Corydoras Skrevet April 24, 2022 Rapporter Share Skrevet April 24, 2022 Hei. Har en 2007 mod PEUGEOT 307 (3A/C) Diesel 1.6 HDi 110 80kW/109PS som ble kjøpt brukt Under 150K på telleren. Problemet med denne er at ved "vedlikeholds gasspådrag" dvs veeeelldig lite utslag på gasspedal, ved feks 1400-1600 rmp, 4 gear 70km ish Så begynner bilen å rykke voldsomt. Problemet forsvinner umiddelbart ved gasspådrag. Har koblet fra lutmassemåler og da forsvinner problemet, men får seff feilmelding fra ECU (drivstof sytemet går vel da på et preprogrammert oppsett som muligens gir en noe rikere blanding) Har nå forsøkt 3 forskjelleige luftmassemålere i forskjellige prissegmenter, den siste fra HELLA, men samme problem. Kan jo virke som det er noe problem med Fuel/air mix. Muligens EGR som lager trøbbel på lavt pådrag? Skulle gjerne løst dette problemet da bilen skal selges videre i høst. Noen som har noen idéer? Mvh Roy Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
opelduude Skrevet April 26, 2022 Rapporter Share Skrevet April 26, 2022 Har du i det heletatt på lest ut feilkoder på systemet eller har du bare byttet flere luftmassemålere på rad for å kun teste? Er ikke lett å feilsøke på en moderne bil uten å kunne lese av parametere fra flere forskjellige sensorer med diagnoseapparat. Alt fra status på partikkelfilteret til EGR o.l Siter Svar i forbindelse med hjelp til bil er veiledende og som regel ikke et fasitsvar. Bileier/forumbruker står ansvarlig for hva de velger å gjøre selv. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Corydoras Skrevet April 26, 2022 Forfatter Rapporter Share Skrevet April 26, 2022 24 minutter siden, opelduude skrev: Har du i det heletatt på lest ut feilkoder på systemet eller har du bare byttet flere luftmassemålere på rad for å kun teste? Er ikke lett å feilsøke på en moderne bil uten å kunne lese av parametere fra flere forskjellige sensorer med diagnoseapparat. Alt fra status på partikkelfilteret til EGR o.l ECU gir ingen feilkoder. Som nevnt så forsvant problemet ved å koble fra MAF, så da var det jo naturlig å begynne der. Maf gir ca 6-9gr/sek på tomgang ogca 30gr/sek på 2500rpm, synes det virker litt lavt med 30 gram, men hva vet jeg Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Quattro73 Skrevet April 27, 2022 Rapporter Share Skrevet April 27, 2022 11 timer siden, Corydoras skrev: ECU gir ingen feilkoder. Som nevnt så forsvant problemet ved å koble fra MAF, så da var det jo naturlig å begynne der. Maf gir ca 6-9gr/sek på tomgang ogca 30gr/sek på 2500rpm, synes det virker litt lavt med 30 gram, men hva vet jeg Mengde luft er iht effekt, ikke turtall. En motor bruker ca 0,8 g/s per hk, så om dine målinger er på ubelastet motor så er ikke 30 g/s lavt. Problemene du har vil jeg si er mer typisk treg EGR. En rens av denne, evt bytte, vil muligens hjelpe. Siter Bilforumet.no Administrator Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Corydoras Skrevet April 29, 2022 Forfatter Rapporter Share Skrevet April 29, 2022 På 4/27/2022 den 8:17 AM, Quattro73 skrev: Mengde luft er iht effekt, ikke turtall. En motor bruker ca 0,8 g/s per hk, så om dine målinger er på ubelastet motor så er ikke 30 g/s lavt. Problemene du har vil jeg si er mer typisk treg EGR. En rens av denne, evt bytte, vil muligens hjelpe. Ok, da lærte jeg det. Mange takk for info. Da skal jeg se om jeg får gravd meg frem til Egr langt der bak. Merkelig at de alltid skal plasseres inn mot torpedovegg. Har en xl-7:med samme plassering......Helt håpløs å komme til Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
opelduude Skrevet April 30, 2022 Rapporter Share Skrevet April 30, 2022 På 4/29/2022 den 6:41 AM, Corydoras skrev: Ok, da lærte jeg det. Mange takk for info. Da skal jeg se om jeg får gravd meg frem til Egr langt der bak. Merkelig at de alltid skal plasseres inn mot torpedovegg. Har en xl-7:med samme plassering......Helt håpløs å komme til Kunne vært mye verre :P Siter Svar i forbindelse med hjelp til bil er veiledende og som regel ikke et fasitsvar. Bileier/forumbruker står ansvarlig for hva de velger å gjøre selv. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Corydoras Skrevet Mai 7, 2022 Forfatter Rapporter Share Skrevet Mai 7, 2022 På 4/30/2022 den 11:17 AM, opelduude skrev: Kunne vært mye verre :P Hendelsesløysa........er jo såvidt de klarer å filme det der uten endoskop....er enig....kunne vært værre Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg