Gå til innhold

Hemi - benisnforbruk

Ranger emnet


Anbefalte innlegg

I omtaler av Hemi-biler nevnes det ofte at forbruket på bilen er svært høyt.

Er det rett og slett fordi det snakkes om en hi-perf bil, eller har Hemi motorer et høyere forbruk enn andre motorer med tilsvarende kubikk og hkr?

 

Hva er i så fall grunnen til det økte forbruket på en Hemi motor?

 

Bare lurte......

Don't listen to old racers who never won.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Hot Rod

I omtaler av Hemi-biler nevnes det ofte at forbruket på bilen er svært høyt.

Er det rett og slett fordi det snakkes om en hi-perf bil, eller har Hemi motorer et høyere forbruk enn andre motorer med tilsvarende kubikk og hkr?

 

Hva er i så fall grunnen til det økte forbruket på en Hemi motor?

 

Bare lurte......

 

Tja en 426 har to 4 ports carter 625 og en kam men så mye overlapp at det regner benmsin ut bak er vel hovedårsaken.

De regner vel bensin ut bak men det overlappet.

 

Så de regner vel 3-4l/mila.

 

Men det finner jo nyere og mye bedre kammer i dag så i dag burde du kunne få en til og gå som en normal annd BB.

 

Tenker du på de eldre 354 ol er de ikke så ille og med moderne kam profil blir det ikke ille.

 

Era

Power out of controll is me...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan ikke se at det skulle være noe som tilsa at en Hemi motor skulle trenge mere bensin en andre sammmenlignbare motorer, dvs. V8 BB, for å produsere et hvist antall HK. Tror dette utsagnet kommer av at 426 Hemi motorene var som du sa, Hi Perf motorer i sin tid og da gikk det med en del bensin for å produsere ønsket anntall HK. Har vel ikke hørt så mye om bensin forbruket på de første generasjonene med Hemi, 354 og 392 dvs. sistnevnte med to fire portere som i en 300C dro vel litt suppe vil jeg tro...:D

Var jo ingen som brydde seg en døit om slikt den gangen....og for å være helt ærlig så spiller de vel ikke all verdens rolle i dag heller hvis du har bilen som en entusiast bil og kjører noen få tusen km i året...;)

Erland Nordby, Hedemarken

-66 Buick GS cab. under restaurering.

-66 Cadillac Sedan de ville, klar for cruising.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel også store forbrenningsrom på 426 hemi motora- store flater som må varmes opp gir mye varme tap og dermed høyere forbruk, i teorien ihvertfall.....

244 Turbon lever igjen!!

(med mosegrodd grill etter 3-4år med lagring på gressbakke...)

04 Nissan navara

87 bmw 320i

73 amc hornet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er vell ikke noe større forbrenningsrom i en Hemi enn en annen stor V8. Taler i allefall mot all sun fornuft ettersom forbrenningsromet bestemmer sammen med slag og bor kompresjonsforholdet (statisk kompresjonsforhold). Ettersom borret i en Chevy 427 og mopar 426 hemi er det samme (4.250) og slaglengden kun er 0,010 i forskjell (3760 VS 3750) er ri rehaliteten forbrennigsromene like store, bare forskjellig utforming. Det forutsettes da at begge motorene i utgangspunktet ønskes å ha samme kompresjonsforhold. Kam kan selfølgelig påvirke kompresjonsforholdet når bilen kjøres.

 

Så har vell bensinforbruk noe med bakakselutveksling å gjøre. Værsting bilene hadde veldig ofte 4.11 bak. Tror ikke det vill være noe problem å få en hvilken som helst stor V8 til å bruke så mye bensin da. Men du har det i allefall morsomt på turen da :D

1966 Pontiac Catalina 421 Tri Power

1974 Pontiac Catalina Safari Wagon

1975 Pontiac Trans AM prosjekt

1977 Pontiac Catalina Safari Wagon

Lenke til kommentar
Del på andre sider

T/A: husk att dome/dish på stemplet spiller inn... Hemin kan ha større forbrenningsrom en 427`n selv om borring er lik og slag nesten likt og statisk komp er såsi lik. Har sett ett sett med høykomp hemi stempler og la merke til at de hadde veldig stor/høy dome, var derfor jeg trakk den sleivete konklusjonen at Hemi motora hadde store forbrenningsrom...

 

EDIT: jeg prater selvfølgelig om volumet på forbrenningsromma og ikke kompresjonsvolumet.

244 Turbon lever igjen!!

(med mosegrodd grill etter 3-4år med lagring på gressbakke...)

04 Nissan navara

87 bmw 320i

73 amc hornet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Utformingen på forbrenningskammere har vel også en del å si. Nå brukes det som regel bare Mopar i det størst klassen innen dragracing. Jeg har hørt litt om at det har noe med forbrenningskammerene på desse motorene som er så bra, men topper er nå bolt on, så det ligger vel ikkje bare det.

1978 Chevrolet Camaro

1999 Opel Omega

1978 Opel Ascona B prosjekt

 

Speed kills, drive japanese and live forever!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hemi motoren har som navnet sier hemisfæriske (Halvkuleformede) forbrenningskammer med skråstillte ventiler.I utgangspunktet gir ikke det noe værre forbruk og de første 331,354 og 392 hemiene gikk på ca 1,5 pr mil med en fireporter.Utgavene med dobble 4 portere dro noe mer.426 Hemien kan også kjøres på ca 1,7-2,0 pr mil med en grei utveksling og snill kam.De store innsugskanalene og ventilene gir relativt lave gasshastigheter på lave turtall noe som gir det relativt høye forbruket.Hemi motoren er en genial konstruksjon når det gjelder flow og effekt, men den var dessverre dyr og produsere og toppene veide ca 40 kilo pr stk.

1967 Buick Elektra Limited 4dht prosjekt

1968 Oldsmobile 98 Convertible

1968 Buick Skylark 2dht prosjekt

1969 Dodge Charger 440

1978 Chevrolet Corvette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår