Gå til innhold

hvordan fungerer restriktoren på turbobiler??

Ranger emnet


ford4fun

Anbefalte innlegg

En restriktor er rett og slett bare en innsnevring like før turboen. På WRC bilene tror jeg de kjører med en restriktor som er på bare 34mm. Altså må all luften som skal inn i motoren passere et hull på 34mm.

Det er rett og slett for å holde effekten nede.

 

Da blir det ganske imponerende å tenke på at de greier over 300hk og 600Nm. :)

-88 Sierra cosworth

411,7hk @ 6700rpm / 471,3Nm @ 5300rpm ATW

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Larsern

En restriktor er rett og slett bare en innsnevring like før turboen. På WRC bilene tror jeg de kjører med en restriktor som er på bare 34mm. Altså må all luften som skal inn i motoren passere et hull på 34mm.

Det er rett og slett for å holde effekten nede.

 

Da blir det ganske imponerende å tenke på at de greier over 300hk og 600Nm. :)

 

 

Jepp,og det er også grunnen til at de ikke har enorme turtall...fordi de ikke får inn nok luft til å fore motoren da. De tar heller luften som er tilgjengelig og lager 5000-RPM's moment-monstre ut av dem.. :D

Fast and cheap = not reliable

Cheap and reliable = not fast

Fast and reliable = not cheap

 

Suzuki GSX-R1100'86, nå GSX-R1342 Turbo/IC/EFI. 326 hk/184 Kg = 1.77 hk/kg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by ford4fun

okai...

men si på en turbo-motor på f.eks ca 400hk, og du setter på en restriktor på 35mm, mister du effekt da eller? Og beholder momentet?

 

Du beholder nok mye av momentet og mister en god del toppeffekt... formen på restriktoren har mye å si,vet Turbo-Karlsen bygde en motor med restriktor som han dreide 15 forskjellige restriktorer til,for å finne den som flødet best... Fint det ikke er avgift på momentet. Kult å vist en Supra f.eks med 320 hk og 750 Nm... :p Da hadde de nok revet seg i håret...

Fast and cheap = not reliable

Cheap and reliable = not fast

Fast and reliable = not cheap

 

Suzuki GSX-R1100'86, nå GSX-R1342 Turbo/IC/EFI. 326 hk/184 Kg = 1.77 hk/kg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by ford4fun

okai...

men si på en turbo-motor på f.eks ca 400hk, og du setter på en restriktor på 35mm, mister du effekt da eller? Og beholder momentet?

 

Du kan jo foreta en liten test på deg selv.

Løp en km, og ta tiden på deg selv, deretter teiper du igjen kjeften og det ene neseboret og gjentar prosedyren.

Tror du første eller andre repan blir best? :D :D

-88 Sierra cosworth

411,7hk @ 6700rpm / 471,3Nm @ 5300rpm ATW

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Larsern

 

Du kan jo foreta en liten test på deg selv.

Løp en km, og ta tiden på deg selv, deretter teiper du igjen kjeften og det ene neseboret og gjentar prosedyren.

Tror du første eller andre repan blir best? :D :D

 

:D:D hehe.. greit, jeg skjønner....

VW Passat 130 high 4mo variant `04 (Konebil)

Galloper Innovation `00 (Trekkbil)

Ford Escort RS2000 Kl.12 `76 (Guttebil)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Larsern

 

Du kan jo foreta en liten test på deg selv.

Løp en km, og ta tiden på deg selv, deretter teiper du igjen kjeften og det ene neseboret og gjentar prosedyren.

Tror du første eller andre repan blir best? :D :D

 

Og da tror jeg aldri mer vi kommer til å høre spørsmål om hva en restriktor er/gjør!! :D :D :D lol lol

'95 Ford Mondeo 2.0 Stv.

'95 Kia Sephia GTX

 

x '92 Ford Escort RS2000

x '87 Ford Escort CL 1600

x '89 Ford Escort GLS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår