Gå til innhold

Student som sliter med en Opel Astra 2009 1.7 CDTI EcoFlex. Har ikke god råd.

Ranger emnet


andott

Anbefalte innlegg

Hei, bilmerke i Tittelfeltet.

 

Bilen har kjørt 140,000km og har sluttet å starte. Den begynte å harke på morgenen i vinter på de kaldeste dagene. Jeg rensket da ut for sot i filtre og det som kunne være, kjørte også en slik en diesel renser flaske og byttet dieselfilter. Jeg fikk lånt da et diagnoseverktøy når dette pågikk, og det virker som om dette ble fikset. Servicelampen og feilkodene forsvant.

Men nå sist kjørte jeg den gjennom bilvasken for 2 uker siden. Jeg fikk startet bilen og kjørte bilen ut av bilvasken. Men der etter døde bilen 20sekunder etterpå. Siden prøvde jeg å tørke motor rommet. Jeg fikk start på bilen en gang og kjørt helt fint 27 februar. Da kjørte jeg meg en god tur. Stoppet bilen i 10minutter, startet den igjen og kjørte hjem igjen. Jeg lot den også stå å bakke og det gikk helt fint. I dag ligger det stadig vann på bakken ved dekket på fører siden hvor sikring boksen henger. Men ikke ved noen andre hjulbuer. Har ikke tilgang til diagnoseverktøy nå. Når jeg skrur på tenningen går startmotor. Motorlampen lyser en sjelden gang, og service lampen lyser av og til. Men start motor går, samt coil og alt lyser som det skal. Olje filter, olje, samt andre ting har jeg skiftet innad 5000km. 

 

Noen som har noen ideer hva dette kan være? Jeg har ikke rørt sikringsbokser eller elektronikk generelt i bilen. Jeg kan multimeter osv. Men veldig ukjent med elektronikk i bil, og hvor ømfientlig jeg må være. Er det noen tips til meg dere kan gi? Takk for svar!

 

 

Jeg ringte merkeverksted for å spørre om pris å fikse dette for 5 dager siden og purret for 3 dager sider har ikke fått noe svar. Har dere noen tanker om pris? Prøve å bare selge bilen for 10 000kr og cut my losses? 


Edit: 

Jeg har fått feilkoder:

P042A - Catalyst temperature sensor circuit bank 1 sensor 2.

P0425 - Catalyst temperature sensor circuit bank 1 sensor 1.

P0638 - Throttle Actuator Control Range / Performance bank 1.

P0115 - Engine Coolant Temperature Sensor 1 Circuit.

P0110 - Intake Air Temperature Sensor 1 Circuit.

P2452 - Diesel Particulate filter differential pressure sensor circuit.

P0110 - Intake Air Temperature Sensor 1 Circuit.

P0100 - Mass or Volume Air Flow A circuit

P0409 - Exhaust Gas Recirculation sensor a circuit.

P0235 - Turbocharger / Supercharger Boost sensor A circuit.

Jeg slettet kodene og prøvde å starte på nytt. Fikk samme kodene på nytt.

 

Edit x2:

Jeg har nå gjort en innsats, sjekket alle sikringene i natt. Ingen fuktigheter. Jeg gikk der etter over alle teklige koblinger over hele motorrommet, tok de av fønet de tørre med hårføner og sprayet de ned med elektrospray.

Ingen endring. 

 

Jeg har så i morgest stått opp klokka 5. Da skrudde jeg av sikrings boksene som vist i video Opelduude. Jeg tok den lillingen først. fønet de ned, de to plugg sikringene der så dårlig ut, men fikset de. Jeg vet ikke helt hvordan jeg skal håndtere de 3 større sikringene der på 100, og 80? Det er bare å skru av boltene og elektro spraye de og?

Prøvde å starte motor, ingen endring.

 

Jeg gjorde det samme som i filmen med den store boksen. Denne ser ut som den er i ny stand, og ingen fukt ingenting. Gjorde det samme her. koblet i batteriet igjen og ingen endring.

 

Så jekket jeg opp bilen og sjekket under bilen. Da fant jeg det jeg tror er ECU kabelen. Da løsnet denne ved at jeg bare tok på den: 

Ingen beskrivelse er tilgjengelig.

 

Fylt med drit i lednings pluggen der. Jeg prøvde også her å føne, spraye og koble i batteriet på nytt og startet. 

Ingen endring. 

 

Bilen kranker. Men motor lampe og service lampe er på. konstant siden i går. Ingen endring. Jeg skal prøve nå å ta feilkodene på bilen på nytt og se om det jeg har gjort noen endringer på feilkodene.

 

Edit x3:

Kode

P0100 - Mass or Volume Air Flow A circuit

Forsvant.

 

De andre 9 kodene er der fortsatt.

Hmmm... skulle ha sjekket kodene mellom hver gang jeg gjorde noe. Så hadde jeg vist hva som fikset koden... kjipt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har fått feilkoder:

P042A - Catalyst temperature sensor circuit bank 1 sensor 2

P0425 - Catalyst temperature sensor circuit bank 1 sensor 1

P0638 - Throttle Actuator Control Range / Performance bank 1

P0115 - Engine Coolant Temperature Sensor 1 Circuit

P0110 - Intake Air Temperature Sensor 1 Circuit

P2452 - Diesel Particulate filter differential pressure sensor circuit

P0110 - Intake Air Temperature Sensor 1 Circuit

P0100 - Mass or Volume Air Flow A circuit

P0409 - Exhaust Gas Recirculation sensor a circuit

P0235 - Turbocharger / Supercharger Boost sensor A circuit

Jeg slettet kodene og la prøvde å starte på nytt. Fikk samme kodene på nytt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter litt søking på nytt, så ser det ut til at det er et kjent problem at det kommer vann inn i sikringsboksene på disse bilene. Det kan forklare hvorfor du får så mange feilkoder, da det nærmest er umulig at så mange sensorer og komponenter på bilen feiler samtidig. Hvor komplisert dette blir på din bil er vanskelig å si. Kan være nødvendig å skifte hele sikringsboksen om den er full av korrosjon og vann. Regner da med at en eventuell ny sikringsboks er en forbedret utgave med bedre pakninger på lokket og under selve boksen. 

 

Veldig useriøst av merkeverksted å ikke gi noen respons i det heletatt. 

 

Edit: https://www.vauxhallownersnetwork.co.uk/threads/how-to-remove-and-clean-uec-on-astra-h-zafira-b.371985/ 

Her har du en ganske god beskrivelse av hvordan du kan demontere hele sikringsboksen og spraye med elektronikkrens for å fjerne problemet. 

Svar i forbindelse med hjelp til bil er veiledende og som regel ikke et fasitsvar. Bileier/forumbruker står ansvarlig for hva de velger å gjøre selv. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, opelduude skrev:

Etter litt søking på nytt, så ser det ut til at det er et kjent problem at det kommer vann inn i sikringsboksene på disse bilene. Det kan forklare hvorfor du får så mange feilkoder, da det nærmest er umulig at så mange sensorer og komponenter på bilen feiler samtidig. Hvor komplisert dette blir på din bil er vanskelig å si. Kan være nødvendig å skifte hele sikringsboksen om den er full av korrosjon og vann. Regner da med at en eventuell ny sikringsboks er en forbedret utgave med bedre pakninger på lokket og under selve boksen. 

 

Veldig useriøst av merkeverksted å ikke gi noen respons i det heletatt. 

 

Edit: https://www.vauxhallownersnetwork.co.uk/threads/how-to-remove-and-clean-uec-on-astra-h-zafira-b.371985/ 

Her har du en ganske god beskrivelse av hvordan du kan demontere hele sikringsboksen og spraye med elektronikkrens for å fjerne problemet. 

Hei, opelduude og takk!

 

Jeg har nå gjort en innsats, sjekket alle sikringene i natt. Ingen fuktigheter. Jeg gikk der etter over alle teklige koblinger over hele motorrommet, tok de av fønet de tørre med hårføner og sprayet de ned med elektrospray.

Ingen endring. 

 

Jeg har så i morgest stått opp klokka 5. Da skrudde jeg av sikrings boksene som vist i din video. Jeg tok den lillingen først. fønet de ned, de to plugg sikringene der så dårlig ut, men fikset de. Jeg vet ikke helt hvordan jeg skal håndtere de 3 større sikringene der på 100, og 80? Det er bare å skru av boltene og elektro spraye de og?

Prøvde å starte motor, ingen endring.

 

Jeg gjorde det samme som i filmen med den store boksen. Denne ser ut som den er i ny stand, og ingen fukt ingenting. Gjorde det samme her. koblet i batteriet igjen og ingen endring.

 

Så jekket jeg opp bilen og sjekket under bilen foran ved hjulbuen. Da fant jeg det jeg tror er ECU kabelen. Da løsnet denne ved at jeg bare tok på den: 

Ingen beskrivelse er tilgjengelig.

 

Den er fylt med drit i lednings pluggen der. Jeg prøvde også her å føne, spraye og koble i batteriet på nytt og startet. 

Ingen endring. 

 

Bilen kranker. Men motor lampe og service lampe er på. konstant siden i går. Ingen endring. Jeg skal prøve nå å ta feilkodene på bilen på nytt og se om det jeg har gjort noen endringer på feilkodene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, opelduude skrev:

Etter litt søking på nytt, så ser det ut til at det er et kjent problem at det kommer vann inn i sikringsboksene på disse bilene. Det kan forklare hvorfor du får så mange feilkoder, da det nærmest er umulig at så mange sensorer og komponenter på bilen feiler samtidig. Hvor komplisert dette blir på din bil er vanskelig å si. Kan være nødvendig å skifte hele sikringsboksen om den er full av korrosjon og vann. Regner da med at en eventuell ny sikringsboks er en forbedret utgave med bedre pakninger på lokket og under selve boksen. 

Jeg syns det er rart dog. Den ECU kabelen når jeg ser underfra og opp. Så er det ikke noe deksel som dekker over kablene der. Skulle tro at det skulle være noe beskyttelse foran kablene? Det er åpent rett opp der til fri natur. henger liksom 7-8 cm fra dekket og noe jeg ikke kan tenke meg er mer enn 20-30cm fra bakken. Uten deksel... Må jo være noe som mangler her?

Det er deksel ved hjulbuen der, men ikke mot bakken og opp mot ECU'n.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, andott skrev:

Jeg syns det er rart dog. Den ECU kabelen når jeg ser underfra og opp. Så er det ikke noe deksel som dekker over kablene der. Skulle tro at det skulle være noe beskyttelse foran kablene? Det er åpent rett opp der til fri natur. henger liksom 7-8 cm fra dekket og noe jeg ikke kan tenke meg er mer enn 20-30cm fra bakken. Uten deksel... Må jo være noe som mangler her?

Det er deksel ved hjulbuen der, men ikke mot bakken og opp mot ECU'n.

Jeg kjenner ikke så godt til disse bilene, men vet at styreenheten/ECU er plassert bak frontfangeren ja. 

Veldig dårlig plassering. Den delen du har tatt bilde av har som jobb å holde kontakten inn på ECU-en på plass og når den er defekt så vil ikke kontakten sitte ordentlig på plass. Noe som vil forklare hvorfor du ikke får start på bilen. 

Spørs jo da hvordan statusen på ledningsnettet der er og. Er alt fullt av møkk, så kan det i verste fall være ødelagte ledninger der og. 

Svar i forbindelse med hjelp til bil er veiledende og som regel ikke et fasitsvar. Bileier/forumbruker står ansvarlig for hva de velger å gjøre selv. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 3/5/2022 den 12:23 PM, opelduude skrev:

Jeg kjenner ikke så godt til disse bilene, men vet at styreenheten/ECU er plassert bak frontfangeren ja. 

Veldig dårlig plassering. Den delen du har tatt bilde av har som jobb å holde kontakten inn på ECU-en på plass og når den er defekt så vil ikke kontakten sitte ordentlig på plass. Noe som vil forklare hvorfor du ikke får start på bilen. 

Spørs jo da hvordan statusen på ledningsnettet der er og. Er alt fullt av møkk, så kan det i verste fall være ødelagte ledninger der og. 

Da har jeg skrudd mer, og bilen starter. Jeg måtte åpne hjulbuen der og da fikk jeg sett inn. Jeg fikk ut kontakten etter mye om og men. jeg renset svært godt. Den gummi ringen som ligger nedi kontakten der er dårlig. Men jeg vet ikke helt hvordan jeg får ordnings på det noen tanker på det?

Jeg klarer verken å finne kabel eller ring som passer nedi der med firkant kontakt, og ikke skjønner jeg helt hvordan jeg kobler denne tilbake ordentlig heller. Det blir liksom altid litt halvtolv. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

 

 

 

 

Innfestingen til kontakta er den du la ut bilde av. Det er den bøylen som sitter fast på kontakta som holder dette på plass. 

Vet ikke hvor ødelagt det er på bilen din. I verste fall er kanskje et brukt ledningsnett det som må til. 

Click image for larger version.   Name: EDC16c39 - 2.jpg  Views: 225  Size: 51.6 KB  ID: 305

Svar i forbindelse med hjelp til bil er veiledende og som regel ikke et fasitsvar. Bileier/forumbruker står ansvarlig for hva de velger å gjøre selv. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 3/13/2022 den 12:44 PM, opelduude skrev:

 

 

 

 

 

Innfestingen til kontakta er den du la ut bilde av. Det er den bøylen som sitter fast på kontakta som holder dette på plass. 

Vet ikke hvor ødelagt det er på bilen din. I verste fall er kanskje et brukt ledningsnett det som må til. 

 

Jeg fikk også fjernt alt av feil koder når det ble tørt å rent. Men kablene syns jeg ikke er ordentlig. 
 

jeg kjørte den gjennom vaske maskin igjen. Samme problematikk. Jeg så gjennom alle plugger i hele bilen rett etter den var i vaskemaskin. Så inni og under sikringsbokser og alle kabel koblinger bare boksen som vist i bilde var våt. 
 

tørket da denne kontakten og bilen var normal igjen. Jeg vet ikke helt om det er noe jeg kan tette denne med? Noe syrefri vaselin? 

DF61E296-442F-4379-8D01-347D3F1B6836.jpeg

58F6A605-605A-463D-96DB-399F4BF47A66.jpeg

60E555E9-1621-4B9E-B18F-E7A5C11584AA.jpeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bildene over er original bilder fra før jeg har rensket og vasket kontakten som stør opp under inni ecu’n. Så den kontakten er vasket. 
 

jeg vet ikke om hvilke av de kontaktene under der feilen sitter i, og ikke vet jeg om det er den rustne ecu’n som er hull i. 
 

jeg tenkte jeg skulle prøve å vaske vært svake punkt hver for seg og se hva som stopper bilen. Hvis noe blir ødelagt må jeg bare bytte det ut evt. høres det lurt ut? Billigste metoden jeg har for å sjekke mot vann feil tror jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den ECU-en der ser ikke bra ut nei. Så det er nok bare et tidsspørsmål før den kommer til å bli fylt opp med vann. 

Mest sannsynlig at det er kontakta på selve ecu-en hvor problemet ligger. Er ikke så mye annet å gjøre enn å spraye den med kontaktrens. Noe annet enn det kan gjøre problemet verre. 

Svar i forbindelse med hjelp til bil er veiledende og som regel ikke et fasitsvar. Bileier/forumbruker står ansvarlig for hva de velger å gjøre selv. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår