Gå til innhold

Feilkoder volvo 940

Ranger emnet


ethomassen

Anbefalte innlegg

Hei. Får følgende feilkoder på min volvo 940 b230fk, 2-3-2 og 1-1-3. Begge er for mager eller for rik blanding. Min ryker svart på tomgang når den er varm og sluker en god del suppe, målte blanding og den var 0.6, skal vel være rundt 1. 
Lurer på om noen har vært borti dette før, vet det er mye rart som kan være feil.

Forresten, bilen er chippet med TLAO tenning og bensinchip. Grønne R dyser og en Garrett T3/T4 turbo med 3" LMM. 

Lambda skal være i orden, usikker på LMM, skal prøve å få testet en annen LMM og sjekke om den fungerer da.
Har en original LMM men usikker på om den vil kunne gi di rette verdiene til hjernen med tanke på luft og dyser. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

På min 940 95 mod FK opplevde jeg disse feilene om hverandre. Har hatt mye 113, 232, og opplevd 241.

Om det er en kombinasjon av mye kan være tilfelle. Oppsettet på min er Ecomax chip, 3" JT eksos, åpent luftfilter, og oppjustert trykk til 0.9 bar ca.

Jeg opplevde voldsomt mye 113 feil i starten da jeg kjøpte bilen i 2013. Startet med LMM, byttet deretter lambdasonde (Bosch, viktig). Roet seg en stund, men dukket opp igjen etter en stund. Lot dette suse og gå noen år, frem til toppakningen røyk i 2020. Da byttet jeg alt av sensorer og pakninger på hele motoren + turboinnmat og ny manifoil pga sprekk. Allikevel kom 113 feilen tilbake, nå også med 241 (EGR). Sannsynligvis irr på kontaktene til EGR, ble borte etter en rens der.

Videre begynte bilen min å ikke ville starte sporadisk, gikk bare på starter. Etter relativt mye om og men viste det seg at pluggen til svinghjulssensor på bilsiden var ganske bra irret. Renset opp denne, og bilen har (nesten) vært problemfri siden. Opplever ca en gang i måneden at bilen bare går på starter og ikke vil fyre. Tar da pluggen ut og inn, så fyrer den med en gang. 
Et annet tilfelle var at svinghjulssensor satt løst, da hadde jeg ganske bra med startproblemer.
Byttet bensinpumpe-releet og "radio supression" releet for å eliminere feil, var ikke disse. Coil ble også byttet, heller ikke feilkilden.

Konklusjon: Sjekk ALLE konnektorer i bilen til alt av sensorer og rens de hvis de har irr i seg. Dette kan skape mye krøll på signalene til hjernen i bilen. Etter motor fikk nye pakninger og sensorer etter toppakningsbytte, samt renset alle konnektorer, har jeg ikke opplevd feilkode siden i fjor høst. Feilkode 113 pleide å oppstå ved tomgang på alt fra 5-20 min, nå er det borte. Kjører bilen til daglig enda.
Har du noe annet enn Original Bosch lambda og LMM, så kan feilkilden også ligge her. 113-feilen er blitt ganske så sagnomsust på 940, vanskelig å finne ut av denne.

Link til hva jeg har vært gjennom på volvoforumet her, mulig det kan hjelpe.

 

http://forum.vccn.no/showthread.php?76186-940-B230FK-Feilkode-113-etter-5-6-min-tomgang-Lambda-LMM-ok-Hjelp

http://forum.vccn.no/showthread.php?80609-940-FK-starter-på-morgenen-når-kjølig-men-ikke-på-ettermiddagen-Går-kun-på-starter-uten-å-tenne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, mrsinder skrev:

På min 940 95 mod FK opplevde jeg disse feilene om hverandre. Har hatt mye 113, 232, og opplevd 241.

Om det er en kombinasjon av mye kan være tilfelle. Oppsettet på min er Ecomax chip, 3" JT eksos, åpent luftfilter, og oppjustert trykk til 0.9 bar ca.

Jeg opplevde voldsomt mye 113 feil i starten da jeg kjøpte bilen i 2013. Startet med LMM, byttet deretter lambdasonde (Bosch, viktig). Roet seg en stund, men dukket opp igjen etter en stund. Lot dette suse og gå noen år, frem til toppakningen røyk i 2020. Da byttet jeg alt av sensorer og pakninger på hele motoren + turboinnmat og ny manifoil pga sprekk. Allikevel kom 113 feilen tilbake, nå også med 241 (EGR). Sannsynligvis irr på kontaktene til EGR, ble borte etter en rens der.

Videre begynte bilen min å ikke ville starte sporadisk, gikk bare på starter. Etter relativt mye om og men viste det seg at pluggen til svinghjulssensor på bilsiden var ganske bra irret. Renset opp denne, og bilen har (nesten) vært problemfri siden. Opplever ca en gang i måneden at bilen bare går på starter og ikke vil fyre. Tar da pluggen ut og inn, så fyrer den med en gang. 
Et annet tilfelle var at svinghjulssensor satt løst, da hadde jeg ganske bra med startproblemer.
Byttet bensinpumpe-releet og "radio supression" releet for å eliminere feil, var ikke disse. Coil ble også byttet, heller ikke feilkilden.

Konklusjon: Sjekk ALLE konnektorer i bilen til alt av sensorer og rens de hvis de har irr i seg. Dette kan skape mye krøll på signalene til hjernen i bilen. Etter motor fikk nye pakninger og sensorer etter toppakningsbytte, samt renset alle konnektorer, har jeg ikke opplevd feilkode siden i fjor høst. Feilkode 113 pleide å oppstå ved tomgang på alt fra 5-20 min, nå er det borte. Kjører bilen til daglig enda.
Har du noe annet enn Original Bosch lambda og LMM, så kan feilkilden også ligge her. 113-feilen er blitt ganske så sagnomsust på 940, vanskelig å finne ut av denne.

Link til hva jeg har vært gjennom på volvoforumet her, mulig det kan hjelpe.

 

http://forum.vccn.no/showthread.php?76186-940-B230FK-Feilkode-113-etter-5-6-min-tomgang-Lambda-LMM-ok-Hjelp

http://forum.vccn.no/showthread.php?80609-940-FK-starter-på-morgenen-når-kjølig-men-ikke-på-ettermiddagen-Går-kun-på-starter-uten-å-tenne

Hei og takk for svar. Skal prøve å rense alt av kontakter til diverse sensorer, du byttet vel ingen sensorer, kun renset? Kjøpte forresten ny svinghjulsensor i sommer, så den skal være i orden men kan sjekke om den sitter ordentlig i.
Har Bosch lambda og Bosch 3" LMM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, mrsinder skrev:

På min 940 95 mod FK opplevde jeg disse feilene om hverandre. Har hatt mye 113, 232, og opplevd 241.

Om det er en kombinasjon av mye kan være tilfelle. Oppsettet på min er Ecomax chip, 3" JT eksos, åpent luftfilter, og oppjustert trykk til 0.9 bar ca.

Jeg opplevde voldsomt mye 113 feil i starten da jeg kjøpte bilen i 2013. Startet med LMM, byttet deretter lambdasonde (Bosch, viktig). Roet seg en stund, men dukket opp igjen etter en stund. Lot dette suse og gå noen år, frem til toppakningen røyk i 2020. Da byttet jeg alt av sensorer og pakninger på hele motoren + turboinnmat og ny manifoil pga sprekk. Allikevel kom 113 feilen tilbake, nå også med 241 (EGR). Sannsynligvis irr på kontaktene til EGR, ble borte etter en rens der.

Videre begynte bilen min å ikke ville starte sporadisk, gikk bare på starter. Etter relativt mye om og men viste det seg at pluggen til svinghjulssensor på bilsiden var ganske bra irret. Renset opp denne, og bilen har (nesten) vært problemfri siden. Opplever ca en gang i måneden at bilen bare går på starter og ikke vil fyre. Tar da pluggen ut og inn, så fyrer den med en gang. 
Et annet tilfelle var at svinghjulssensor satt løst, da hadde jeg ganske bra med startproblemer.
Byttet bensinpumpe-releet og "radio supression" releet for å eliminere feil, var ikke disse. Coil ble også byttet, heller ikke feilkilden.

Konklusjon: Sjekk ALLE konnektorer i bilen til alt av sensorer og rens de hvis de har irr i seg. Dette kan skape mye krøll på signalene til hjernen i bilen. Etter motor fikk nye pakninger og sensorer etter toppakningsbytte, samt renset alle konnektorer, har jeg ikke opplevd feilkode siden i fjor høst. Feilkode 113 pleide å oppstå ved tomgang på alt fra 5-20 min, nå er det borte. Kjører bilen til daglig enda.
Har du noe annet enn Original Bosch lambda og LMM, så kan feilkilden også ligge her. 113-feilen er blitt ganske så sagnomsust på 940, vanskelig å finne ut av denne.

Link til hva jeg har vært gjennom på volvoforumet her, mulig det kan hjelpe.

 

http://forum.vccn.no/showthread.php?76186-940-B230FK-Feilkode-113-etter-5-6-min-tomgang-Lambda-LMM-ok-Hjelp

http://forum.vccn.no/showthread.php?80609-940-FK-starter-på-morgenen-når-kjølig-men-ikke-på-ettermiddagen-Går-kun-på-starter-uten-å-tenne

hei igjen, renset alle kontaktene, har ikke noe feilkode nå lenger, skal prøve bilen en tur sener i dag og se om den kommer tilbake. Før har feilkoden kommet rett tilbake etter oppstart, men gjorde ikke det nå. lot den gå en liten stund i tillegg, og fortsatt ingenting. så får håpe det funket. takk for hjelpen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår