JAK89 Skrevet Oktober 23, 2022 Rapporter Share Skrevet Oktober 23, 2022 Hei Har satt inn nytt gasspjeldhus i bilen min (VW Touran 2004 2.0tdi) da det gamle var defekt. Bruker OBDeleven men får ikke nullstilt det nye gasspjeldet, Får bare opp "Cant allign the throttle body" når jeg er i gruppe 060 under Basic settings. Er det en annen måte å gjøre dette på? Har dessverre ikke VCDS. Har koblet fra batteriet over natten i håp om at dette ville tvinge den til å nullstille seg, men det virket ikke. Tomgang er jevn men litt høy kanskje. Merkes best i oppoverbakke, da blir bilen helt dau, og sliter med å holde farten (tenker at den ikke får den mengden luft den vil ha pga. gasspjeldet) Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
opelduude Skrevet Oktober 24, 2022 Rapporter Share Skrevet Oktober 24, 2022 Det må nok programmeres med riktig utstyr. Siter Svar i forbindelse med hjelp til bil er veiledende og som regel ikke et fasitsvar. Bileier/forumbruker står ansvarlig for hva de velger å gjøre selv. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
JAK89 Skrevet Oktober 25, 2022 Forfatter Rapporter Share Skrevet Oktober 25, 2022 Nå har jeg fått lånt vcds men får bare opp error melding i group 60 når jeg prøver å kalibrere gasspjeldet. Noen forslag?? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
opelduude Skrevet Oktober 25, 2022 Rapporter Share Skrevet Oktober 25, 2022 Vet ikke om denne videoen hjelper deg noe. Siter Svar i forbindelse med hjelp til bil er veiledende og som regel ikke et fasitsvar. Bileier/forumbruker står ansvarlig for hva de velger å gjøre selv. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
JAK89 Skrevet Oktober 25, 2022 Forfatter Rapporter Share Skrevet Oktober 25, 2022 Takk for forslag, med det er denne og andre lignende videoer jeg har fulgt. Ingen lykke med obdeleven eller vcds. Leste om en som sa at man kunne koble fra kablene til batteriet og la det stå av en halvtimes tid før man koblet på igjen og lot bilen stå med kun tenningen på i 2min. Dette skulle visstnok få den til å kalibrere seg, men har min sterke tvil... Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
xr4ti Skrevet Oktober 25, 2022 Rapporter Share Skrevet Oktober 25, 2022 10 timer siden, JAK89 skrev: Nå har jeg fått lånt vcds men får bare opp error melding i group 60 når jeg prøver å kalibrere gasspjeldet. Noen forslag?? Om det er VDCS-lite så er det ikke sikkert den funksjonen er tilgjengelig men ser ut som du bruker en fullversjon. Om du tar å kobler av minuspolen og kobler en jumper mellom pluss og miniuspol i minimum 15 minutter så får du ut all spenning i PCM(hjernen). Da skal alle verdier gå i null og opplærings av nye verdier fra sensorer starter på nytt. Men, og det er et stort men og det er alt slettes og girkasse(automat) med flere må få tid til å lære seg opp igjen. Kan ikke dirkete anbefale dette. Jeg har gjort dette men det er kun om jeg har hatt slike feilkoder som ikke lar seg fjerne, uansett hvor mange ganger man sletter de. Skjer det ikke noe om du kobler fra batteriet i 5 minutter og setter på tenning (ikke start)? Da skal spjelet åpner seg et x antall ganger for så å stoppe opp, da er det kalibrert. Kjenner ikke til Touran så veldig godt, sist jeg var borti en slik en så plundret jeg veldig med å kode inn ny ABS-enhet. Tror jeg måtte kode 4-5 ganger for de nye kodene satt. Kan nesten mistenke du har dårlig kontakt et eller annet sted eller defekt spjeldmotor. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
JAK89 Skrevet Oktober 25, 2022 Forfatter Rapporter Share Skrevet Oktober 25, 2022 Ingen ting skjer når jeg har koblet fra batteri og lar den stå med kun tenningen på etterpå nei. Hører ikke denne høyfrekvente lyden som jeg hører på videoer på youtube. Koblet ledningsplugg fra spjeldhus, og da fikk jeg feilmelding om at den manglet signal. Så det er vertfall bra at den registrerer det. Prøvde å kjøre en output test av Intake Flap motor og da får jeg opp følgende verdier: Value 1 0/min, Value 2 106Nm, Value 3 0 mg/H, Value 4 11,9V. Men får liksom ikke opp den grønne pilen til å starte testen... La merke til at spenningen var litt lav, så satte på lader, men det gjorde ikke noe annet enn å høyne spenningen. Men hva kan 106Nm bety?? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
JAK89 Skrevet November 10, 2022 Forfatter Rapporter Share Skrevet November 10, 2022 LØST! Da har jeg lært en ting og to, og det er jo gull verdt. Så jeg vil gjerne dele det jeg har lært, i tilfelle noen skulle komme over denne tråden i fremtiden. Siden dette er en diesel motor, så skal ikke "gasspjeldet" kalibreres/nullstilles. I motsetning til en bensinmotor så er ikke dette spjeldet et gasspjeld, men en Anti Shudder Valve (ASV). Funksjonen denne har er å lukke for luft idee man skrur av motoren, for å unngå at motoren rister når man slår den av. Mitt problem etter bytte av ASV var at motoren gikk ujevnt ved akselerasjon, mistet motorkraft og svart røyk. Dette skulle rett og slett vise seg å være turboslangen som hadde hoppet av pga. utilstrekkelig/dårlig montering. Jeg monterte turboslangen skikkelig, og bilen ble som "ny" :) Håper at det kan være til hjelp til noen andre som kommer over tråden:) opelduude reagerte på dette 1 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.