Gå til innhold

Bompengeringen Lenge leve!

Ranger emnet


CoaSlip

Anbefalte innlegg

Jeg leste i en av avisene vi selger på jobb , at nå er det flertall for å øke prisen på bompengepasseringene her i distriktet.

 

Bomringen her på jæren er tålig ny (3-4 år kansje?) og vi har variabel betaling etter hva tid på døgnet du passerer:

0600 - 0700 : kr 5

0700 - 0900 : kr 10

0900 - 1500 : kr 5

1500 - 1700 : kr 10,-

1700 - 1800 : kr 5

 

Etter det gratis, og helg , helligdag gratis. Greit nok. Lastebil belastes dobbelt.

 

Ok , så bomringen er satt opp for å "skremme" folk til bruke kollektivtibudet som er noget snevert og skremmende dyrt. For ikke å snakke om ufattelig upraktisk , hvis en skal ut på flere ærend i samme slengen , levere unger , innom butikken å handle litt , innom på posten et ærend ovs.. Det går bare ikke.

Den andre grunnen er jo for å kreve inn penger , slik at veinettet kan finansieres med disse. BULLSHIT. Jeg har lest at det tar effektivt 7 år før utgiftene med å bygge bomringen er betalt ned , og etterpå det går det vistnok en GOD del til å drift og vedlikehold. 1 mnd etter bompengeringen er satt opp kommer det opp skilt som sier "Denne veien er delfinansiert av bomringen" på en 100 meter ny strekning ved flyplassen. Løgnere!

 

MEN , til poenget mitt - jeg leste altså at det var flertalll for å sette opp prisen til 20,- kr døgnet rundt , samme som "oslo-modelle" Nå lurer jeg på... FLERTALL For å sette opp prisen ? HAR DE I DET HELE TATT SNAKKET MED MANNEN I GATA NOEN SOM HELST GANG ? NÅR I SVARTE HELVETE SYNES MANNEN I GATA AT DET ER GREIT Å SETTE _OPP_ PRISEN PÅ NOE SOM HELST ???? Jeg bare lurer... Men nå er faen nok , NOK! HVOR mange hundre tusen betaler hver enkeltperson egentlig til staten på EN ENKELT BIL ?

 

Kjøper man ny bil til 250.000,- går vel ca halvparten til staten i avgifter... la oss si 100.000,-

 

Etter 5 år , da er det betalt veiavgift, la oss si ta et gjennomsnitt 2500 x 3 = 12500,-

 

Bilen er kjørt ca 100.000 km som resulterer i ca 80.000kr i bensin. 40.000 av disse går til staten.

 

Jeg har ikke peiling på skatter , men må sikkert skattes litt for den , siden bilen går under formue , right ? Her får dere komme med forslag..

 

Bilen har gått i nord-jæren sin bompengering , og det er brukt ca en brikke i året , 1750,- x 5 , 8750,-

 

Bilen har vært på verksted for å følge alle servicer og så videre , så det er betalt moms på de siste 2-3 årene, la oss ta et pent eksempel å si at det er krevet inn 5000,- i moms på tjenester.

 

Etter 5 år bilr bilen solgt , og staten krever inn en FET avgift for å forandre 3-4 linjer på vognkortetm, typisk i 10.000 kroners klassen

 

Så , etter 5 år har staten tjent inn nærmere 180.000,- kroner i rene avgifter på EN ENESTE BIL! Det er MYE penger!! Og gud FAEN om de pengene går tilbake til bileieren i form av bedre veier også videre! Å NÅ er det FLERTALL for å doble prisen på bomringen ... (Politikeren gir jo faen , de har gratis firmabil med brikke dekket av staten, ergo som _VI_ Betaler) HVA FAEN FEILER DET POLITIKERENE EGENTLIG ? Herregud for et JÆVLA MOLBOLAND!

 

Sorry , ble kansje litt mye stygge gloser her men dette er ren å skjær idioti. Lurer på hva slags meningsmålinger de tar når de finner ut det er grunnlag for å sette opp prisen. Det er jo kun melking av oss bilister de er ute etter, samme som med røykerene. Dette henger på ingen måte i sammen lengre , bilene forurenser mindre å mindre , blir tryggere og tryggere , og så videre, mens veinettet bare forfaller mer og mer.

 

Vi hadde nylig en ulykke på klasse b motorvei her i området, veibanen var ikke delt med midtskillere , og krevde livet til 1 ungdom , kvestet 3 (hvorav jeg kjenner hun ene). 2 dager etterpå kommer et lokalt firma som støper betongelement eller noe lignende ut i avisen med et tilbud om at kommunen kan få det de trenger av veiskillere GRATIS , men kommunen takker nei for de har ikke råd til å sette dem opp......

 

LENGE LEVE NORGE!!!!

(o) 94' Toyoda Carina E 1,6 Sportsbilrød

(x) 92' BMW 525ia

(x) 83' Mercedes Benz 190E Lorinzer

(x) 86' Ford Fiesta 1.1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er det NOK ja! skulle bare fått alle i HELE norge til å gi faen i å betale bompenger! De kan da for faen ikke gi bot til alle billister i hele landet, det har de ikke penger til!

84 i 50sonen, kan ta lappen igjen 19september.

91 mod BMW 520i

Fk automotive

 

!!!RADAR VARSLER FUKNER IKKE!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flertall iblandt avgiftskåte politikere som fikk bilen på jobb og brikken i posten. Det skjer ikke noe med veiene i Norge. De værst tenkelige "bugs" i veiene blir det ikke gjort noe med.

Jeg tok nedi med min bil som har orginal høyde (escort fra 91) pga dype hjulspor her om dagen! Og de var der i fjor også...

Bare veiene ut av byen her oppe som er bra, og folk sørfra sier de er en drøm å kjøre på..! (For lokalkjente: Mot nordkjosbotn (vollan))

 

Vi har riktignok ikke bomring i Tromsø, men for 4 mnd siden ca. var bensinprisen på 8.60 eller noe sånt. Nå er den på kr 10.20!

 

Lurer på hva pengene brukes til da? Flere bomringer? Vedlikehold av bommer? Eldresenter? Hvorfor betaler vi for dette? Bilistens avgifter bør gå til veier, ikke noe annet!

 

Vi bilister vil ikke ha fotobokser som vi selv har betalt for!

- Volvo 240 '88

(x) BMW 520i '91, Opel Astra Stv. '96, Mazda 929 '84, Mazda 929 '84, Mitsubishi Pajero '85, Ford Escort 1,6 CLX '90

Lenke til kommentar
Del på andre sider

CoaSlip: http://www.bomring.no

 

Disse gutta (org. på 100 personer) søker å få fotfeste i hele norges land, tipper det ikke blir problemer med å hente navn herfra.

 

Statens oppfinnsomhet for å hente inn kapital kjenner som kjent ingen grenser, siste jeg hørte var at man vurderer eiendomsskatt på teleinstallasjoner (først ute i verden), jeg er helt sikker på at dette er det rette tiltaket for å sikre brebånd til alle, NOT!!!!

 

Skulle gjerne satt meg ned med en gjeng likesinnede å lufta ut mitt om norsk samferdselspolitikk, men det later til at alle sitter hjemme å brygger på irritasjonen sin.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

frå sunnmørsposten i dag:

 

-------

 

Bom på bom langs Vestlandskysten

Vestlandsrådet åpner for en liten skog av vegbommer på kyststamvegen mellom Stavanger og Trondheim. De vil at bilistene skal betale 450 millioner i året i bompenger for å kjøre mellom Stavanger og Trondheim.

 

 

Skrevet av: Geir Strand (mandag, 03. mai 2004 23:43)

 

Skissen ble lagt fram under høringene Vestlandsrådet hadde i går med Samferdselskomiteen på Stortinget. I stor tall er kravet fra vestlandspolitikerne fem milliarder kroner til E39 fra staten de neste 10 årene. Som motytelse skal vestlandsbilistene bli pålagt å betale 4,5 milliarder kroner i bompenger i den samme perioden.

 

På den måten skal en få fart i byggingen av kyststamvegen. Legges skissen fra Vestlandsrådet til grunn vil en på E39 gjennom Møre og Romsdal vil en kunne ende opp med fire nye vegbommer pluss tre ferjer. Det kan bli en dyr fornøyelse å kjøre bil langs E39.

 

Slik vi Vestlandsrådet ha det:

Først en vegbom for å kjøre gjennom Kvivsvegen.

Så en ny vegbom for vegløysing gjennom Ørsta.

Så venter ferja mellom Festøy og Solevågen.

Skal du så videre nordover er det bare å ha lommeboka klar.

Først kommer fejga Vestnes til Molde.

Når du er så vidt på land så venter en ny vegbom for å finansiere strekningen Hjelset til Batnfjorden.

Så må du inntil at Krifast er nedbetalt innom vegbommen ved Bergsøya utenfor Kristiansund.

Så venter ferje Halsa- Kanestraum

Før det tilslutt kommer en ny vegbom for å ta siste del av kyststamvegen mot grensa til Sør-Trøndelag.

 

I sum fire nye vegbommer i kombinasjon med tre ferger for å komme seg gjennom Møre og Romsdal fylke.

 

Denne skogen av nye vegbommer er konsekvensen av det opplegget Samferdselskomiteen i går fikk presentert av Vestlandsrådet. Det bekrefter fylkesordfører i Møre og Romsdal, Jon Aasen.

 

_Dette vil bli konsekvensen av det opplegget Vestlandsrådet går for. Jeg har tidligere sagt at jeg er skeptisk til dette. I Rogaland og Hordaland er det bare halleluja. Det er to mye mer folkerike fylker og da er det letter å få til en bompengefinansiering. Hos oss er mer spredtbygd i tillegg til at vi allerede har flere bompengeprosjekt.

 

_Men også Møre og Romsdal har stilt seg bak dette opplegget?

 

_Ja, vi har vært nødt til det, erkjenner Aasen.

 

Det var en delegasjon på 27 vestlandspolitikere som i går møtte opp i Stortinget for å legge fram sin planer for Samferdselskomiteen. Etter alt å dømme vil disse storslåtte planene bli skutt brutalt ned i Stortinget. Det er neppe flertall for å bombardere Vestlandet med vegbommer og det er all grunn til å frykte at det neppe heller eksisterer noe flertall for påplussinger i stamvegbudsjettet som befinner seg i nærheten av kravene fra Vestlandsrådet.

 

 

------------------------

 

 

Link

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår