Gå til innhold

rar del på b21a "ERG" ?

Ranger emnet

VolvoMan

Anbefalte innlegg

Originally posted by Vomaz

når man plugger ijenn egr systemet får du anmerking på eu... :(

når jeg byttet topp hadde ikke dn "nye" toppen egr-system så jeg gadd ikke ha membranen stående så jeg fjernet den helt...

Det er jo noen rør i forbindelse med dette systemet som er montert på toppen hva kan brukes til å tett igjen de.. gider ikke demonter toppen får å få det til:rolleyes:

Volvo 945 GLTD 1991

Volvo 740 GL 1986 (Delebil/prosjekt)

Volvo 24? 19?? (V8 prosjekt)

(x) Opel Record 2.0S 1984

(x) Honda Accord Combi Cupe 1984, (x) Volvo 244 GL 1979 (x) Volvo 244 Dl 1981

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det går jo rør fra eksosmanifoilen til egr-systamet + et rør fra gassern/innsuget... finner du rett bolt til manifoilen er det jo bare å sette i... det samme gjelder jo til innsuget...

gjør du dette så er det jo plugget...:)

for man trenger jo ikke plugge rørene, det er jo der rørene har stått som må plugges...

eller få tak i rørene fra en annen motor å klip ijen rørene???

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det er viktig å rense veivhusventilasjonsfilteret.

på noen motorer, er det nesten som en spiralfjær, mens på noen er det nesten som en sil.

Om den er tett, bygger det seg opp trykk i motoren som kan blåse ut pakninger og gi oljelekkasje.

om dere tetter igjen veivhusventilasjonen, vil dere få mer avgasser på eu-kontroll! pga. den slipper oljedampen inn bak luftfilter og inn i innsugsmanifoilen, for å forbrenne en del av avgassene.

Jeg har hørt følgende:

* man mister 5hk pga varm oljedamp

* man mister ikke noe betydelig hk

jeg vet ikke hvilke av de to som er sann.

man får kjøpt filter (feks k&n) til veivhusventilasjon.

men: det er ikke lov å lufte oljedampen rett ut i motorrom, skal derimot være lov å ha en "catchcan", en flaske eller hva man vil, for å samle opp oljedampen (som selvsagt blir til flytende olje i flasken).

Om dere damper ut i det fri, vil motorrommet bli rimelig dekt av oljefilm, samt dere står ikke på eu-kontroll (med mindre dere skjenker mekanikeren først).

Jeg har også problemer med tomgang for tiden og mistenker det er min bremsekraftforsterker som lekker.. Jeg har ikke noe begrunnelse for min mistanke, annet enn at jeg har renset veivhusventilasjonsfilteret, samt jeg har sjekket samtlige vakuumslanger.

ps. når dere renser veivhusventilasjonsfilteret, husk å stake samtlige nippler som veivhusventilasjons-slangene er koblet til, da de kan være tettet av olje!

den lille plast sylinderen som er på 80' iaff, må monteres i ca. samme vinkel som den var i utgangspunkt (den som har en ekstra slange som går til innsug).

dette er pga. det ikke skal renne olje, men bare oljedampen skal komme videre i den slangen.

det er _ulurt_ å klype igjen veivhusventilasjons-slangene. Om man er heldig, blåser man bare av det plastdekselet på baksiden av toppen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by DaButcher

det er viktig å rense veivhusventilasjonsfilteret.

på noen motorer, er det nesten som en spiralfjær, mens på noen er det nesten som en sil.

Om den er tett, bygger det seg opp trykk i motoren som kan blåse ut pakninger og gi oljelekkasje.

om dere tetter igjen veivhusventilasjonen, vil dere få mer avgasser på eu-kontroll! pga. den slipper oljedampen inn bak luftfilter og inn i innsugsmanifoilen, for å forbrenne en del av avgassene.

Jeg har hørt følgende:

* man mister 5hk pga varm oljedamp

* man mister ikke noe betydelig hk

jeg vet ikke hvilke av de to som er sann.

man får kjøpt filter (feks k&n) til veivhusventilasjon.

men: det er ikke lov å lufte oljedampen rett ut i motorrom, skal derimot være lov å ha en "catchcan", en flaske eller hva man vil, for å samle opp oljedampen (som selvsagt blir til flytende olje i flasken).

Om dere damper ut i det fri, vil motorrommet bli rimelig dekt av oljefilm, samt dere står ikke på eu-kontroll (med mindre dere skjenker mekanikeren først).

Jeg har også problemer med tomgang for tiden og mistenker det er min bremsekraftforsterker som lekker.. Jeg har ikke noe begrunnelse for min mistanke, annet enn at jeg har renset veivhusventilasjonsfilteret, samt jeg har sjekket samtlige vakuumslanger.

ps. når dere renser veivhusventilasjonsfilteret, husk å stake samtlige nippler som veivhusventilasjons-slangene er koblet til, da de kan være tettet av olje!

den lille plast sylinderen som er på 80' iaff, må monteres i ca. samme vinkel som den var i utgangspunkt (den som har en ekstra slange som går til innsug).

dette er pga. det ikke skal renne olje, men bare oljedampen skal komme videre i den slangen.

det er _ulurt_ å klype igjen veivhusventilasjons-slangene. Om man er heldig, blåser man bare av det plastdekselet på baksiden av toppen.

snakkes det om samme del??

jeg mener rørene som "styres" av en membran som sitter ved den svarte boksen som har rør fra eksosmanifoilen og innsuget!!!! er ikke sikker om vi snakker om det samme no, men men....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dabucher.. delen jeg snakker om har ingenting med å veihusvetilasjonen å gjøre..

Delen det er snakk om er Pulsair systemet... de sa på Volvo at dette fungert de første 10 åren etter det var det tett og dermed ute av funksjon. og var bare å fjerne siden det var dyrt å bytte

Skal demonter det i dag..

DSC00723.jpg

Den svarte boksen er veivhusventilasjon... det den ventil "metall dings" det var snakk om.

Har vært ute og demonter ventilen og div rør... det ser slik ut!

DSC00777.jpg

Nå er det bare å få tettet 4 hull i toppen på eksossiden

Volvo 945 GLTD 1991

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Volvo Råner'n

åssen tetter man igjen hullene da??

Skal lage meg noen små plater som jeg legger over hullene og feste den med den skruven som er der..

Vil se noe slik ut

Pulsair_tetting.jpg

Slik tettet jeg innsug og eksoss manifoil

Innsug skal slipe ned bolten så den blir plan med mutteren

DSC00782.jpg

Eksossen ble slik :)

DSC00783.jpg

Volvo 945 GLTD 1991