Gå til innhold

4 X 4" i bilen. Kommer jeg til å angre på et slikt oppsett?

Ranger emnet

Slim!

Anbefalte innlegg

Originally posted by jalla

Mulig Boston Acoustics's Z6 ville være verdt å kikke på i coax sammenheng....

Fet avatar Mr. SQ!

Både ampen og prisen er Inhuman, hehe :D

Vel, komponentkvaliteten er nok bra, men problemet her er konstruksjonen. Er ikke akkurat veldig lurt å montere en bred aluminiumsplate forran mellomtonen. Dette roter til både fase og spredningskarrakteristikk. Et annet problem er stabiliteten til denne aluplaten. Du risikerer at denne begynner å resonnere ved høye lydtrykk, noe som absolutt ikke er å foretrekke akustisk.

Den beste måten å lage en coax på, etter min mening, er å plassere diskanten i center av membranen, slik SEAS, Tannoy mfl gjør det. Da sikrer du relativt likt akustisk center og en stabil konstruksjon. Ved å montere diskanten som en faseplugg (fri for kontat med spoleform og membran), vil elementene jobbe uavhengig av hverandre. Utfordringen er honladningen dette skaper for diskanten. Det er ikke nødvendigvis en ulempe, og eventuelle problemer kan som oftest rettes opp i filteret.

mvh

Mine uttalelser er basert på den erfaring som er opparbeidet gjennom flere år. Subjektive opplevelser vil selvsagt influere. Jeg tilstreber en ærlig og balansert fremstilling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by EmmaNorway

Litt tilegg.. Helt enig med alt som står over. Tenk også på muligheten for fasefeil hvis diskant og mellomtone/middbass er montert langt i fra hverandre.

Jeg for min del, har nå en par gode 6,5" coax-høytalere i dasj bordet, og to 12" bassere, and that`s it. Keep it simple!

Ketil

Det som egentlig skremmer meg er de resultatene du har fått ut av ett så simplelt system som du har, spesiellt med tanke på "alle" justerings mulighetene du hadde på den spilleren du stillte opp i SM finalen med..

Mvh

Lars Engen

lars76@online.no

http://members.cardomain.com/arosa

Team Bling Bling:

Pioneer P9+P9 DSP

Pioneer DVD+DAB

Soundstream TR forsterkere

Soundstream Van Gogh subbere

Soundstream kondensator

Eton Midbass/Mellomtone

MT diskant