Torbo Skrevet August 11, 2021 Rapporter Share Skrevet August 11, 2021 Min sønns BMW X3 (( Registreringsnummer DL22495 Understells-/chassisnr. (VIN) WBAPA31030WC00329 Merke og modell BMW X3 2.0I Kjøretøygruppe Personbil (M1G) Registrert første gang 14.10.2005 )) med bensinmotor starter ikke. Den har stått en stund men starteren går fint rund med den tenner ikke. Noen som har gode råd? kjente feil? Reservenøkkel prøvd. men ingen tennig.. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Quattro73 Skrevet August 12, 2021 Rapporter Share Skrevet August 12, 2021 Start med diagnose - rett etter startforsøk - uten å slå av tenning i mellomtiden. Dersom ingen klare svar fra diagnose, begynn med å sjekke hva som mangler - bensin eller gnist. Siter Bilforumet.no Administrator Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Torbo Skrevet August 12, 2021 Forfatter Rapporter Share Skrevet August 12, 2021 Takk for raskt svar! Skal prøve det i morgen. Skal jeg starte før eller etter diagnose? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Quattro73 Skrevet August 13, 2021 Rapporter Share Skrevet August 13, 2021 Kople til diagnoseapparat/VCDS e.l. Slå på tenning og prøv å starte motor, men la tenning forbli på. Ta diagnose :) Siter Bilforumet.no Administrator Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Torbo Skrevet August 13, 2021 Forfatter Rapporter Share Skrevet August 13, 2021 Takk så mye! Skal prøve i dag... Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Torbo Skrevet August 13, 2021 Forfatter Rapporter Share Skrevet August 13, 2021 8 timer siden, Quattro73 skrev: Kople til diagnoseapparat/VCDS e.l. Slå på tenning og prøv å starte motor, men la tenning forbli på. Ta diagnose :) Etter å ha prøvd gamle triks, manglet bare hammeslag på tanken, men det var også tanken. Men det var så mye plast under at jeg ikek kom til på gata. Jeg sjekket at pumpa surret i 2-3 sek. Så satte jeg litt trykkluft (fra en boks) på tanken for å tvinge fram noe bensin. Prøvde også med startgass, men forgjeves. Så måtte jeg til med kodeleser og den viste feil med Immobiliser-systemet. Skjønte ikke så mye av kodene, men den hadde "klikket" på grunn av dårlig spenning. Slettet den koden og så hostet den seg i gang. Og så var det rett til Exide for å kjøpe nytt batteri. Etter dette gikk bilen som aldri før. Laderen min sønn hadde brukt var en slik "fislelader", som jeg anser som mer til vedlikehold. Så med masse strøm håper jeg det går bra - leeenge!? Alder på batteriet var ukjent, så like greit å hoppe i det. Så du hadde rett - kodeleser og sletting av kode fikset problemet. Mange takk for hjelpen! Tor En annen sak... Skulle ta av bunnpanna på min VW Camper(Transporter) fra 1991. Men det stoppet opp på grunn av en "trompet" som går ut fra girkassen. Kommer ikke til den ene bolten av litt større dimensjon. Er redd for at jeg må løsne kassa og vri den litt. men å mekke det på plass igjen ser jeg på som et problem. Skal skifte oljepumpe og da må panna ned. Vurderer å skjære hull i bunnpanna for å komme til de to skruene for sugerøret, men det er vel å banne i kirken? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Torbo Skrevet September 16, 2021 Forfatter Rapporter Share Skrevet September 16, 2021 Fant ut at batteriet var dårlig. Slettet feil koden og byttet til Exide og da da startet den. Rart, men det var startstrøm nok. Men motoren fusker også ved pådrag. Finner ikke med kodeleseren ?? Tenkte på LMM og evt coil en coli og prøver med først? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg