Gå til innhold

2011 Touran og morsomme feilmeldinger

Ranger emnet


Fjordmonkey

Anbefalte innlegg

Jeg har en 2011 Touran TDI med 7-trinns DSG som har begynt å kødde voldsomt med å gå i nødmodus, inkludert å sette girkassa i fri og litt annet snacks. Skjedde første gangen ei uke før jul (henta av Viking), og nå igjen i forrige uke (Viking får business av meg, for å si det sånn).

Fikk lånt meg diag-utstyr av en jeg jobber sammen med på mandag for å få klarert ut feilmeldingene som dukka opp (dette funka greit første gang dette skjedde) og få kjørt den opp på jobb sånn at det var enklere å få sett nærmere på dette, men kom ca. 200 meter før det skjedde igjen og denne gangen UTEN at jeg fikk tak i girkassestyringa overhodet. Fikk i tillegg motorfeil-lampe, blinkende glødelampe, utkobla traction-control, utkoblet parkeringsassistent og ei girkasse som gikk i fri. Satte jeg kassa i Park så får du den ikke ut av park igjen uten å benytte nødbryter.

Fikk etterhvert taua spetakkelet opp på jobb, men får fortsatt nada signal fra girkassa på den. ECU og diverse andre systemer får jeg tak i, men girkassa glimrer med sitt fravær. Mistanken faller jo såklart på Mechatronic'en med en gang siden disse har hatt diverse morsomheter fra før av OG koster en del å bytte, men tenkte jeg skulle høre litt med bilfolket her inne hva som evt. kan sjekkes før jeg tar de tunge skritt med å få tauet bilen til Møller og begynner med å kaste ei bøtte tusenlapper på det.

Feilkoder jeg fikk fra girkassa når jeg leste av og fortsatt fikk kontakt med den:

U1400 - Unknown fault code
P0914 - Girskift posisjons krets - Periodisk
P1854: CAN; Kommunikasjon defekt maskinvare - Periodisk
P1734: Unknown fault code
P1604: Styreenhet - Periodisk

Tok også ut koder fra ECU etter at kassa ikke var å få kontakt med igjen, og den sier:

U010100 - Ingen kommunikasjon med automatisk girkasse - Permanent.

Tips/råd?
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dessverre en meget kjent feil. Det kan feilsøkes mot defekt styreenhet ved å kontrollere spenning/jord/Can-bus ledninger/signaler inn på Mechatronic. 

Du ender nok sannsynligvis opp med å konkludere at Mechatronic er defekt. 
Dessverre er girkassen skikkelig ræva og de jeg har byttet kun Mechatronic på har sjeldent fungert lenge/feilfritt før det oppstår nye problemer. 
En av de største problemene er når en skal adaptere clutchene til ny Mechatronic, det ender ofte opp med feilkode på at clutch er utenfor toleranse, og da må lamellene skiftes. 
Da gjenstår bare girkassa, og den er heller ikke feilfri. 

Hvis du ender opp med å skulle reparere, sjekk pris på overhalt girkasse med nye lameller og ny Mechatronic ferdig justert og montert sammen. 
Det er ofte det mest prisgunstige. 

Bilforumet.no
Super Moderator
 

PM med tekniske spørsmål blir ikke besvart, lag en tråd i forumet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for svar!

Skal jo si at jeg er smånervøs for at det er Mechatronic og ikke bare en kablingsfeil som gjør dette. Har hatt den nede hos Møller her i Larvik på diag, og de var også skråsikre på at det var feil i ledningsnettet (og ville helst at de fikk kikke på bilen i 4-6 timer til, til en timespris på 1500 spenn timen). Men såklart, det finnes nok av skrekkhistorier ang. Mechatronicfeil på biler med DSG til at jeg absolutt ikke utelukker den muligheten.

Hvis det ER Mechatronic'en, så veit jeg ihvertfall at jeg kommer til å ha en lengre prat med forsikringsselskapet samt såklart forhandleren jeg kjøpte bilen fra for halvannet år siden. Ny MT er dyrt, for ikke å snakke om ny girkasse. Evt. så blir det å prate med Rats på Østfoldsida av fjorden og høre hva de kan gjøre.
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal ikke stille noen diagnose over nettet, men jeg kan si så mye som at basert på de feilkodene der, spesielt feilkode P1604 (hvis den ble lest ut fra girkasse) og tidligere historikk hadde jeg konkludert med defekt mechatronic, dog. er det alltid en feil som skal feilsøkes. Dvs, kontrollere spenningstilførsel og jordinger samt sjekke at can-bus kabler er hele og at det ikke er noen form for skade/dårlig kontakt i pinner både i kontaktstikk og inn på mechatronic.

Hovedgrunnen til at jeg sier mechatronic og ikke ledningsnett er at feilkode P1604 er en feil som styreenheten selv setter når den merker at den er defekt (før den tar helt kvelden). Siden du ikke har noen feil på verken skiftesolenoid, clutcher eller mekanisk feil i girkasse, men P1604 og nå ingen kommunikasjon hadde jeg ikke godtatt 4-6 timer feilsøk. 

Det finnes endel firmaer i Sverige som er spesialisert på overhaling av disse kassene som er veldig prisgunstige, men skal du holde deg innenfor Norge ville jeg aller først tatt kontakt med Økern Bilservice, de er antageligvis de beste i landet på automatkasser (deriblant DSG) 

Bilforumet.no
Super Moderator
 

PM med tekniske spørsmål blir ikke besvart, lag en tråd i forumet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

P1604 kom før jeg overhodet ikke fikk tak i girkassa igjen, yepp. En av gutta på jobb, som er utdanna mekaniker (selv er jeg IT-mann med begrensede kunnskaper om bil), ser på bilen i disse dager for å utelukke eller bekrefte kablingsfeil, så det blir interessant å se hva som skjer videre.

For meg så virka det spesielt at Møller måtte bruke 4-6 timer til for å finne feilen, noe som er grunnen til at jeg ikke var villig til å gjøre det. Mulig optimistisk å tro at de skulle finne feilen etter en times feilsøk, men det er nå engang så.

Har sett en del annonser for Økern Bilservice på nettet og de virker som at de har særdeles god peiling. Største problemet blir jo såklart å få bil/girkasse inn dit, selv om det også lar seg ordne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oppdatering: Som vi mistenkte, så er det Mechatronic'en som er død. Bilen skal ned til Møller her i Larvik på fredag for videre diagnose og slikt slik at jeg får et prisoverslag på reparasjon, men en spesielt hyggelig regning blir det ikke. Finger'n-i-været-prisen han ga meg var mellom 20 000 og 30 000, men vi får se hva som skjer. Hadde det ikke vært at jeg har ca. 80 000 igjen på lånet på den så hadde den fått en enveisbillett til høgger'n.

Kan også nevne at om du har en eldre bil og har forsikringa hos Fremtind/Sparebank 1, så gjelder ikke maskinskadeforsikringen i Toppkaskoforsikringa de har etter at bilen har passert 8 år. Greit å ha i minnet slik at en får revurdert hele forsikringsavtalen sin når bilen når denne alderen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mer oppdatering: Møller bekrefta død Mechatronic, ny er bestilt til den nette sum av 26657,78. Total kostnad for rep blir ca. 35 000.

Ikke billig på noen som helst måte, men jeg priser meg ihvertfall lykkelig over at det ikke var altfor mye spon i girkassa. Om det så hadde vært tilfelle så kan det tenkes at jeg hadde hatt et lite "uhell" med bilen som involverer en 90-tonns gravemaskin vi har på verkstedet her på jobb...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår