steffen122 Skrevet Juni 1, 2023 Rapporter Share Skrevet Juni 1, 2023 Hei, har lekt med tanken å ha som "hobby" eller "side gig" å importere bil(er) fra USA til Norge for å selge for en liten gevinst. Har brukt https://www.skatteetaten.no/person/avgifter/bil/importere/regn-ut/ til å beregne total kostnad utenom selve frakten. (Frakten kommer nok på rundt $1700.) Slik jeg ser det nå, så er gamlere amerikanske biler (typisk Corvette C5) vesentlig billigere å kjøpe i USA samt importere til Norge og få de registrert her, enn å kjøpe de brukt på finn.no. (Selv om krona er ekstremt svak i forhold til dollaren nå.) Men så ser jeg for meg det ikke kan være så enkelt ettersom flere hadde allerede utnyttet denne formen for arbitrasje. Jeg tenkte da å spør på Norske forum, om noen har erfaring angående dette? Er det kostnader som jeg ikke vet om som gjør at det ikke lønner seg? Takk for svar. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
danielberg301 Skrevet Juni 1, 2023 Rapporter Share Skrevet Juni 1, 2023 Hvorvidt det lønner seg å importere en bil fra USA til Norge avhenger av bilens pris, importkostnader, avgifter og hvor mye det vil koste å registrere og forsikre bilen. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
steffen122 Skrevet Juni 1, 2023 Forfatter Rapporter Share Skrevet Juni 1, 2023 11 hours ago, danielberg301 said: Hvorvidt det lønner seg å importere en bil fra USA til Norge avhenger av bilens pris, importkostnader, avgifter og hvor mye det vil koste å registrere og forsikre bilen. Bilens pris + MVA + engangsavgift + selve frakten på rundt $1700, finner jeg ut til å fortsatt være en del billigere enn å kjøpe i Norge. Forsikringen av bilen blir vel det samme om man kjøper i USA eller Norge? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
martinlol Skrevet Juli 18, 2023 Rapporter Share Skrevet Juli 18, 2023 Jau, forsikring vert sikkert lik som for bil kjøpt ny i Noreg, om det ikkje er ein ekstremt ukurant modell. Sjølv har eg importert frå Frankrike. Noko du ikkje har tatt med i berekningane dine er kostnaden og papirarbeidet med å få bilen registert på deg i USA. Eg er ikkje ekspert på området, men eg vil tru at å verta registert som eigar av bilen hjå det amerikanske biltilsynet kan vera ei helvetes papirmølje - spesielt om du korkje har statsborgarskap eller fast bustadsadresse der. Undersøk dette nøye. Kanskje du finn eit kontor eller ein forhandlar i statene som spesialiserer seg på eksport. Dei kan kanskje svara. Evt. ein forhandlar her til lands som importerer frå USA. I skrivande stund har forresten krona styrka seg litt ;) Siter 1992 Volvo 240 GL '94 Olympic Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.