Gå til innhold

data sprut

Ranger emnet


jossa

Anbefalte innlegg

hei..

 

jeg skal bygge meg en data sprut... jeg jar printutlegg og komponentliste samt alt annet som trengs av info..

 

denn data spruten er jeg i stand til og bygge, men hva kan den brukes til?..

 

kunne jeg ta eks. en 2l sierra å montere denne og sku opp antall hester fra pcen min?

 

finnes det noen spesiel begrensing?

 

og kunne jeg den andre vegen minske forbruk ved inst. av denne?..

 

kunne den brukes på en forgassermotor med litt ombygging?

 

det haster litt da jeg vil bestille deler fortest mulig (skal etse print sjøl og kjøpe konponenter og montere)

 

 

 

mvh jostein

 

håper på hurtige og mange svar :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by jossa

denn data spruten er jeg i stand til og bygge, men hva kan den brukes til?..

 

kunne jeg ta eks. en 2l sierra å montere denne og sku opp antall hester fra pcen min?

 

finnes det noen spesiel begrensing?

 

og kunne jeg den andre vegen minske forbruk ved inst. av denne?..

 

kunne den brukes på en forgassermotor med litt ombygging?

 

Kan brukes på alle biler som det ER elektronisk innsprut på, eller som du bygger det på.

 

Hvis det er innsprut på sierran din kan du i teorien tilpasse og montere Megasquirt og begynne å justere, du kan skru opp effekten men det er såklart begrenset av dataspruten og motorer din. Greit å gi seg før motoren har 100% tenningsbank eller noe.

Men ikke regn med å kunne ta ut noe særlig mer enn originalt uten å oppgradere motor på noen annen måte enn datasprutet.

Skulle nok gå ann å minske forbruket også, hvis du er flink.

 

Den kan IKKE brukes på forgassermotor med "litt" ombygging.

Med mye ombygging derimot er det ideelt. Men vil tru det er bedre å bytte motor så du får innsprutmotor som utgangspunkt.

 

Ikke forvent noe mirakel av å montere datasprut på en standard sugemotor, men forvent utvida muligheter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

datasprut fungerer ikke på forgassermotor (datasprut = styrer innsprøytingen og tenningen på motoren etter en rekke forskjellige parametere i motoren og da vil det jo ikke fungere da den ikke har noen innsprøyting og stille på)

 

Jeg ville ikke ha forventet noen store effektøkninger i en sugemotor. Da kan du like så godt kjøpe en ny chip istedenfor (mye billigere) selv om det heller ikke vil gi noen stor effektøkning.

Men i en turbomotor (eller kompressor) vil du få mye mer ut av datasprut.

 

det er ikke bare og justere opp eller ned effekten eller forbruket man må også gjøre evt. modifikasjoner i motoren.

Det du gjør er og optimalisere motorstyringen i forrhold til orginalt fra fabrikken (som ikke er helt optimalt i forrhold til alle forrhold: ladetrykk, turtall, luftfuktighet/temp, og forskjellige andre forrhold i motoren) og selfølgelig i forrhold til forskjellige modifikasjoner i motoren som orginal motorstyringen ikke er tillpasset til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by jossa

sierra var bare en eksempel bil.. har ikke bil ennå desverre ..

 

 

men en bil me snurre å insprut ville man kunne stille opp merkbart da?..

 

noen bilmerker og modeller som anbefales?

 

du kan få lov til å bygge en til meg :D (motor i signatur).

 

hvor mye vil dette koste i deler hvis du gjør sammensettingen selv?

 

fett prosjekt, bra det er noen som gjør slikt :) jeg for min del har ikke peil på slike ting...

->Spice my eco-box!<-

Lenke til kommentar
Del på andre sider

skulle klare å få det under 1000 lappen uten store problemer, bare jeg finner litt mere ut om 2 lags printplater ;)

 

 

kunne lage flere på en gang kansje.. hmm.. lage i litt større kvantia joda..

 

 

sier ikke noe sikkert at jeg kan lage en til deg men det er ikke vanskelig å sette dette sammen, har du litt peil på elektronikk.. (egentlig bare lodding og kan navnet på komponentene, samt skille på de forsjellige..)

 

hmm..

 

:rolleyes: *gruble*

 

:) joda.. skal nå først lage en sjøl.. funker den så kan vi nokk lage en 2, 3 støkken til

 

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by flesvik

datasprut fungerer ikke på forgassermotor (datasprut = styrer innsprøytingen og tenningen på motoren etter en rekke forskjellige parametere i motoren og da vil det jo ikke fungere da den ikke har noen innsprøyting og stille på)

 

Jeg ville ikke ha forventet noen store effektøkninger i en sugemotor. Da kan du like så godt kjøpe en ny chip istedenfor (mye billigere) selv om det heller ikke vil gi noen stor effektøkning.

Men i en turbomotor (eller kompressor) vil du få mye mer ut av datasprut.

 

det er ikke bare og justere opp eller ned effekten eller forbruket man må også gjøre evt. modifikasjoner i motoren.

Det du gjør er og optimalisere motorstyringen i forrhold til orginalt fra fabrikken (som ikke er helt optimalt i forrhold til alle forrhold: ladetrykk, turtall, luftfuktighet/temp, og forskjellige andre forrhold i motoren) og selfølgelig i forrhold til forskjellige modifikasjoner i motoren som orginal motorstyringen ikke er tillpasset til.

 

 

det denne data spruten gjør er jo og erstatte denne (chip=eprom mener jeg og si det er .. er ijaffal en PROM) eprom'en som sitter i bilen fra før av me mapping å alt på.. å bygge kostnadene er ca 1000 lappen, kansje under..

 

 

å en ny eprom koster? 3000 4000? (med instalasjon og mapping å alt på. ikke en blank eprom den koster 25kr eller så)

 

 

min plan er og erstatte dette å bruke en dedikert pc i bilen til og forandre på antall hester mens man kjører osv..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

MegaSquirt Electronic Fuel Injection Computer - Features

 

 

*Fuel calculations based on mathematical equations and physical formulas relating directly to your vehicle - many other existing systems rely soley on trial-and-error, estimation or guesswork for fuel delivery.

 

*All of the embedded microprocessor code executed in MegaSquirt was hand-written directly in assembler, not compiled from a high-level language. Working directly in assembler produces the tightest and fastest-executing code possible, even compared to the most efficient C compiler available. The result is that MegaSquirt can provide real-time fuel calculations up to 16,000 RPM!

 

*Electronic Control Unit based on the Motorola MC68HC908GP32 Flash-based microcontroller operating at an internal bus speed of 8 Megahertz (this is bus speed - remember that most microprocessors spec their parts at external crystal speed, which is then divided down by four to yield internal bus speed). Many OEM and popular aftermarket EFI systems use older processor technology (like the MC68HC11 or Z80) which operate at 1 or 2 Mhz internal bus speed. The faster clock speed, coupled with direct assembly-language programming, gives MegaSquirt its power. Additionally, the on-chip Flash memory makes this a true single-chip setup, reducing cost and extending reliability. Also, using Flash technology allows the instant re-programming of constants, enrichments, etc. while the vehicle is running. - the processor can even be re-loaded with other control code using a simple programming interface! The flash can be re-written at least 10,000 times and has a retention duration of 20 years.

 

*Input triggering for injection events is derived from an existing ignition system - either by connection to a conventional Kettering ignition coil (- terminal) or by using the TACH signal available from virtually any OEM or aftermarket ignition system. MegaSquirt uses an on-board opto-isolator to prevent damage due to inductive kickbacks present on ignition coils. Remember, MegaSquirt only controls fuel, not ignition. However, we are currently developing a multiple-coil CDI ignition system with ion-sensing technology which will interface directly to the MegaSquirt system - stay tuned...

 

*Input trigger events (compared to ignition events) can be divided by any number between one and eight (number of cylinders must be evenly divisable by this injection number) - this means that there can be an injection event for every ignition event, or an injection event for every other ignition event (skip one), and so on depending on selection. The user can switch which injection division number to use while the car is running - the system will scale the required fuel amount properly on the fly.

 

*On most batch injection computer systems, every injector will fire for any injection event. Megasquirt has two separate injector drivers (discussed below), and they can be operated in simultaneous mode (both banks fire at the same time) or alternate mode (the banks fire alternately in a ping-pong fashion) - this allows for more flexibility in the end-application.

Two injector drivers are provided to directly operate either saturated or "peak and hold" injectors. The on-board drivers feature a PWM (Pulse Width Modulation) current limit mode which is totally under the control of the user - both PWM application time relative to injection event and duty cycle is adjustable. Virtually any current-limit amount and time can be programmed, allowing this controller to be used with pretty much any injector out there.

 

*MegaSquirt features an on-board Manifold Absolute Pressure (MAP) sensor (Motorola MPX4115). Having the MAP sensor on-board simplifies installation (one just runs a vacuum line to the ECU) and keeps the measurement signal clean, which is very important since the MAP signal is the most critical to proper fuel control. There are other Motorola MPX-series MAP sensors with expanded scales to handle turbo and supercharger applications, like the MPX4250A (this sensor handles 3 to 36 psi, or 20 to 250 KPa) - one can swap this sensor in with hardware change. The MAP sensor is additionally used to obtain the barometric pressure during engine startup, in order to determine a barometric pressure correction factor (explained below).

 

*Coolant and Air-Temperature sensors are inexpensive (roughly US$9.00) GM units readily available from any parts store (GM #12146312). These sensors were been used on practically all GM cars in the 1980's and are easy to find - the same is true for the correct connectors. Also, the inputs to the ECU for the coolant, MAT, and TPS are protected from voltage spikes and noise, and there is both hardware and software low-pass filtering implemented to ensure clean signal measurement. All sensor output voltages (coolant, MAT and MAP) are converted to engineering units (KPa and degrees F) in the embedded software using lookup tables. This means that if another sensor is used, then all one needs to do is generate the transfer function lookup table. These lookup tables are "included" into the embedded source at compile time (barofac.inc, kpafac.inc, and thermfac.inc), thus no change to the embedded control code is required.

 

*MegaSquirt uses an oxygen sensor as feedback for mixture AFR control. MegaSquirt is compatable with single wire (unheated - like Bosch Part Number 12014, used everywhere ) as well as heated units. All parameters that control the feedback (step size and rate, range, trip threshold voltage) are user-controlled. Additionally, since the trip point voltage is user-defined, MegaSquirt is compatable with the DIY-WB (wideband) oxygen sensor board - one simply sets the desired air/fuel ratio trip voltage and you are there.

 

*Air density corrections as a function of manifold air temperatue (MAT) and barometric pressure effects on VE are pre-computed as lookup tables and properly used by the ECU in the fuel calculation. Most aftermarket EFI controllers allow the user to set the air temperature correction - MagaSquirt uses the mathematical equation for air density to generate this correction, so no user intervention is required. More importantly, many aftermarket EFI controllers do not take account the effect of barometric pressure change to volumetric efficiency. This correction comes into play at high altitudes (i.e. low barometric pressures). MegaSquirt uses a lookup table to determine this correction, and is consistent with OEM systems.

 

*All enrichment values (i.e. warmup, acceleration, VE, etc) are calculated as direct percentages and are multipled together (instead of added). This allows one to work directly in percentages, which is easy for people to mentally visualize, with the result that tuning becomes much easier. Adding 25% more fuel is acheived simply by increasing a quantity by 25. A value of 100% represents the nominal required fuel for a cylinder - a number less than this represents an enleanment and a value above this represents an enrichment. Other systems use direct or scaled AFR values or numbers of unknown or wierd units (especially Alpha-N units) - tuning an engine is difficult enough without having to constantly convert crazy numbers to Air-Fuel Ratios.

 

*There is a 64-point Volumetric Efficiency (VE) table, organized as a conventional grid eight RPM points vs. eight MAP points. The entries in the VE table are in direct percentages, so that a number of 80 means that the VE is 80%. You can take direct dyno VE values and plug them right in without any conversions. Additionally, specific RPM and MAP range points are adjustable by the end user, a very nice feature. No, there are not hundreds of VE grid points, only 64 - this allows for plenty of control of the engine without having to fill in a bunch of grid points with redundant values. A 16x16-point table (or higher) used by some other units is not a feature, but a pain, especially during tuning, because all 256 slots need to be entered. In addition, the value of VE is *correctly* interpolated between grid points and is truncated to the grid edge points when outside of the table - this is not the case with other systems on the market.

 

*There is an output control signal (current sink up to 500ma) designed to drive an idle bypass solenoid (open/close solenoid, not a stepper), which allows the addition of more air at idle during warmup. The activation/deactivation temperature is set by the user.

 

*A relay drive circuit (up to 500 ma) is provided to control power to the fuel pump. Signal is active while the engine is cranking or running, and will deactivate 2 seconds after the last ignition event.

 

*A nice feature on the MegaSquirt controller not found on other systems are three indicator LEDs which reflect the current operating mode of the controller. The first LED pulses whenever there is an injection event, and the glow duration follows the actual injector pulsewidth. The second LED is active whenever the ECU is in a warmup enrichment state (i.e not at 100%). The third LED indicates an acceleration enrichment, and is active during the entire duration of the event. Extremely useful, especially during installation and debug. Flashing lights also look "cool", particularly when you show off your controller to others.

 

*The best feature of MegaSquirt is that you build it yourself! Since you assemble the controller, and all information about the design is available to you, you are able to troubleshoot the board if a problem arises, and, in almost all cases, repair the unit yourself. The system as it exists today is a complete turn-key solution: solder it together, install in the vehicle or boat, tune, and use. The complete source code is available on this site for those who want to understand or even modify the control algorithms - one can convert this board to control nitrous, alcohol, methanol, LPG, etc. - there is really no limit. Why purchase a $1,000 plus unit when you can build one yourself?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du ikke vet at datasprut ikke kan brukes til å justere en forgassermotor, så tror jeg nok at du ikke har forutsetninger til å hverken kunne øke effekten i en motor eller å få ned forbruket...

 

Det er ikke bare å hive inn MS´en og skrive 200hk på tastaturet ditt, og vips.

-88 Sierra cosworth

411,7hk @ 6700rpm / 471,3Nm @ 5300rpm ATW

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Larsern

Hvis du ikke vet at datasprut ikke kan brukes til å justere en forgassermotor, så tror jeg nok at du ikke har forutsetninger til å hverken kunne øke effekten i en motor eller å få ned forbruket...

 

Det er ikke bare å hive inn MS´en og skrive 200hk på tastaturet ditt, og vips.

 

Ganske enig der.

 

hvis det er en ROM (read only memory) brikke så kan du ikke endre på motorprogrammet mens motoren går heller = da stopper den fordi du må slette det programmet som er på den før du kan putte inn et nytt.

 

Det er antageligvis en EEPROM (electric erasable programmable ROM) = fungerer ikke som en RAM (random acsess memory) som kan lagre og slette forskjellige ting hele tiden, men du må slette først også programmere på nytt.

 

Så dette er ikke datasprut men en programmerbar chip.

Også må du jo også ha en programmeringsstasjon hvis du ikke skal lage en selv eller får det med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by flesvik

 

Ganske enig der.

 

hvis det er en ROM (read only memory) brikke så kan du ikke endre på motorprogrammet mens motoren går heller = da stopper den fordi du må slette det programmet som er på den før du kan putte inn et nytt.

 

Det er antageligvis en EEPROM (electric erasable programmable ROM) = fungerer ikke som en RAM (random acsess memory) som kan lagre og slette forskjellige ting hele tiden, men du må slette først også programmere på nytt.

 

Så dette er ikke datasprut men en programmerbar chip.

Også må du jo også ha en programmeringsstasjon hvis du ikke skal lage en selv eller får det med.

"Also, using Flash technology allows the instant re-programming of constants, enrichments, etc. while the vehicle is running" tatt ut fra teksten over:)

X 1991 Toyota mr2

X 1994 Toyota Celica gt4

X 1977 Ford escort 2L

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har sikla på detta lenge sjøl. Er noen norrbaggar på det svenske forumet.Vi må snart få oss et norsk forum, om det er NOEN her som har MS i drift da hehe...

 

Men å etse print sjøl tror jeg går dårlig. Med tanke på at det er 2 og var det 4 lags på nyeste modell fra MS. Dessuten er de nyeste modellene designet med SMD - overflatemonterte komponenter, så du "må" kjøpe printet ARR - AlmostReadytoRun. Står igjen å sette på slike "store" ting som konnektorer og dilldall.

 

Dette printet, og alle komponentene koster i dag rundt 1500,- så vidt jeg husker. Og ja, det er en datasprut hvor du kan sitte i bilen og progge mens du kjører ja. Ikke noe upload og ventetid/stopp her. Meg bekjent.

 

Ellers klarer jeg ikke å bestemme meg for HVILKEN modell jeg skal ha, vil helst ha med tenning innebygd.Også er det en ny modell som skulle vært lansert nå i disse dager... *ventevente*

Bilforumet.no
Super Moderator
sier: Du får ikke sex om du krever kondom, i baksetet på min Volvo Amazon (",)
Hakkum

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår