Gå til innhold

Vanlig oppsett av anlegg, med tanke på forsterkere osv?

Ranger emnet


Nitrisious-E

Anbefalte innlegg

Skal begynne å tenke litt på oppsett av anlegg i bilen, som vil komme til den tid da jeg har penger nok.

 

Og da vil jeg har alt klart for meg hvordan det er, billigst, lettest og ikke minst bra..

 

Så dere kan jo fortelle meg (noob på detta =P) hvordan dere har gjort det f.eks? Med oppsett i bilen!:)

 

Håper på mange fine svar fra folket her!;) Mvh.

- 03 S3

x 97 A3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hvilken bil er det til sa du.....?

 

--enklest er en 4kanals forsterker på et frontsett og en sub...

 

--mer avansert er en 2kanals på frontsett å en 2kanals/monoblokk på sub...

 

--enda mere avansert er en 4kanaler på frontsett å monoblokk på sub...

 

**bakhøyttalere er etter min mening unødvendig , men kunden har alltid rett.... (blæh....)**

 

-i en sedan kan sub plasseres bakover i bilen...-eller framover i seteryggen men da bør det vere fullstendi lufttett mellom sub og bagasjerom og helst utskåret hull i stålrygg om du har det...

eller igjennom skiluke om du har det..

 

-i en kombi funker/dunker det best/mest om sub spiller bakover..

med bassrefleks kasse er det bra å ha røret på samme flate som subben, men til siden og oppover er og mulig..

i lukket kasse kan elementet peke hvor som helst, men spiller dårligst forover...

oppover/nedover å til sidene forandrer seg alt etter biltype..

 

i cabriolet fungerer en nedad rettet sub meget bra..

((men ikke alle element kan monteres nedad,å oftest ikke mulig å belaste 100% når det er rettet nedover..faktisk pga tyngdekrafta ;) )

 

frontsett kan om ikke annet er mulig, enkelt plasseres i orginale hull..

men kickpanel og/eller nye sterkere baffler er å foretrekke...

1986 bmw 318i

1987 Ford Escort xr3i

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er til bilen min ja, Audi A3. Blir vel kombi i oppsettet ditt.

 

Og ja, hadde tenkt på elementer bak også ja. Men det er vel alltids mulig å kjøpe dette senere, til samme 4-kanals forsterker? Så det blir front og sub først, er jeg fornøyd med det så holder jeg meg til det. Og evnt. senere kjøpe noen til å ha i hattehyllen f.eks?

- 03 S3

x 97 A3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det jeg har hatt av erfaring med audi a3 er at det er en enkel og god bil å bygge lyd i. suben plasserer du slik at elementet peker bakover. viss jeg ikke husker helt feil så er det 5,25" høytalere i dørene, men dette kan variere litt med utstyrsmodellene. har vært borti en med midbass element i bagasjen også. har du dette så ikke klipp ledningene bakover men kobl den ut når du kobler til cd spiller. den vil bare ødelegge lyd bilde ditt mener nå jeg.

en kunde av med satte en vibe black air 12" i en lukket kasse på litt over 30 L og det spilte veldig bra, hvertfall til å være et element som bare koster 1200kr. kobler du denne sammen med feks en vibe black box 4 kanals forsterker og et frontsett har du garantert mer enn bra nok lyd.

Opel entusiast? Bli med i Opel Motorsport Club

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by sfh

hvilken bil er det til sa du.....?

 

--enklest er en 4kanals forsterker på et frontsett og en sub...

 

--mer avansert er en 2kanals på frontsett å en 2kanals/monoblokk på sub...

 

--enda mere avansert er en 4kanaler på frontsett å monoblokk på sub...

 

**bakhøyttalere er etter min mening unødvendig , men kunden har alltid rett.... (blæh....)**

 

-i en sedan kan sub plasseres bakover i bilen...-eller framover i seteryggen men da bør det vere fullstendi lufttett mellom sub og bagasjerom og helst utskåret hull i stålrygg om du har det...

eller igjennom skiluke om du har det..

 

-i en kombi funker/dunker det best/mest om sub spiller bakover..

med bassrefleks kasse er det bra å ha røret på samme flate som subben, men til siden og oppover er og mulig..

i lukket kasse kan elementet peke hvor som helst, men spiller dårligst forover...

oppover/nedover å til sidene forandrer seg alt etter biltype..

 

i cabriolet fungerer en nedad rettet sub meget bra..

((men ikke alle element kan monteres nedad,å oftest ikke mulig å belaste 100% når det er rettet nedover..faktisk pga tyngdekrafta ;) )

 

frontsett kan om ikke annet er mulig, enkelt plasseres i orginale hull..

men kickpanel og/eller nye sterkere baffler er å foretrekke...

 

 

 

 

 

**bakhøyttalere er etter min mening unødvendig , men kunden har alltid rett.... (blæh....)**

 

 

Har du aldri hatt folk i baksetet??

 

Jeg syns det er idiotisk og gjøre forskjell på dem som sitter bak, og dem som sitter foran

 

 

T....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by ALJ_GSi

det jeg har hatt av erfaring med audi a3 er at det er en enkel og god bil å bygge lyd i. suben plasserer du slik at elementet peker bakover. viss jeg ikke husker helt feil så er det 5,25" høytalere i dørene, men dette kan variere litt med utstyrsmodellene. har vært borti en med midbass element i bagasjen også. har du dette så ikke klipp ledningene bakover men kobl den ut når du kobler til cd spiller. den vil bare ødelegge lyd bilde ditt mener nå jeg.

en kunde av med satte en vibe black air 12" i en lukket kasse på litt over 30 L og det spilte veldig bra, hvertfall til å være et element som bare koster 1200kr. kobler du denne sammen med feks en vibe black box 4 kanals forsterker og et frontsett har du garantert mer enn bra nok lyd.

Takker for et fint inlegg! Skal se tilbake på dette da jeg begynner!!:) ;)

 

Tenker jeg begynner med en 4-kanals forsterker og 2 elementer foran ja og sub..For så senere å kjøpe et par til, baki.

Bare sørge for å kjøpe en forsterker som klarer å drive de to til bak senere?

- 03 S3

x 97 A3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Senere? Ville nok heller kjøpt en ny forsterker til sub'en da, jeg i allefall :)

Dvs, flytte sub'en fra 4-kanalern og over på en monoblokk og bare brukt 4-kanalern til front + bak :)

Senere, altså :)

Fra FWD vs RWD:

Originally posted by venague

Ja fy faen ass. Bilen min går rett frem i svingene og spoler for ingen ting. Skulle ønske jeg hadde RWD så kunne jeg sladda i rundkjøringene og brent gummi utenfor McDonalds. Jeg tror slike aktiviteter hadde fått meg til å bade i lykke, og gitt meg en permanent euforisk sinntilstand som hadde smittet over på resten av verden og skapt fred i midtøsten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Zettie

Senere? Ville nok heller kjøpt en ny forsterker til sub'en da, jeg i allefall :)

Dvs, flytte sub'en fra 4-kanalern og over på en monoblokk og bare brukt 4-kanalern til front + bak :)

Senere, altså :)

You know what..Akkurat det der var det jeg tenkte på først, men en kamerat mente på at det var et veldig dyrt valg!

Ikke vet jeg..

 

Men er det bedre å kjøre en sub på en monoblokk? Jeg har ikke tenkt til å legge ut all verden av penger på anlegg..10max til å starte med! Helst mindre..For det går med en 20-30 til styling og eff anlegg først.

Så om det er vits å kjøpe monoblokk til en sub som ikke trenger det muligens, vet jeg ikke om er vits? Eller hva sier dere eksperter? I forhold til meg =P

 

Takker for svar folkens!:)

- 03 S3

x 97 A3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan jo vise HVOR mye du får for 10 laken ;)

 

2190,- Infinity Reference 6500CS 6,5" komponentsett

2990,- Rockford Fosgate 301X (duger i massevis til frontsettet)

3990,- Rockford Fosgate 501BD monoblokk til sub.

2790,- Rockford Fosgate RFD-2210

 

Dette blir rundt 11970,- hos bilradiospesialisten, men slenger du ti lapper på bordet er det minst 3 forhandlere som er her på forumet som kan gi deg ovennevnte oppsett hvis du avtaler med dem.

 

Finnes andre og billigere løsninger, dette var bare ett 5-minutters kjapt overslag som jeg vet det er konkurranse i å få levert :)

 

Og ja, jeg er stor tilhenger av innstallasjoner av typen "godt frontsett+sub". Æran hvor det var vanlig med 40 høyttalere og 60 subber i bil er stort sett over, du trenger ikke mer enn ett GODT frontsett og en GOD sub (med nok forsterker til å klare kontrollere suben) for å få kanongod lyd. Bakhøyttalere er egentlig sløsing med pengene (eventuell dårlig kamuflasje for ett labert frontsett..)

Fra FWD vs RWD:

Originally posted by venague

Ja fy faen ass. Bilen min går rett frem i svingene og spoler for ingen ting. Skulle ønske jeg hadde RWD så kunne jeg sladda i rundkjøringene og brent gummi utenfor McDonalds. Jeg tror slike aktiviteter hadde fått meg til å bade i lykke, og gitt meg en permanent euforisk sinntilstand som hadde smittet over på resten av verden og skapt fred i midtøsten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husk at en monoblokk er DEDIKERT til bassbruk, monoblokker er normalt synonymt med "til subwoofer". (Finnes seff dem som kjører monoblokker på frontsett o.l., men da er det summer som er ti-tjue ganger høyere enn det som er nevnt her).

 

Ett passende uttrykk;

"Right tool for the right job makes doing the job worth it"

 

Originally posted by Nitrisious-E

You know what..Akkurat det der var det jeg tenkte på først, men en kamerat mente på at det var et veldig dyrt valg!

Ikke vet jeg..

 

Men er det bedre å kjøre en sub på en monoblokk? Jeg har ikke tenkt til å legge ut all verden av penger på anlegg..10max til å starte med! Helst mindre..For det går med en 20-30 til styling og eff anlegg først.

Så om det er vits å kjøpe monoblokk til en sub som ikke trenger det muligens, vet jeg ikke om er vits? Eller hva sier dere eksperter? I forhold til meg =P

 

Takker for svar folkens!:)

Fra FWD vs RWD:

Originally posted by venague

Ja fy faen ass. Bilen min går rett frem i svingene og spoler for ingen ting. Skulle ønske jeg hadde RWD så kunne jeg sladda i rundkjøringene og brent gummi utenfor McDonalds. Jeg tror slike aktiviteter hadde fått meg til å bade i lykke, og gitt meg en permanent euforisk sinntilstand som hadde smittet over på resten av verden og skapt fred i midtøsten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

viss du går for den vibe forsterkern jeg snakka om trenger du ikke å bytte om til en annen forsterker. når du får inn det andre settet så kobler du det bare på samme kanal som det settet som står der. merk deg at dette ikke er noe du kan gjøre på alle forsterkere fordi du halverer ohmen på forsterkeren og dette er det ikke alle som tåler.

 

fordelen med en monoblokk eller en brokobla 2 kanaler på en sub er at du kan gi suben den effekten den trenger (viss den da skulle trenge mer enn det 4 kanaleren leverer) de fleste 4 kanalere leverer mellom 45 og 75 w rms og klarer da ikke alltid å dra en sub bra med god kontroll.

Opel entusiast? Bli med i Opel Motorsport Club

Lenke til kommentar
Del på andre sider

får vel nesten komme meg et godt tilbu jeg også da..

 

vibe black boxs 3: 4x 100 wrms forsterker:3890,- (kosta 5600)

vibe sa60 : 6,5" frontsett (viss det er det i bilen da) 1325kr

vibe black air 12 : 12" sub 1230,- (kosta 1670)

 

da er du oppi 6445 kr. da har du enda råd til et høytaler sett til og en fet cd spiller og alle ledninger

Opel entusiast? Bli med i Opel Motorsport Club

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår