Espen Børresen Skrevet Oktober 13, 2022 Rapporter Share Skrevet Oktober 13, 2022 Jeg har en VW touran 2012, 2.0tdi, 170hk. Gått 250.000km I sommer måtte jeg bytte turbo etter at den tok kvelden. Dette ble gjort av et verksted. På første turen etter turbo-byttet kom lyset for partikkelfilter på. Dette har aldri lyst før på denne bilen. Bilen ble satt på verksted (ikke samme verksted som byttet turbo) og partikkelfilter ble renset. Hentet ut bilen, kjørte noen mil og lyset kom på igjen. Inn igjen for ny rens ..... men samme resultat. Verkstedet påpekta at jeg burde sjekke turboen - for motoren brenner olje. Men turboen er nettopp byttet. Nå var jeg kommet til et punkt hvor jeg ikke kan bruke mer penger på den bilen, og bestemte meg for å sjekke litt selv om det er olje mellom turbo og innsug. Tok av slangen inn på intercooler. Denne var nokså rein, bare litt oljerester. Intercoller er ikke tatt av, men denne ble renset av Verkstedet som byttet turbo. I slangen ut fra intercoller var det en god del olje (rant ut og laget en liten dam på gulvet). Jeg har renset røret opp mot innsugmanifoil. Manifoil, egr-rør og spjell i innsug er tatt av og renset - her var det MYE sot og ojle rester. Etter at alt er satt sammen igjen røyker det fremdeles hvit oljerøyk. Det kommer spesielt mye røyk når jeg gir gass, feks ut av lyskryss, når motoren er varm. Jeg tror den nye turboen er frikjent siden jeg ikke fant olje inn mot intercooleren. Hva annet kan gjøre at bilen brenner olje, og hva kan jeg gjøre av feilsøking for å finne mulig årsak? Håper noen kan gi meg noen hint. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
opelduude Skrevet Oktober 15, 2022 Rapporter Share Skrevet Oktober 15, 2022 På 10/13/2022 den 11:01 PM, Espen Børresen skrev: Jeg har en VW touran 2012, 2.0tdi, 170hk. Gått 250.000km I sommer måtte jeg bytte turbo etter at den tok kvelden. Dette ble gjort av et verksted. På første turen etter turbo-byttet kom lyset for partikkelfilter på. Dette har aldri lyst før på denne bilen. Bilen ble satt på verksted (ikke samme verksted som byttet turbo) og partikkelfilter ble renset. Hentet ut bilen, kjørte noen mil og lyset kom på igjen. Inn igjen for ny rens ..... men samme resultat. Verkstedet påpekta at jeg burde sjekke turboen - for motoren brenner olje. Men turboen er nettopp byttet. Nå var jeg kommet til et punkt hvor jeg ikke kan bruke mer penger på den bilen, og bestemte meg for å sjekke litt selv om det er olje mellom turbo og innsug. Tok av slangen inn på intercooler. Denne var nokså rein, bare litt oljerester. Intercoller er ikke tatt av, men denne ble renset av Verkstedet som byttet turbo. I slangen ut fra intercoller var det en god del olje (rant ut og laget en liten dam på gulvet). Jeg har renset røret opp mot innsugmanifoil. Manifoil, egr-rør og spjell i innsug er tatt av og renset - her var det MYE sot og ojle rester. Etter at alt er satt sammen igjen røyker det fremdeles hvit oljerøyk. Det kommer spesielt mye røyk når jeg gir gass, feks ut av lyskryss, når motoren er varm. Jeg tror den nye turboen er frikjent siden jeg ikke fant olje inn mot intercooleren. Hva annet kan gjøre at bilen brenner olje, og hva kan jeg gjøre av feilsøking for å finne mulig årsak? Håper noen kan gi meg noen hint. Spørs akkurat hvor godt intercooler er rengjort. Har du først fått olje i det systemet, så er det mye jobb å bli kvitt det igjen. Er jo ikke mye som skal til for å lage blårøyk. Det blir da en ond sirkel hvor ett halvslitt partikkelfilter vil tette seg ganske fort når bilen hele tiden brenner olje. Siter Svar i forbindelse med hjelp til bil er veiledende og som regel ikke et fasitsvar. Bileier/forumbruker står ansvarlig for hva de velger å gjøre selv. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.