Gå til innhold

GK Mekaniske fag

Ranger emnet

Laaars

Anbefalte innlegg

Er det noen her som har gått GK mekaniske fag tilbake i tiden?

Jeg går nemlig på GK Elektro nå, men etter å ha fått helt forjævlig resultater så vurderer jeg å bytte til Mekaniske fag neste år.

Gjør jeg noe dumt da? Noen erfaringer derfra?

Vil gjerne høre litt, hva dere holdt på med osv.?

'86 BMW E30 M3 (S50B30 prosjekt)

'90 VW Golf mk2

'82 VW Golf mk1

'83 VW Golf mk1

'86 VW Golf GTI 16V

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg går på grunnkurs mekanisk nå.

Jeg har fått den oppfatning av at læringen på grunnkurs mekanisk varierer vannvittig mye fra skole til skole, men det kommer jo ann på lærerene.

Vi har mye elektro og matte på skolen og en god del på verkstedet der vi dreier ting osv. Så har vi sveis i 5 timer

Dreiing er ganske gøy visst man får det til. Mye innviklede greier og mye å forstå , men man lærer det fort visst man vil og har en god lærer.

Men når man begynner å få det litt til så er det gøy. Visst ikke så kan det bli dødskjedelig. Må legge litt vilje i det for å si det sånn.

Er mye teori i begynnelsen. Først har man teori i noen timer og så går man inn på verkstedet og forsøker osv.

Mye utregninger på skjærehastighet,toleranser osv.

Sveising er ganske gøy, syntes jeg da. Lærer veldig mye om tekniske ting osv, men vi har veldig mye praksis og får prøve oss mye fram med egne ting. F.eks nå holder jeg på å lage eksospotter osv til eget bruk.

Teori er det litt mye av i begynnelsen , men etterhvert så er det bare verksted nesten hele tiden.

Norsk og engelsk er norsk og engelsk.

Tegning da tegner man deler og sånn i ulike riss og lager arbeidstegninger og beskrivelser av deler.

Man begynner på tegnebrett først og tegner deler og etterhvert går man over til data ( autocad).

Matte er i bunn og grunn utregninger av sylindre,figurer,geometri,ligninger osv.

Alt er opp til deg selv og får håpe du er heldig med lærerene.

Det har mye og si oxo.

MVH Lars

30.03.87

www.essokickers.com

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg regner med at teorien umulig kan bli værre enn på Elektro :(

Men siden jeg nå har gått grunnkurs (skal fullføre), trenger jeg da å ta allmenne fag på nytt? Kanskje spørre rådgiver om det men.

Takk for svar iallfall, hørtes ikke så ille ut.

Er sveisinga jeg gleder meg til da... hehe

'90 VW Golf mk2

'82 VW Golf mk1

'83 VW Golf mk1

'86 VW Golf GTI 16V

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Laaars

Jeg regner med at teorien umulig kan bli værre enn på Elektro :(

Men siden jeg nå har gått grunnkurs (skal fullføre), trenger jeg da å ta allmenne fag på nytt? Kanskje spørre rådgiver om det men.

Takk for svar iallfall, hørtes ikke så ille ut.

Er sveisinga jeg gleder meg til da... hehe

sålenge du fullfører allmenn fagene på elektro så trenger du ikke å ta dem på nytt igjen.

Blir kun:

Sveising

Dreeing på verkstedet

elektro

gym

tegning

valgfag

Sveising er gøy:)

30.03.87

www.essokickers.com

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gym, er ikke det også et allment fag?

Jaja, bare å slippe norsk, engelsk og matte er ekstremt digg! :)

Blir sikkert litt bedre enn elektro, det man lærer på mekken kan man jo faktisk ta med seg videre, elektro er bare for spesielt interesserte (Mye av det).

'90 VW Golf mk2

'82 VW Golf mk1

'83 VW Golf mk1

'86 VW Golf GTI 16V

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sånn jeg forstod det går matten ut på det samme, men forskjellige eksempler. F.eks på elektro er det "Per har 42 kondensatorer, han mister 2, hvor mange har han igjen?" Mens på andre fag, f.eks mekken, kan det være SKRUER istedenfor...

Var hvertfall sånn jeg forstod det... at de bruker bare uttrykk fra de forskjellige studieretningene.

'90 VW Golf mk2

'82 VW Golf mk1

'83 VW Golf mk1

'86 VW Golf GTI 16V

Lenke til kommentar
Del på andre sider

man slipper ikke gym nei. står man ikke i gym hvert eneste år får du ikke godkjent året ditt, spør meg liksom;) du slipper også elektronikk siden du har gått det dette året, gikk selv GK elektro, og hvis du sliter der får du et helvete til neste år!!!!! for det gjorde det med meg. det er mye vanskeligere.

fag du slipper:

norsk

matte

engelsk

elektonikk

elektroteknikk(er ikke sikker på om mekaniske har det)

-ehrnst

E30 323tic

[x]E30 325i 4d

[x]88 ascona c

BMW E30 Entsuiast? Klikk her

Lenke til kommentar
Del på andre sider

elektro lærerne på bleiker SUGER BIGTIME!! hvis d r der du går da... tror mekken lærerne der er ok

må ha gym ,gikk vki 2 ganger på 2 forskjellige linjer, og man måtte ha gym, men ikke resten av almenne fag...

2010 VW Scirocco

X 2010 Passat CC Carat X 2009 VW Tiguan X 2009 VW Passat highline dsg X 2009 Golf 6 TSI

X 2008 BMW 318d x 2008 BMW 118d and the list goes on

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg går på Røyken nå, men siden jeg har flytta til Asker gidder jeg ikke å styre med å gå på Røyken til neste år, og søker derfor på Bleiker.

Fint at jeg slipper elektro på mekaniske da... skulle slippi gym også, liker ikke gym, bare styrke og sånn, ikke ballspill. :rolleyes:

'90 VW Golf mk2

'82 VW Golf mk1

'83 VW Golf mk1

'86 VW Golf GTI 16V

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har fullført Mekanisk GK på stovner VGS og VK1 på sogn VGS.

Mekanisk fag kan både være kjedelig og intressant,det spørs om du er intressert.

Teori i mekaniske fag er mye lettere enn Teori i elekto fagene.

Elektro

Men du har endel elektro i mekaniske fag å husker ikke men ca 3-4timer i uken der du lærer om serie kopling,paralell Osv.

Tegning

Tegning er kanske kul og ikke vansklig i det heletat,her lærer/tegner du om feks hvordan ting som er sett ovenfra,foran,siden Osv.

Sveising

Sveising er ganske morro, men vanslikg når du skal sveise sammen to plater.Men det er ikke alle som synes at det er vansklig.Jeg var blant dem som mente at sveising er vansklig.

Demontering/Montering

Her får i en Volvo B18/B20 motor som du skal demontere og montere( det må ikke være en Volvo B18 kan være andre også, men vi hadde Volvo på skolen.)Du lærer mye ut av det.

Også er det endel Hydraulik her.Om bil så lærer du mest her.

Spoon

Her er det litt dreing og sånt.Du får en dreiebenk der du skal lage ting og tang. Vi begynte med å lære om gjenger,tåleranse osv husker ikke.

Dreing kan være ganske farlig, jeg klarte å ødelegge en dreiie benk som kostet rund 100,000Kr :mad:

Resten av fagene er Allmen.

Gym

Eng

Norsk

Hvis du har list på mekanske fag kan Stovner/Sogn VGS være blant de beste vgs med Mek.

2x W210 Mercedes E220 CDI

1x S 210 Mercedes E220 CDI

1x W211 Mercedes E270 CDI

1x E36 BMW 316i 1,8 122hk

www.BMWguiden.no

www.Mercefreaken.com

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Laaars

Er det noen her som har gått GK mekaniske fag tilbake i tiden?

Jeg gikk elektro første året på vgs. Rundt juletider fant jeg ut at det ikke var noe særlig pga dårlige karakterer og mye fravær.

Jeg fullførte første året.

Året etterpå begynte jeg på mek. Da hadde jeg lært "såpass"

mye elektro at det gikk som en lek på mek. Var noe nytt på mek.

Jeg tok matte, engelsk osv som jeg hadde fullført året før for å forbedre karakterene mine.

Lenke til kommentar
Del på andre sider