Gå til innhold

Megasquirt

Ranger emnet


Anbefalte innlegg

Hva tror dere om denne:

 

http://www.bgsoflex.com/megasquirt.html

 

 

får vel et komplett system for ca $260..

 

tilsvarende fra Accel/DFI, Edelbrock, AEM, Holley, F.A.S.T, BigStuff osv osv koster jo fra $1500 og oppover....

 

men de er jo ikke byggesett heller da...hehe og de er jo helproffe...

 

Man får kanskje hva man betaler for? Men det hadde jo vært morro å prøvd...

So let me get this straight....your engine is 1.8 liters but my Pepsi is 2?

 

"Why is it a pair of panties but just one bra?"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by VEPSEN

Det fungerer vistnok utmerket!

Finnes ett nordisk MS forum:MS-Nordic

 

....men det er dette "gjør det selv" innsprutet som er veien å gå framover:VEMS

 

 

Se det ja! Takker!

So let me get this straight....your engine is 1.8 liters but my Pepsi is 2?

 

"Why is it a pair of panties but just one bra?"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 year later...
Men her må man allerede ha innsugsmanifoil og throttle body/tilsvarende, ikke sant?

Eller kan man bruke et forgasser insug?

 

Blir nok litt i drøyeste laget for meg dette, men det ser jo litt interssant ut.

Og jeg har ikke kjøpt forgasser til motoren ennå...

 

Tja..

 

Det billigste er å få tak i en brukt TBI på ebay,

Tenker da på en 670cfm eller større (670=2port større =4port) fra en holley innsprut, brukes å selge mange av de innimellom, da har du det meste du trenger bortsett fra kjøleveske temp, ledningsnett og pumpe/filter.

Dette kan monteres på en standard manifold.

Neste trinn er å få tak i en efi manifold (enkelt til chevy og ford) eller å få modifisert en vanlig. (koster fort skjorta...)

Denne må du naturligvis ha throttlebody til noe som jo og koster litt...

(eller du kan modifisere en forgasser som vist her: http://www.mez.co.uk/ms2.html )

Personlig så går jeg en litt annen vei med å bruke en vems sprut (http://www.vems-group.org/ )som gjør at jeg kan og kommer til å kjøre mpi og cnp (mulipoint og coil near plug) vems er litt dyrere men tillater: 8 separate injectorer (16 dersom 2 og 2 kjøres samtidig), 8 coiler (16 i waste spark), 2 EGT, 2 Wideband lambda, steppermotor for tomgang bankesensor og den har en del utganger som du kan bruke til det du vil. (lystgass linelock turbotrykk osv)

Noen bilder av den ferdiglagede manifolden og det andre stashet som skal puttes på finner du på: http://olds69.com/gallery/ under EFI conversion.

 

 

Olds69

 

http://www.olds69.com <-- inn progress

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser meget bra ut. Jeg har en Gen3 5,3 liters motor stående.Longblokk med topper.Jeg tenkte å kjøpe innsug og forgasser til den (Summit Racing har), men kansje LS6 innsug og sprut er veien å gå.Popular Hotroding oppnådde samme effekten med gasser som med sprut, men de sier jo ingenting om forbruket.

Kom gjerne med en tilbake mld så snart dere har fått prøvd ut de forskjellige typene.

1967 Buick Elektra Limited 4dht prosjekt

1968 Oldsmobile 98 Convertible

1968 Buick Skylark 2dht prosjekt

1969 Dodge Charger 440

1978 Chevrolet Corvette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har fortsatt TBI innsugsmanifoilen på 350 motoren, men ledningsnett, originalmanifoiler og throttle body er kassert.

 

På den annen side har jeg hørt at den originale TBI manifoilen på disse motorene (1987-96) er svært restriktiv og vil fort bli en flaskehals. For ikke å snakke om originale støpejernsmanifoiler kontra full-lengde headers...

Don't listen to old racers who never won.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser meget bra ut. Jeg har en Gen3 5,3 liters motor stående.Longblokk med topper.Jeg tenkte å kjøpe innsug og forgasser til den (Summit Racing har), men kansje LS6 innsug og sprut er veien å gå.Popular Hotroding oppnådde samme effekten med gasser som med sprut, men de sier jo ingenting om forbruket.

Kom gjerne med en tilbake mld så snart dere har fått prøvd ut de forskjellige typene.

 

CarCraft bygde en Gen3 5,3 , eneste endringen fra orginal var headers og annen kam og de endte opp med 400HK +. Husk også at hvis du skal bruke LS1\LS6 innsuget må du også bytte

reimhjulene\pulleys osv. Pga. LS1\LS6 innsuget er lavere og passer ikke sammen med de orginale fra 5,3’en da den har høyere innsug.

 

Det jeg ikke liker med Megasquirt er at de har MAP sensoren i databoksen, du blir nødt til

å ha en halvmeter lang vakumslange fra innsuget inn til databoksen, så når vakumet endres, skal det gjennom en halvmeter med slange før databoksen får input.

So let me get this straight....your engine is 1.8 liters but my Pepsi is 2?

 

"Why is it a pair of panties but just one bra?"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har fortsatt TBI innsugsmanifoilen på 350 motoren, men ledningsnett, originalmanifoiler og throttle body er kassert.

 

På den annen side har jeg hørt at den originale TBI manifoilen på disse motorene (1987-96) er svært restriktiv og vil fort bli en flaskehals. For ikke å snakke om originale støpejernsmanifoiler kontra full-lengde headers...

 

Har du begynt å vurdere EFI på rod’en? hehe

 

Tror ikke jeg ville brukt noe fra det orginale TBI’en isåfall hvis du har tenkt på mer

effekt siden. Et alternativ er jo å handle et brukt TPI på Ebay. Jeg kjøpte

et komplett TPI fra en -90 Corvette for ca 1500 kr. Inkl frakt og alt. Det så ikke ut pga dritt og møkk, men etter glassblåsing ser det nytt ut!

 

Men skal du først bruke motoren i org.stand og trimme litt etterhvert blir jo det endel jobb med mapping o.l for hver versjon av motoren du ønsker kjørbar.

So let me get this straight....your engine is 1.8 liters but my Pepsi is 2?

 

"Why is it a pair of panties but just one bra?"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei. Har egentlig ikke det. Det blir nok en forgasser.

Koster muligens på meg en Demon for mest mulig problemfri bruk.

En 625 eller 650 cfm så passer den originalmotoren samtidig som den også vil klare endel mer hvis jeg trimmer.

 

Har skjønt at lett modifiserte Vortec topper er ansett for å være mest "bang for the bucks" i disse tider.

Da må jeg bytte innsuget pga annet boltmønster, men de får så være. Et AirGap alu innsug som passer alt av CSB fra 1955 til 1996 skal en alltids få solgt for en grei pris.

Headers går om hverandre på Vortec og standard topper såvidt jeg har skjønt(?)

Ihvertfall har jeg ikke sett at man skiller på headers varenummer til Vortec topper og standard toper.

Don't listen to old racers who never won.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Headers går om hverandre på Vortec og standard topper såvidt jeg har skjønt(?)

Ihvertfall har jeg ikke sett at man skiller på headers varenummer til Vortec topper og standard toper.

 

Fra hukommelsen mener jeg eksosportene er flytta opp ca 10mm / 3/8" på Vortec, for bedre flyt i eksoskanalene. Har både Vortec topper og "vanlige" liggende rundt her, må nesten måle...

Christian

'77 Caprice

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 10 months later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår