Hot Rod Skrevet April 29, 2004 Rapporter Share Skrevet April 29, 2004 I omtaler av Hemi-biler nevnes det ofte at forbruket på bilen er svært høyt. Er det rett og slett fordi det snakkes om en hi-perf bil, eller har Hemi motorer et høyere forbruk enn andre motorer med tilsvarende kubikk og hkr? Hva er i så fall grunnen til det økte forbruket på en Hemi motor? Bare lurte...... Siter Don't listen to old racers who never won. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Era Skrevet April 29, 2004 Rapporter Share Skrevet April 29, 2004 Originally posted by Hot Rod I omtaler av Hemi-biler nevnes det ofte at forbruket på bilen er svært høyt. Er det rett og slett fordi det snakkes om en hi-perf bil, eller har Hemi motorer et høyere forbruk enn andre motorer med tilsvarende kubikk og hkr? Hva er i så fall grunnen til det økte forbruket på en Hemi motor? Bare lurte...... Tja en 426 har to 4 ports carter 625 og en kam men så mye overlapp at det regner benmsin ut bak er vel hovedårsaken. De regner vel bensin ut bak men det overlappet. Så de regner vel 3-4l/mila. Men det finner jo nyere og mye bedre kammer i dag så i dag burde du kunne få en til og gå som en normal annd BB. Tenker du på de eldre 354 ol er de ikke så ille og med moderne kam profil blir det ikke ille. Era Siter Power out of controll is me... Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Rat Fink Skrevet April 29, 2004 Rapporter Share Skrevet April 29, 2004 Jeg kan ikke se at det skulle være noe som tilsa at en Hemi motor skulle trenge mere bensin en andre sammmenlignbare motorer, dvs. V8 BB, for å produsere et hvist antall HK. Tror dette utsagnet kommer av at 426 Hemi motorene var som du sa, Hi Perf motorer i sin tid og da gikk det med en del bensin for å produsere ønsket anntall HK. Har vel ikke hørt så mye om bensin forbruket på de første generasjonene med Hemi, 354 og 392 dvs. sistnevnte med to fire portere som i en 300C dro vel litt suppe vil jeg tro...:D Var jo ingen som brydde seg en døit om slikt den gangen....og for å være helt ærlig så spiller de vel ikke all verdens rolle i dag heller hvis du har bilen som en entusiast bil og kjører noen få tusen km i året...;) Siter Erland Nordby, Hedemarken -66 Buick GS cab. under restaurering. -66 Cadillac Sedan de ville, klar for cruising. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Rat Fink Skrevet April 29, 2004 Rapporter Share Skrevet April 29, 2004 Originally posted by Era Så de regner vel 3-4l/mila. Era Dvs. 3-4 Kr pr Km....billig morro...:D :D :D :D Siter Erland Nordby, Hedemarken -66 Buick GS cab. under restaurering. -66 Cadillac Sedan de ville, klar for cruising. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Mr.TransAm Skrevet April 29, 2004 Rapporter Share Skrevet April 29, 2004 når man kjører en hemi tror jeg man rett og slett driter i hvor mye suppe den bruker! det er gjerne ikke denne bilen man kjører hver bidige dag!:D Siter 1984 Recaro T/A 350 X - 1982 Recaro T/A X - 1984 Chevy G20 X - 1969 Custom Beetle Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
VEPSEN Skrevet April 29, 2004 Rapporter Share Skrevet April 29, 2004 Det er vel også store forbrenningsrom på 426 hemi motora- store flater som må varmes opp gir mye varme tap og dermed høyere forbruk, i teorien ihvertfall..... Siter 244 Turbon lever igjen!! (med mosegrodd grill etter 3-4år med lagring på gressbakke...) 04 Nissan navara 87 bmw 320i 73 amc hornet Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
T/A 455 Skrevet April 30, 2004 Rapporter Share Skrevet April 30, 2004 Er vell ikke noe større forbrenningsrom i en Hemi enn en annen stor V8. Taler i allefall mot all sun fornuft ettersom forbrenningsromet bestemmer sammen med slag og bor kompresjonsforholdet (statisk kompresjonsforhold). Ettersom borret i en Chevy 427 og mopar 426 hemi er det samme (4.250) og slaglengden kun er 0,010 i forskjell (3760 VS 3750) er ri rehaliteten forbrennigsromene like store, bare forskjellig utforming. Det forutsettes da at begge motorene i utgangspunktet ønskes å ha samme kompresjonsforhold. Kam kan selfølgelig påvirke kompresjonsforholdet når bilen kjøres. Så har vell bensinforbruk noe med bakakselutveksling å gjøre. Værsting bilene hadde veldig ofte 4.11 bak. Tror ikke det vill være noe problem å få en hvilken som helst stor V8 til å bruke så mye bensin da. Men du har det i allefall morsomt på turen da :D Siter 1966 Pontiac Catalina 421 Tri Power 1974 Pontiac Catalina Safari Wagon 1975 Pontiac Trans AM prosjekt 1977 Pontiac Catalina Safari Wagon Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
VEPSEN Skrevet April 30, 2004 Rapporter Share Skrevet April 30, 2004 T/A: husk att dome/dish på stemplet spiller inn... Hemin kan ha større forbrenningsrom en 427`n selv om borring er lik og slag nesten likt og statisk komp er såsi lik. Har sett ett sett med høykomp hemi stempler og la merke til at de hadde veldig stor/høy dome, var derfor jeg trakk den sleivete konklusjonen at Hemi motora hadde store forbrenningsrom... EDIT: jeg prater selvfølgelig om volumet på forbrenningsromma og ikke kompresjonsvolumet. Siter 244 Turbon lever igjen!! (med mosegrodd grill etter 3-4år med lagring på gressbakke...) 04 Nissan navara 87 bmw 320i 73 amc hornet Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
T/A 455 Skrevet Mai 1, 2004 Rapporter Share Skrevet Mai 1, 2004 Ahaa, du har sikkert rett, har aldri sett en hemi i molykyler Siter 1966 Pontiac Catalina 421 Tri Power 1974 Pontiac Catalina Safari Wagon 1975 Pontiac Trans AM prosjekt 1977 Pontiac Catalina Safari Wagon Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
ElCamino Skrevet Mai 1, 2004 Rapporter Share Skrevet Mai 1, 2004 Utformingen på forbrenningskammere har vel også en del å si. Nå brukes det som regel bare Mopar i det størst klassen innen dragracing. Jeg har hørt litt om at det har noe med forbrenningskammerene på desse motorene som er så bra, men topper er nå bolt on, så det ligger vel ikkje bare det. Siter 1978 Chevrolet Camaro 1999 Opel Omega 1978 Opel Ascona B prosjekt Speed kills, drive japanese and live forever! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
V8power Skrevet Mai 4, 2004 Rapporter Share Skrevet Mai 4, 2004 Hemi motoren har som navnet sier hemisfæriske (Halvkuleformede) forbrenningskammer med skråstillte ventiler.I utgangspunktet gir ikke det noe værre forbruk og de første 331,354 og 392 hemiene gikk på ca 1,5 pr mil med en fireporter.Utgavene med dobble 4 portere dro noe mer.426 Hemien kan også kjøres på ca 1,7-2,0 pr mil med en grei utveksling og snill kam.De store innsugskanalene og ventilene gir relativt lave gasshastigheter på lave turtall noe som gir det relativt høye forbruket.Hemi motoren er en genial konstruksjon når det gjelder flow og effekt, men den var dessverre dyr og produsere og toppene veide ca 40 kilo pr stk. Siter 1967 Buick Elektra Limited 4dht prosjekt 1968 Oldsmobile 98 Convertible 1968 Buick Skylark 2dht prosjekt 1969 Dodge Charger 440 1978 Chevrolet Corvette Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.