Gå til innhold

hvilket batteri passer best til bilstereo

Ranger emnet


gunnarH

Anbefalte innlegg

Originally posted by sfh

litt av poenget med batteri bak er vel å få mer strøm bak i bagasjen, men også hindre at du tømmer batteriet under panseret...

Dette funker bare om man har skillediode eller rele.

Men alle anlegg har forsåvidt godt av å ha et ekstra batteri bak, men da igjen er det ofte ikke vits i å putte i batteri om du ikke har volt/dynamo til å ladde dem opp....

Om du ikke har to stk totalt flate batterier, er ikke dette noe problem.

da er det heller bedre å først sjekke om din bil/dynamo kan få tilpasset et regulerbart laderelè, som du kan skru opp volta til ca 14.4 eller mer..

En vanlig laderegulator tar ikke hensyn til hvilken spenning som faktisk ER ute i anlegget, og har derfor ingen mulighet til å greie å regulere til 14,4volt. De greier nok det når du ikke trekker noe særlig strøm, men jo mer du trekker, jo mindre spenning gir dem. Ladac'en føler på spenningen og sørger for konstant spenning, enten på batteriet eller forsterkeren, om du vil det.

etter du har fått mer volt kan vurdere om du trenger batteri bak..ofte trenger du det ikke..for det er lite Volt,liten dynamo(små kabler) som gjør det ofte blinker i lysa ;)

Tynne kabler og dårlige koblingspunkter er et stort problem, ja.

har prata mye med spl typer i england å dei går så drastisk til at de ofte bruker batteri-celler fra trucker og lignende....

2volt celler som de kan koble til 12~14~16V ;)

Men da er de avhengig av en laderegulator som måler spenningen.

og for å koble til et ekstra batteri bak trenger man forsåvidt bare et "vanlig" lys-relè som tåler noen Amper...

helst like mange amper som dynamoen er..når bilen starter så kobler releet bateriet bak ihop med dynamoen, å batteriet framme..så da mens motor går får både bil og bilstereo strøm fra begge batteria..

Du MÅ ha et rele som tåler dynamostrømmen. Om ikke, blir releet svidd ganske fort.

Ingen vits i at begge batteriene er koblet i samme kretsen, når motoren går. Da er det dynamoen som leverer strømmen. Batteriene ligger i bakgrunnen og mottar strøm.

 

trenger heller ikke å kjøpe et maxima 900...samme produsent har vanlige tette batterier som er "standard" i merce`r å bmw feks..

de har mer Ah som er ok å ha om du lytter på musikk uten motoren igang...(strømmen varer lenger...) tror de koster rundt 1000,-

problemet med gele batteri er at dei er oftest 55Ah,et 80Ah holder lenger på strømmmen..

Greit at du har flere Ah, og da kan spille lengere ved et vist nivå... Men et vanlig batteri er ikke egnet til å fore et stort anlegg. Det klarer ikke å gi stor nok strøm i "øyeblikket". Samtidig, som jeg sa i en tidligere post... Et 100Ah blybatteri kan ikke utnyttes mer enn 50%, om du har super lading, ved 14,4volt. Eller 30%, om du har en vanlig crappy regulator, og mye småkjøring. Da er plutselig det 50Ah Maxxima batteriet bedre på alle punkter.

 

å det med at spillern kobler ut når du skal starte bilen har og noe med at bilen kutter (bevisst) all strøm i bilen for å få mest batt til starter`n ;)

Tull... Så lenge batteriet klarer å holde spenningen over et visst nivå, er det ingen ting av bilens elektriske som blir koblet ut.

 

btw; forskjell på maxima med og uten blå topp...;

forskjellen på et med blå topp er at det tåler flere utladdinger enn et svart vanlig 900...

det er det deepcycle betyr.. ser du på spesifikasjonene ser du de leverer like mye strøm...

et batteri på 10.5V regnes som utladdet...

Her har du helt rett... ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by sfh

--litt av poenget med batteri bak er vel å få mer strøm bak i bagasjen, men også hindre at du tømmer batteriet under panseret...

""Dette funker bare om man har skillediode eller rele.""

 

-beskrev jeg ikke det da..............??

 

 

--Men alle anlegg har forsåvidt godt av å ha et ekstra batteri bak, men da igjen er det ofte ikke vits i å putte i batteri om du ikke har volt/dynamo til å ladde dem opp....

 

""Om du ikke har to stk totalt flate batterier, er ikke dette noe problem""

 

-det er/blir faktisk et problem med å putte et ekstra batteri bak om du har liten dynamo å evnt dårlig lading/lite volt fra før... dynamo blir bare mer belastet å lader ikke opp batteriene tilfredstillende... å om du i tilleg moterer en kondensator må dynamo slite med å ladde opp den og....

 

 

--da er det heller bedre å først sjekke om din bil/dynamo kan få tilpasset et regulerbart laderelè, som du kan skru opp volta til ca 14.4 eller mer..

 

""En vanlig laderegulator tar ikke hensyn til hvilken spenning som faktisk ER ute i anlegget, og har derfor ingen mulighet til å greie å regulere til 14,4volt. De greier nok det når du ikke trekker noe særlig strøm, men jo mer du trekker, jo mindre spenning gir dem. Ladac'en føler på spenningen og sørger for konstant spenning, enten på batteriet eller forsterkeren, om du vil det.""

 

-hva koster en ladac i forhold til et standard regulerbart laderelè? et standar reg.relè koster ca 200,- til bosch, og hjelper utruli mye om du får det montert.. det holder iallfall ladingen oppe...

dessuten kjørte jeg opp laddinga til 15,5 V når jeg sku dra på litt i mitt forrige oppsett..med vw 110A dynamo v/15,5 volt..den leverte ikke nok strøm til 1900w rms men bedre enn originale 70A v/13.8V.

 

--har prata mye med spl typer i england å dei går så drastisk til at de ofte bruker batteri-celler fra trucker og lignende....

2volt celler som de kan koble til 12~14~16V

 

""Men da er de avhengig av en laderegulator som måler spenningen.""

 

-hvorfor så avhengi/opphengt av denne regulator som måler spenninga...? om du seriekobler 7stk 2volt celler så får du totalt 14V.. da trenger du ca15~16V for å ladde de å halde de "under sjakk"... ladder med ca 2volt mere en batteri volt.. de bruker truck-batt-celler for det har bra strømreserver å er forholdsvis billige..

 

 

--og for å koble til et ekstra batteri bak trenger man forsåvidt bare et "vanlig" lys-relè som tåler noen Amper...

helst like mange amper som dynamoen er..når bilen starter så kobler releet bateriet bak ihop med dynamoen, å batteriet framme..så da mens motor går får både bil og bilstereo strøm fra begge batteria..

 

""Du MÅ ha et rele som tåler dynamostrømmen. Om ikke, blir releet svidd ganske fort.

Ingen vits i at begge batteriene er koblet i samme kretsen, når motoren går. Da er det dynamoen som leverer strømmen. Batteriene ligger i bakgrunnen og mottar strøm.""

 

-kansje jeg burde tastet `et relè minst like mange amper som dynamo....`:rolleyes: dessuten uansett om du har skillediode eller rele for å skille batteriene så er faktisk batteriene paralell koblet når de får ladding begge to...

har ihvertfall mine tegninger over relè/sk.dioder visst... greit nok batteri ligger i bakgrunnen å tar imot strøm...men uten batteri går ikke bilen særlig bra... du trenger jo batteri for å levere en puls-strøm når det trengs...

 

--å det med at spillern kobler ut når du skal starte bilen har og noe med at bilen kutter (bevisst) all strøm i bilen for å få mest batt til starter`n

 

""Tull... Så lenge batteriet klarer å holde spenningen over et visst nivå, er det ingen ting av bilens elektriske som blir koblet ut.""

 

-hvorfor er det tull? har du tenkt over at når du slår av tenninga å drar ut nøkkel så har du kuttet all strøm til bilen?-utenom det som trenger minne å diverse..

hvorfor er det tull å si at nøkkel ikke kan kutte andre kretser utenom styrestrøm til starteren så du ikke bruker unødvendi strøm??

på min bmw så kutter jo de automatiske kjørelysa ut når jeg drar rundt motoren... HVORFOR...? JO...for å ikke dra unødvendi strøm når jeg skal starte...

derfor sier jeg at det er mulig nøkkelen kutter strøm til lys og cd-spiller å diverse unødvendige ting når man skal starte... ikke si det er tull.... :rolleyes:

 

 

--btw; forskjell på maxima med og uten blå topp...;

forskjellen på et med blå topp er at det tåler flere utladdinger enn et svart vanlig 900...

det er det deepcycle betyr.. ser du på spesifikasjonene ser du de leverer like mye strøm...

et batteri på 10.5V regnes som utladdet...

 

""Her har du helt rett... ""

 

javel lærer..... :rolleyes: -selvfølgelig er det rett...ellers hadde jeg ikke sagt det....

 

((rart du ikke tasta med rød skrift...)) følte meg "retta" på...... :op ;) :D :rolleyes: :eek:

 

((forbehold for skrivefeil))

1986 bmw 318i

1987 Ford Escort xr3i

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig i mye av det du har kommet med. Men ikke endel av det som var i den posten. :) Derfor kommer jeg med mine innspill. Ikke noe vondt ment.

Mye gode meninger bak batteri/lade-tankene dine, men det er noen små brister.

Å lade et vanlig batteri (bly eller gele) med 15,5volt, er ikke bra for batteriet. Du koker cellene, og levetiden går ned. OM ikke batteriet er bygd for å takle slik spenning.

Det finnes klare "regler" for hva som er riktig ladespenning. For normale batterier er det 14,4volt. Under 13,8volt, og batteriet slutter å ta til seg lading. Når man legger dette sammen med at det går fort å lade batteriet 80-85%, men det tar 8-16timer å lade batteriet de siste 15-20%, ser man at spenningen er viktig.

Har man en bil med vanlig lading, hvor du får 14,2volt omtrendt, ved tomgang, og ikke noe særlig strømtrekk. Vil du faktisk med alt lys på, kanskje varmetråder, vifter o.l. OG stereo, ha problemer med å levere nok spenning til at batteriene klarer å holde seg friske.

Eksempel: Calibraen min hadde 14,2 volt på tomgang... Ved å skru på alt elektriske, var jeg nede i drøye 13volt. Når jeg guffa opp anlegget, sank spenningen til under 11volt.

Dette var med Maxxima batteri, 100A dynamo og 50mm² ledninger.

Dette kun fordi regulatoren ikke hadde peiling på hva som foregikk ute i anlegget.

Monterte Ladac, og spenningen lå jevnt på 14,4v, helt til dynamoen ikke klarte å levere mer Ampere. Da var det slutt, og spenningen sank.

 

Disse SPL kara dine i England har kanskje hatt dette med i beregningene, når de brukte batterier med annen spenning. Hva vet vel jeg, men bruker du 16volts batterier, så er ikke optimal ladespenning 14,4v lenger. Kanskje over 20v... SPL folk er veldig avhengig av strøm, så de har sikkert brukt riktig ladespenning...

 

Men jeg synes det er rart, om noen biler kutter spenningen til elekronikk, når du vrir på nøkkelen... Slik behandling liker ikke elektronikk. Jeg kobler aldri innom tenninga, og vil ha liv i spilleren alltid. Derfor er det viktig med strømsterkt batteri. :)

 

Orker ikke å diskutere masse detaljer... Vi er nok ikke så veldig uenig at det gjør noe. Trur vi begge skjønner godt hva den andre prater om. :) Du gjør det på din måte, og jeg på min... Så er alle fornøyde.

 

Nå er det natta... zzzz

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette var veldig omfattende og lærerikt!

 

Jeg er ganske ny innen strømforsyningens kunst :) så jeg har ett spørsmål....

 

Dersom jeg ønsker et xtra batteri bak i bagasjen, hvordan skal

 

det nye batteriet

og releet kobles i forhold til det opprinnlige systemet?

(håper på en liten tegning her :) )

 

Mvh

 

BAtt-newbie

¨Corbin Klovn

- Ford Mondeo stv. 2.0 16v -95 mod

X Ford Courier 1.3 illsinte liter -97 mod

X Ford Escort 1.8 Si sen -95 mod

X Ford Fiesta 1.1 enda sintere liter -85 mod

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår