kansel Skrevet Desember 26, 2022 Rapporter Share Skrevet Desember 26, 2022 Hei. har en volvo V70 2001 mod B5244S2 der tempratursensor går på max med en gang man vrir om tenninga. Først var eneste problem at bilen hadde feil med gasspjeldet, noe som ikke er byttet enda. så den jaget litt på turtall. men, helt plutselig gikk nåla på motortemp rett på max. så bilen ble parkert. siden den hadde stått lenge med samme kjøleveske, så tappa vi ut den, kjøpte ny termostat. pr nå står den åpen (altå uten termostat, siden den måtte bestilles) men den viser fortsatt full temp uten den. og den er nå nesten helt håpløs å starte. må holde på lenge og aller helst startgass. så jeg skjønner ikke helt hvor dette kan ha en sammenheng. noen som kanskje har vært bprti noe slik? det skal også være 2 sensorer for temp i bilen. en fram en plass og en nærmere topredovegg (ifølge folk i alle fall) så kanskje en start å finne akkurat disse.. og kan forøvrig nevne at vifta fram skrur seg på så snart du vrirom nøkkel. og den står i lang tid etterpå. men, det er kanskje ikke så rart, mtp at den tror bilen er på maxtemp.. så jeg tenkte å starte med å teste med et annet batteri. sånn at man utelukker et typisk strømproblem. men andre tips motas i aller høyeste grad :) en siste ting. jeg har et håpløst tastatur. så fyll in S og space der det måtte mangle Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Quattro73 Skrevet Desember 26, 2022 Rapporter Share Skrevet Desember 26, 2022 Det er ofte to temperaturgivere, en for visning i instrumentpanelet og en til motorstyring. Enkelte biler har felles giver, gjerne med to separate utganger. Siden den i instrumentpanelet går rett til maks så tipper jeg giver er defekt eller det er dårlig kontakt i plugg til giver, eller plugg er av. Dersom det det er dårlig kontakt eller defekt giver til motorstyring så vil motorstyring tro motor er varm eller kald, alt etter type giver (PTC/NTC). Dette kan fort medføre startvansker. Altså ut fra det du beskriver så har du defekt temperaturgiver(e), dårlig kontakt til denne eller brudd på ledning til den. Å bytte batteri vil neppe hjelpe noe som helst, begynn med å lokalisere giver(e) og sjekk disse. Aner ikke hvilken verdi de skal ha på Volvo, på VAG skal den til motorstyring ha ca 250 ohm ved 90 grader og ca 2500 ohm ved 20 grader. Antar din motor har giver plassert i underkant på selve termostathuset? Siter Bilforumet.no Administrator Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.