Gå til innhold

Dobbel kløtsje/koble

Ranger emnet


G.O.M.P.

Anbefalte innlegg

Originally posted by Beamer Screamer

Pleier faktisk selv konsekvent å dobbeltclutche og gi mellomgass når jeg girer ned.

 

Dette er ganske unødvendig, men det setter jo unektelig en ekstra spiss på kjøringen. Ganske tilfredsstillende også å kjenne at kronhjulet treffer rett på og at synkroniseringen ikke trenger å jobbe :)

Yeah, samme som meg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heh, i dag fikk jeg merke resultatet av nesten 100.000 km med dobbeltclutching; clutchen "røk" :cool:

 

Kom kjørende og merket at clutchen føltes litt rar. Trodde først at det bare var fordi jeg hadde på meg noen andre sko, men et par tråkk til på pedalen bekreftet mistanken; clutchen ville ikke løse ordentlig ut.

 

Men hell i uhell: det var ikke rushtid og BMW-verkstedet var kun noen hundre meter unna. De skulle fikse det i morgen, men jeg er spent på hva det kommer til å koste!

 

PS flesvik: du har sikkert rett vedr. dogshift!

Ruhe in der Reihe; BMW Reihensechszylinder

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Beamer Screamer

Men hell i uhell: det var ikke rushtid og BMW-verkstedet var kun noen hundre meter unna. De skulle fikse det i morgen, men jeg er spent på hva det kommer til å koste!

Du kan trøste deg med at en clutch er småpenger iforhold til overhaling av girkassa!

 

EDIT: Forresten belastes ikke clutchen noe spesielt ved å bare snurre igang inngående aksel i girkassa, tenk heller på hvor mye den får gjennomgå ved å skyte fart på 1200 kilo fra stillestående!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har en Drent dogbox i golfen vår nå og hadde en sellholm dogbox i asconaen som vi hadde før.. med en dogbow trenger du ikke ha riktig turtall, det som er hele vitsen.. Du ska bar kunne slippe gassen og smelle i gir.. Til den kasen vi har nå kan vi også få noe som heter speedshift.. da trenger men ikkje slippe gassen en gang.. PÅ vanlige biler kan man gire uten å bruke clutchen trenger bare riktig turtall.. Men trenger jo clutch for å løse da men..

Forskjellen mellom en dogbox og vanlige kasser er vel at tennene på tannhjulene har enda større mellomrom sånn at det bli automatisk vanskeligere å bomgire siden det er enda større plass å få tennene i hverandre, hvis dere skjønner..

Mvh fredrik

[x] 2000 Topkart Yamaha 100

1986 Fiat Ritmo Abarth 130TC

[x] 1987 Fiat Croma Turbo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den der dobbelcluthcing linja til Vin Diesel er jo latterligjort til de grader da... Den viser jo at de som laget filmen ikke har peil. Klart, det høres jo fancy ut, og får sikkert mad creds hos fjortisser som digger filmen.

- 1969 Ford Mustang Fastback

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Hawkon

har hørt mange som bruker 'dobbeltklutsje' uttrykket i det med å slippe klutsjen rett på, f.eks skli foten på siden slik at klutsjpedalen spretter ut... rykker godt i bilen og du slirer lite :)

 

Ja, det gjorde jeg når jeg skulle begynne å kjøre... rykka godt, og bilen stoppa :p Sikker ikke nok turtall da, skulle jo tross alt kjøre i gang :)

Huff, tok litt tid før jeg fikk dreisen på det da... altså å slippe clutchen saaaakte ut.

'86 BMW E30 M3 (S50B30 prosjekt)

'90 VW Golf mk2

'82 VW Golf mk1

'83 VW Golf mk1

'86 VW Golf GTI 16V

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår