Gå til innhold

2Ohm el 4Ohm 12"?

Ranger emnet

VWfanatic

Anbefalte innlegg

Driver å kikker på div 12" for tiden og ser at de fleste modellene fåes kjøpt med 2 el 4 ohms magnet, hva er fjorskjellen lydmessig?

skjønner jo at 4ohms magneter har mer motstand enn den med 2, men vet ikke hva dette gjørmed lyden. Eller har det kanskje noe med hva slags forsterker man skal bruke?

håper noen kan hjelpe meg!

PS. har ikke kjøpt forsterker ennå, satser nok på en OK monoblokk tenker jeg.

- Audi 80 B4

x VW Corrado G60 1991

x -VW Boble Roadster cab 1972

x - Chevrolet G20 Starcraft 6.2D (fet russebil!) http://www.studio84.tk

x -VW Golf IV 1.6 1999

x -Honda prelude 2.0i 1996

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Regner da med at du mener 2 x 2/4 ohm som vil si dobbeltspole sub..

Tror det er mest vanlig å koble slik at du får 2 ohms last på forsterkeren.

Forsterkeren vil da "slite" mindre med å dra elementet og du vil få høyere effekt ut av den = subben får mer effekt.

= vanligvis bedre lyd, kraft, trøkk, kontroll osv.

Kommer jo seff litt ann på hvordan forsterkeren er i effekt i forhold til sub`en..

Visst du skal ha 2 subber kjør 2 x 2 ohm, slik at du kan koble i 2 ohm.

Eller visst du skal ha en sub kjør 2 x 4 , brokoblet til 2 ohm.

Visst du har tenkt til å kjøpe 12" sub så har jeg tilfeldigvis en sinnsykt bra 2 x 4 ohms JL-Audio sub billig tilsalgs :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ja, de er vel dobbeltspola de jeg har kikka på. Så konklusjonen er den at hvis man ikke har tenkt å bruke en formue på forsterker så velger man 2x2Ohm?

skal ha 1stk 12" til 2-2500kr, så hvis none har noen tips så kom gjerne med det! har bl.a kikket på alpine R, Cadence TX2 +++ skal monteres med magneten ut...

Visst du har tenkt til å kjøpe 12" sub så har jeg tilfeldigvis en sinnsykt bra 2 x 4 ohms JL-Audio sub billig tilsalgs

har kikket på den, men falt ikke helt i smak...

- Audi 80 B4

x VW Corrado G60 1991

x -VW Golf IV 1.6 1999

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville ventet med å kjøpe sub, til du vet hvilken forsterker du skal ha.

Lettere å finne det som passer best sammen da... Istedenfor å måtte holde seg til noen få, pga sub'en som allerede er kjøpt.

Det er riktig at mindre impedanse i sub'en gir mer lyd... Men det går ut over forsterkerens evne til å kontrollere den.

Om ikke du har en forsterker med en skikkelig god stømforsyning, er det liten vits i å koble for lav impedanse.

Slike forsterkere koster også mer...

Prøv å finne en balanse i sammensettingen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

huff..nå gjorde dere det vannsklig for meg:) blir nok til at jeg kjøper basser først, har en kammerat som kommer hjem fra tyskland til uka, så han skulle ta med en... så da får vi se.

Så hvis jeg satser på en strømsterk forsterker velger jeg en dobbletspola 4Ohm og brokobler den til 2Ohm og hvis jeg ikke har lyst å legge så mye penger i forsterkeren velger jeg en dobbletspola 2ohm og kobler så jeg får 4Ohm?

blei ikke lett det der....

- Audi 80 B4

x VW Corrado G60 1991

x -VW Golf IV 1.6 1999

Lenke til kommentar
Del på andre sider