Gå til innhold

Hemmeligholder Toyota sine verksteds-instruksjoner?

Ranger emnet


The Geek

Anbefalte innlegg

Det synes som om Toyota hemmeligholder sine verksteds-rutiner ved feilsøking. Det er ingen tvil om at alle fremgangsmåter ved feilsøking og eventuelle skjemaer og beskrivelser ikke uder noen omstendighet blir utlevert til kunder, selv ved forespørsel.

Er dette bra, og god service overfor kundene?

Slik fremgangsmåte gjør det meget vanskelig for kundene å følge en logisk fremgangsmåte ved feilsøking og reparasjon.

Heller ikke elektroniske skjemaer finnes tilgjengelige. Det er mye elektronikk  både i litt eldre biler og definitivt de nyere. I noe eldre tider var det vanlig at et hovedskjema fulgte med bilens dokumentasjon.  En av unnskyldningene er at selv Toyota ikke har noe skjema over alle de elektroniske enhetene. Det kan neppe være helt sant, men at verkstedene kanskje ikke ar behov for slikt er en mulighet, side de oftest bare er delebyttere til feilen forsvinner. (Uten at det behøver å være reparatørens fortjeneste.)

Siden jeg er utviklingsingeniør ser jeg et klart behov for å kunne sette meg inn i de elektroniske kretsløp som styrer bilens mange funksjoner, og muligens reparere elektroniske enheter som verkstedene anser som ureparerbare. Man vil kunne ha en mulighet til å reparere enheter som ellers fort vil kunne passere 10 000,- kr grensen, noe som fort blir en smertegrense..

At bilen ikke vil starte er ikke et bevis på at det er starterens feil, noe som er enkelt å finne ut av, men når det er styringselektronikken så kan det være for enkelt å begynne en rigorøs feilsøking i gal ende av oppstart-kjeden.

 

ET EKSEMPEL:
Som et eksempel kan jeg nevne en tenningsmodul til påhengsmotorer for en del år siden. Disse gikk ofte i stykker og kostet flere tusenlapper å bytte.
Enheten så ut som en plastblokk med en innstøpt kontakt. Jeg fikk i oppgave å "se" på en slik fra et firma. Jeg fant delen som det var relativt greit å måle seg frem til, samt posisjonen til komponenten i plastblokken. Jeg skal ikke gå inn på metodene. Komponenten ble gravd frem og byttet. Det var en diode til under 60 øre. Det ble montert en noe kraftigere versjon som ble støpt inn med kunsharpiks. Enheten holdt ut motorens levetid. Flere enheter ble reparert på denne måten til kunders store glede.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 months later...

Ja det tror jeg nå kjører jeg Mitsubishi 🙂 Alt på nett  

http://mmc-manuals.ru/Main_Page

 

Er noe her til Toyota 😄 

https://www.toyota-tech.eu/Menu/Repair

https://toyotamanuals.com.au/#/

https://en.toyota-club.eu/manuals

 

 

 

Mine Kjøretøy 

Mitsubishi L200 2009 Mod 

Toyota Rav 4      2002 Mod 

Mazda   626      1992  Mod  (Veteran) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår