Gå til innhold

Dobbel kløtsje/koble

Ranger emnet


G.O.M.P.

Anbefalte innlegg

meningen er å synkronisere drevene som skal kobles sammen. I gamle biler, uten synchroringer til å gjøre jobben, måtte man altså dobbeltclutche slik at drevet på mellomakslingen skulle stemme med drevet som kom fra motoren (likt turtall).

 

I F&F er det helt på jordet å gjøre noe slikt, men i bullitt høres det jo litt tøft ut (men fortsatt helt meningsløst) ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

DobbelClutche er etter min mening i lavt bånndrag drar du inn cluthen sjapt for og få opp turtallet og slipper den raskt slik at du får opp turtallet. La oss si du ligger i andre gir og trenger litt ekstra spice pga lav fart(og lite hk) tapper du inn clutchen mens du holder på gassen for og så slippe like fort igjen.... Fungerer dritbra:D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

dobbelclutche er og koble ut clutchen også sette girkassa i fri slippe ut clutchen igjenn og gasse litt for og få opp turtallet på girkassa også koble fra clutchen igjenn og sette girkassa i neste gir også slippe ut clutchen igenn som i vanelige biler.

 

dette er for og få ca likt turtall på girkassa og motoren når man skal gire med en girkasse uten synkroniseringsringer = i veldig gamle biler og noen typer racingbiler ( du har kansje hørt om "dog-shift" kasser). Men i racing dobbelclutcher man ikke men tilpasser motorens turtall til hastigheten til hjula/girkassa og røsker den rett over i neste gir uten og clutche i det hele tatt = raskere giring, men dette krever en del øving for å få motoren i akkurat riktig turtall i forhold til girkassa.

 

Dermed er dette helt idioti i fast and the furious pga at i et race lærer du deg enten og gire uten og clutche med en "dog-shift kasse" eller holder deg til en vanelig girkasse med synkroniseringsringer hvis du ikke greier dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pleier faktisk selv konsekvent å dobbeltclutche og gi mellomgass når jeg girer ned. I det siste har jeg blitt ganske flink til "heel & toe" nedgiringer også, dvs å dobbeltclutche+mellomgass samtidig som man bremser.

 

Dette er ganske unødvendig, men det setter jo unektelig en ekstra spiss på kjøringen. Ganske tilfredsstillende også å kjenne at kronhjulet treffer rett på og at synkroniseringen ikke trenger å jobbe :)

 

Edit: en dog shift kasse har så vidt jeg vet ingenting med synkronisering eller ikke å gjøre. Dette refererer ganske enkelt til det faktum at 1. giret er plassert "nede til venstre", og 2. giret er der 1. gir vanligvis er. Dette er mye brukt på seriøse sportsbiler.

Ruhe in der Reihe; BMW Reihensechszylinder

Lenke til kommentar
Del på andre sider

har hørt mange som bruker 'dobbeltklutsje' uttrykket i det med å slippe klutsjen rett på, f.eks skli foten på siden slik at klutsjpedalen spretter ut... rykker godt i bilen og du slirer lite :)

 

kanskje det de mener i F&F, bare at de er litt teite på uttrykkene som de jeg har hørt...

->Spice my eco-box!<-

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Hawkon

har hørt mange som bruker 'dobbeltklutsje' uttrykket i det med å slippe klutsjen rett på, f.eks skli foten på siden slik at klutsjpedalen spretter ut... rykker godt i bilen og du slirer lite :)

 

kanskje det de mener i F&F, bare at de er litt teite på uttrykkene som de jeg har hørt...

 

hva ville så være "dobbelt" med det? dobbeltklutsj er og blir å bruke clutchen UT av gir, så clutche på nytt for å gå til neste gir. det er jo helt logisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by kinx

 

hva ville så være "dobbelt" med det? dobbeltklutsj er og blir å bruke clutchen UT av gir, så clutche på nytt for å gå til neste gir. det er jo helt logisk.

 

 

hei hei hei, jeg sa det jeg hadde hørt, sa ikke at det var det jeg sa.

 

tror det var noen her på forumet som sa det på en slik måte. mener å ha sett det på utenlandske forum også.

 

sikkert tatt seg fra F&F.

->Spice my eco-box!<-

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Beamer Screamer

Edit: en dog shift kasse har så vidt jeg vet ingenting med synkronisering eller ikke å gjøre. Dette refererer ganske enkelt til det faktum at 1. giret er plassert "nede til venstre", og 2. giret er der 1. gir vanligvis er. Dette er mye brukt på seriøse sportsbiler.

 

 

dog shift betyr at det er noen tenner som går inn i noen spor på tannhjulet til det giret du skal settte bilen i. disse tennene kalles dogs og dermed kalles denne type kasse dog shift. disse tennene og sporene kan ha forskjellig utforming men det vaneligste er nokk runde.

 

Tannhjul med tenner (dogs) = ikke synkronisert:

gear2.jpg

 

Den tillhørende girskifteplata:

gear3.jpg

 

den ferdig monterte (lagt opp) girkassa som er en dog shift kasse

gear6.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår