Yaken Skrevet Januar 24, 2021 Rapporter Share Skrevet Januar 24, 2021 Heisann. Tenkte å slenge ut et spørsmål her som noen kanskje har noen erfaringer med. Jeg har en Nissan qashqai 2012 modell hvor vi fikk motorproblemer med for ca 1,5 år siden. Bilen ble levert inn hos Nissan forhandler siden vi hadde en superforsikring hos Storebrand som skulle dekke nettopp dette. Fikk tilbakemelding fra Storebrand om at dem ikke dekker noen ting siden vi har hatt service-intervaller på bilen ca hver 18-20 mnd istedet for hver 12 mnd som står i service-heftet. Bilen er i utgangspunktet reklamert med gunstig service-regime på pr 2 år så den årlige servicen dreier seg om oljeskift og oljefilter. Det enkle spørsmålet er da om noen har opplevd det samme ifht forsikringsselskap? Kan forsikringselskapet fraskrive seg ansvaret for dette? Dersom det hadde dreid seg om en garantisak ovenfor forhandler har jeg forstått det slik at dem kun hadde hatt mulighet å fraskrive seg ansvar dersom problemene skyldes manglende vedlikehold Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Quattro73 Skrevet Januar 24, 2021 Rapporter Share Skrevet Januar 24, 2021 Står det i servicehefte at olje og oljefilter skal skifter hver 12 mnd? I så fall har du nok en meget dårlig sak, siden dette har blitt utført alt for sjelden. Siter Bilforumet.no Administrator Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Quattro73 Skrevet Januar 24, 2021 Rapporter Share Skrevet Januar 24, 2021 Sitat 13.2 Skadet motor, gir og kraftoverføring 13.2.1 Hva forsikringen omfatter. Forsikringen gjelder for bil som har kjørt inntil 200.000 km og fram til bilen er 12 år. Alder regnes fra datoen bilen var første- gangsregistrert. Ved passert 200.000 km eller 12 år, ytes ingen erstatning. Forsikringen omfatter: Mekanisk eller elektronisk skade i motor, girkasse, motorsty- reenhet og kraftoverføring (bilens drivlinje) som hindrer bilens fremdrift. Skaden må være skjedd plutselig og uforutsett. Alle serviceintervaller må være fulgt, og motorvognen må være vedlikeholdt i henhold til fabrikantens/ leverandørens anbefa- linger Hentet rett fra Storebrand sine forsikringsvilkår. Som jeg skrev, har du ikke fulgt opp serviceintervaller så har du en meget dårlig sak. Siter Bilforumet.no Administrator Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Yaken Skrevet Januar 24, 2021 Forfatter Rapporter Share Skrevet Januar 24, 2021 Olje og filter har jeg fått byttet hos naboen da dette er en smal sak for dem som har hatt henda under et panser før Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Yaken Skrevet Januar 24, 2021 Forfatter Rapporter Share Skrevet Januar 24, 2021 Har lest de samme vilkårene, men lurte på om noen har hatt noen tilsvarende erfaringer. Føler det blir litt enkelt å bare si no-go fra forsikringens side Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Quattro73 Skrevet Januar 24, 2021 Rapporter Share Skrevet Januar 24, 2021 3 minutter siden, Yaken skrev: Olje og filter har jeg fått byttet hos naboen da dette er en smal sak for dem som har hatt henda under et panser før Sant nok, har selv aldri noen sinne hatt en bil på verksted. Problemet for din del er om du kan dokumentere at olje og filter er bytter minst hver 12.mnd. Uten stempel i servicehefte så sliter du. Siter Bilforumet.no Administrator Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Quattro73 Skrevet Januar 24, 2021 Rapporter Share Skrevet Januar 24, 2021 5 minutter siden, Yaken skrev: Føler det blir litt enkelt å bare si no-go fra forsikringens side Forsikringsselskapene forholder seg til fabrikantens anbefalinger for service. Dersom fabrikanten sier at olje skal byttes minst hver 12. måned, så har jeg forståelse for at forsikringsselskapene ikke er medgjørlig når dette ikke følges. Les; Dersom motor havarerer pga for sjeldne oljeskift så gjelder ikke forsikringen. Siter Bilforumet.no Administrator Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Yaken Skrevet Januar 24, 2021 Forfatter Rapporter Share Skrevet Januar 24, 2021 7 minutter siden, Quattro73 skrev: Forsikringsselskapene forholder seg til fabrikantens anbefalinger for service. Dersom fabrikanten sier at olje skal byttes minst hver 12. måned, så har jeg forståelse for at forsikringsselskapene ikke er medgjørlig når dette ikke følges. Les; Dersom motor havarerer pga for sjeldne oljeskift så gjelder ikke forsikringen. Er vel det jeg frykter. Forsikringsselskap er veeeldig grei å ha med å gjøre når man skal bli kunde og desto verre når man trenger hjelp 14 minutter siden, Quattro73 skrev: Sant nok, har selv aldri noen sinne hatt en bil på verksted. Problemet for din del er om du kan dokumentere at olje og filter er bytter minst hver 12.mnd. Uten stempel i servicehefte så sliter du. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Yaken Skrevet Januar 24, 2021 Forfatter Rapporter Share Skrevet Januar 24, 2021 Føler det er litt «stikke-fingen-i-luften» fra forsikringens side. Samme bil måtte få byttet girkasse og clutch ca et halvår før denne hendelsen og det dekket forsikringen uten spørsmål...er bare så forbanna irriterende Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Quattro73 Skrevet Januar 24, 2021 Rapporter Share Skrevet Januar 24, 2021 Havari på motor eller gir er kjedelige greier så har forståelse for frustrasjonen. Dog kommer du nok ingen vei så lenge du ikke har fulgt opp krav til service, eller ikke kan dokumentere at dette er utført. Alle serviceintervaller må være fulgt, og motorvognen må være vedlikeholdt i henhold til fabrikantens/ leverandørens anbefa-linger Jesper1201 reagerte på dette 1 Siter Bilforumet.no Administrator Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg