Gå til innhold

Mitt T12 CA18ET prosjekt

Hawkon

Anbefalte innlegg

lager ENDA en tråd på bluebird forumet jeg :D

bilder kan sees her

tja, bildene sier vel alt hvor langt jeg er kommet.

kommer til å legge til flere i løpet av morgendagen *elsker digicam* (takk forresten KingCamel her på forumet :D )

Spør meg om ting angående bilen! Jeg er ivrig etter å fortelle! :D

PS: måtte ta bilde av peugeotene, traktor og sau bare for artighets skyld :D

->Spice my eco-box!<-

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• Svar 33
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

nå er ny motor løftet inn og montert i kjerra! tok 1-2 timers arbeid, mye enklere enn hva jeg selv trodde :) (brukte lang tid på å faktisk lete etter motorfester som av en eller annen grunn hadde blitt gjemt).

Motorstyring/ledninger er også lagt gjennom brannvegg til ECU, så dette er på plass.

Clutch er også koblet på, men trenger en liter eller to til å klare å lufte systemet.. (knusktørt).

Satser også på å få kobla på kjølevæske og fikse ny returslange til olje på turbo da denne ser noe kokset (?) ut...

Jobben med å få drivknuter på plass igjen begynner også... lurer på om noen har erfaringer med dette? finnes det en annen måte enn å løsne hele hjulopphenget fram for så å føre knutene inn på akselen igjen? Tungvindt, men ser ut som at det er det jeg må gjøre...

skal se om jeg får tatt noen bilder av prosjektet i morgen!

->Spice my eco-box!<-

Lenke til kommentar
Del på andre sider

bra du reklamerer for smia ;) hehe! håper dere er fornøyd med sveise apparatene!

ellers blir det bra dette! moro at ting sjer her!

terje

07 Land Rover Discovery 3, 22" edition ;)

94 Audi RS2

77 Volvo 242 TIC prosjekt, håper på 450++

98 Beneteau Ombrine 700 daycruiser

08 Ski-Doo MXZ 600 X-RS Pro Open

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by tvindal

bra du reklamerer for smia ;) hehe! håper dere er fornøyd med sveise apparatene!

ellers blir det bra dette! moro at ting sjer her!

terje

cheers :)

jau, sveiseapparatene funker bra!

får også testa det på tynntynn plate snart, som sagt.. så da skal labbe få enda mer å skryte over hvis folk lurer på det :D

->Spice my eco-box!<-

Lenke til kommentar
Del på andre sider

woo, da har jeg både Haynes manual for T12 Bluebird (86-89, CA18 og CA20) og et komplett sett med topp pakning osv på tur fra England.

Har også kjøpt og betalt ei potte av typen 'Bomz Racing R-Spec'

muffler_rspec_new.jpg

Også kjøpt en splitter ny kamaksel fra ebay som skal inn til et amerikansk firma for å få nye grader på seg... (som nevnt tidligere)

leter også etter et åpent luftfilter, men er så mange rare merker. Vil ikke ha noe billigbajs, men synes det er tull å betale 1200,- i Norge når de går for 40-50 USD i statene.

(Trenger bare filter, bygger pipes selv)

->Spice my eco-box!<-

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11041-17F02-3.jpg

Ny topp er bestilt og denne skal ta turen innom Paeco Industries for en basic port&polish. Slengte alt til dem da de setter sammen hele toppen igjen etterpå med stor nøyaktighet :)

Her er handlelisten min:

- New Cylinder head (*1

- Head Port&Polish

* Intake and exhaust ports enlarged and shaped for max gas flow.

* Combustion chambers contoured and smoothed for most efficient combustion.

* Valve pockets relieved for max gas flow.

* Valve seats ground to a precise 3-angle racing seat.

* Entire head glasspeened to clean and stress-relieve.

* Valve springs shimmed to the correct installed height.

* Head-to-block surface milled true.

- New OEM chamshaft

- Regrind Camshaft (*2

*.435" lift, 270 duration

- Intake Valves

- Exhaust Valves

- Inner Springs

- Outer Springs

- Aluminum Retainers

- Rocker Arms

- Grade8 Head Studs

- Head Stud Nuts

- CA20E Fuel Rail

- CA20E Fuel Injectors (*3

- New valve seals

- Valve seats, retainers

- KA24E Throttle Body

(*1: Toppen er av amerikansk 'make' sammen med custom ventiler, så trenger jeg heller ikke å tilsette bly lenger.

(*2: Fikk tak i en splitter ny OEM kamaksel på Ebay fra et firma som selger konkursbo.. kosta meg vel $20 eller noe :)

(*3: CA20E fuelrail og dyser er omtrent 4 ganger så store som de på CA18ET.. satser jo da på at de kan levere mer :)

Så får vi se da om jeg får til å sette på denne toppen uten at den knuser stempler og råder...

Gir jeg opp, så har Jørgen kjøpt en billig topp :D

->Spice my eco-box!<-

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ja, vet.

Det jeg har undersøkt om, og fått bekreftet, er at stempler og råder fra CA18DET passer så lenge jeg bruker boltene til den.

Så har jeg også hørt rykter om at stock bunnen på ET'n tåler opp til 400hp, og jeg er jo ikke interessert i gå så langt engang.

Prislappen på dette prosjektet koster uansett det samme som en komplett CA18DET ville kostet, pluss litt til.

Men jeg mener det er mye mer stas uansett å trimme bilens originalmotor istedet for å anskaffe en DET. Ivertfall når jeg får en 8 ventilers som har mer effekt enn en 16v til s13.

Så følger jeg jo mitt motto; Pengene brukes på dritt uansett, om det går til bil, data, snop eller sprit, det er ett fett. Til syvende og sist blir alt brukt opp.

Neste prosjekt blir uansett bremser, skal jobbe med å finne ut om det går an å få s13 sine på bilen, da det lages lite eller ingen aftermarket til T12 bluebird.. Ikke sikker på T72 heller, men tror neppe de lages i så stort omfang. Tips mottas med takk!

->Spice my eco-box!<-

Lenke til kommentar
Del på andre sider

har nå også fiksa alle ledninger og pipes i motorrommet, nå gjenstår det å sette på dashbordet og faktisk teste om tenninga funker :)

så nå må jeg vel stikke på ei rekvisita sjappe og handle bremsevæske, servovæske, motorolje og frostvæske.

har også lagd min egen flens til olje-inn på turbo, da jeg av en merkelig grunn ikke fikk med en på den jeg kjøpte pluss at jeg solgte min gamle til Vantage her på forumet :(

2 timer med sveising, filing og mekking så funker da det.. må bare finne en lur løsning på koblinga som kommer fra oljepumpa.

så må jeg vel også lage egen flens til eksos-ut på turbo så lenge (modde den originale). kanskje DA får vi testa bilen :)

->Spice my eco-box!<-

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det med at stanard bunnen tåler opptil 400hk høres rart ut, siden den er kjent for å være ganske svak.

Leste en artikkel om en kar med Silvia S12 med ca18et som var på motor nummer 3 etter å ha kverka de 2 første.

Dette er snakk om bare litt høyere ladetrykk sammen med standard turbo og IC.

Motor nummer 3 lå på ca. 200hk (med turbo fra ca18det) for at den skulle holde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 4 weeks later...

YAY!

Da er ny olje og oljefilter på! Radiator er montert, eksos er montert (ikke den überpotta men stock), turbo og olje og kjølepipes og innsug til turbo med stock filter. Mangler bare en pipe her som skal gå fra IC/bov til gasspjeldet nå, så er kjerra NESTEN klar for en prøvestart! (kryss fingerene for meg folkens!)

driter i ideèn om å vente med tanken til walbro pumpa mi kommer.. den får jeg bytte ut etterhvert. Skal ikke så høyt på hestene at den trengs å byttes ut uansett... enda :)

Bilder kommer snart!

->Spice my eco-box!<-

Lenke til kommentar
Del på andre sider