Gå til innhold

Kobling av forsterker??

Ranger emnet

TheEdge

Anbefalte innlegg

Hei

Skal nå koble opp "anlegget" i bilen..

Har en cd spiller med rear rca utgang.

Rockford Fosgate 4.6x 4 kanals forsterker.

en stk 12" sub

4 stk høyttalere ellers..

Det jeg lurer på er hvordan skal jeg koble forsterkeren for å utnytte denne best mulig??

Forsterkeren har jo to rca innganger(Front og rear) mens cd spilleren har bare en rca utgang(rear).. Må forsterkeren ha signal på begge rca inngangene for å gi lyd ut på alle utgangene??

Ettersom forsterkeren er 4 kanals, tenkte jeg å brokoble to kanaler inn på sub'en, og bruke de to andre kanalene i stereo til bakhøyttalerne.. Hvordan skal forsterkeren da kobles når jeg bare har en rca utgang på cd spilleren??

Høytalerne fremme tenkte jeg å koble til front høyttaler utgangen på cd spilleren..

Sub'en har jo bare en "inngang", så hvordan skal denne kobles til forsterkeren? Kan jeg da koble den mellom f.eks. rear left + og rear right - og dermed få brokobling?

Dersom brokobling fungerer på annen måte, hvordan skal jeg da koble?

På forhånd takk

The Edge

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig enkelt så tar du bare og trekker en phonokabel til forsterkern fra spilleren. Du må ha signal på alle inngangene for oh få lyd ut i 4 kanaler. Derfor får du tak i en splitt som gjør at du får 4 kabler som du monterer på forsterkeren.

Angående brokobling så er det vanligs og koble anten ch4 og ch3 sammen eller ch2 og ch1.

Eks: + på ch4 og - på ch3 eller + på ch2 og - på ch1. Dette pleier og stå på forsterkeren.

Lykke til

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Kjasse

Veldig enkelt så tar du bare og trekker en phonokabel til forsterkern fra spilleren. Du må ha signal på alle inngangene for oh få lyd ut i 4 kanaler. Derfor får du tak i en splitt som gjør at du får 4 kabler som du monterer på forsterkeren.

Angående brokobling så er det vanligs og koble anten ch4 og ch3 sammen eller ch2 og ch1.

Eks: + på ch4 og - på ch3 eller + på ch2 og - på ch1. Dette pleier og stå på forsterkeren.

Lykke til

Ok

Takker for svar..

Men jeg får ikke problemer med impedansen da når jeg kobler en utgang inn på to innganger?? Vel det har vel kanskje ikke så mye å si i denne sammenhengen da det ikke er noe effekt inne i bildet..

Men da skal jeg få det til..

Takk for hjelpen

The Edge

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Personlig ville jeg brukt to kanaler fra forsterkeren til å brukoble på sub'en... Dette forutsetter at sub'en er enspolet 4ohm. Eller om den er tospolet, kan du bare koble en kanal til hver spole.

De to andre kanalene ville jeg brukt til frontsettet. Det er viktigere at du har forsterker på frontsettet, synes jeg. Skal du absolutt bruke bakhøytalere, så sett dem på spilleren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider