Gå til innhold

Bassen vrenger seg, hvorfor?

Ranger emnet

Ole-H

Anbefalte innlegg

Dette virker enten som dårlig strømforsyning, eller for høyt signal inn på forsterkeren. (Kanskje begge deler...)

Prøv først å vri gain helt på minimum... Se hvor langt du kan vri på da, før det vrenger. Husk... Gain er der for å avpasse signalet til forsterkeren. Ikke en volumknapp. Har du en gammel forsterker som kanskje ikke tåler mer enn 2v, og en ny spiller med 5v, blir det fort ille, om du skrur opp gain. Er det motsatt derimot, går det å skru opp gain.

Prøv å få målt spenningen på forsterkeren, når du gir på. Om den er lav, så må du gjøre noe med kablinga di. Og kanskje en kondis, for å hjelpe til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hvordan kan du si det er jordinga når man ikke vet noe om anlegget utenom at det er to 15" som vrenger lett...

for alt man vet så er det ikke sikkert at det han tror er stor nok forsterker, virkelig er stor nok....

de plassene du har beskrevet er jo av de plassene det er mest jording...

så hvorfor ikke ta dem der....? på rett måte...

Vel når jeg sier at man ikke skal jorde i låsen til bakluka eller boltene til baksetet er det bare fordi, han som blandt annet er norgesmester i db-drag (klassen som tidligere het superstreet 1-2NW) Har sagt at man skal holde seg unna disse.. Og som bilstereomontør i 10 år har han vel noe erfaring på området?

Helt klart at det er en enkel plass å jorde, skal man vel og merke gjøre de skikkelig så pusser man til stålet og sveiser til en bolt hvor man kan sette på koblingene.

Jeg har også gitt min tilbakemelding på det som han sier er fakta, jeg kan ikke si til han at han har en forsterker som er for liten hvis han sier den er stor nok så får man jo prøve å tipse han om hva annet som kan være feil..

Virker jo som om du sier at han HAR for liten forsterker uten at du vet noenting om det.

2009 - Ford Mondeo Titanium Sport - Powershift
2000 - Ford Focus
2000 - VW Polo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Ole-H

Har en stereo med to 15" explode i lukket kasse. Når man spiller høyt med dem så begynner dem og vrenge seg ganske tidlig, og jeg har stor nok forsterker til og driive dem. Skulle da tru at man skulle kunne spille høyere føre dem gir seg. Hva kan det være?

Hei på deg.. Jeg har selv hatt ett sånnet element i en lukket kasse.. Grunnen til at den høres ut som den vrenger seg er fordi den ikke er bygget for å spille så høyt. Jeg kjørte den på en dls ca10 som er en ganske bøs forsterker.. Den spella som et helvette en stund.. Og man må jo vri opp volumen skikkelig så man får ordentelig trøkk i bilen.. Men si meg en ting .. Sitter du i bagasjerommet å hører på bassen? Eller sitter du i bilen..

Asso saken er den at en bass trenger ikke å spille pen bass så lenge den er i bagasjerommet.. Så mitt tips til deg:

Drit i å hør på hvordan den høres ut.. Lukk igjen bagasjelokket og vri opp volumen til det shacker skikkelig :)

Min sprengte etter en god stund med masse kontinuerlig effekt.. Husk at max watt rms ikke nødvendigvis er den effekten elementet tåler 24/7 =)

Lenke til kommentar
Del på andre sider