Gå til innhold

Mulig gåen Toppakning på RAV4 eller ?

Ranger emnet


Lonning

Anbefalte innlegg

Jeg har en Toyota RAV4, 2010 modell, hvor kjølevæska "fordufter" etter relativt kort kjøring. Det er ingen synlige lekkasjer, ikke hvit eksos og olja ser grei ut. Bilen blir heller ikke overopphetet men ekspansjonstanken blir så og si tom etter kun noen få mils kjøring. Det vises heller ingen feilmeldinger/varsellamper.  Jeg hadde bilen innom et verksted som heller ikke fant lekkasjer, eller hadde bemerkninger rund olja eller eksos. Det ble også foretatt trykktest og dette var også greit.  Mistanken går jo da mot toppakninga og fikk beskjed om at neste steg da er å begynne å demontere motoren for å sjekke og da sa de at "tusenlappene fort begynner å fly" og fikk forespeilet 30-40000 kr for reparasjonen, hvis de finner feilen og det er mulig å fikse. 

Jeg sitter litt på gjerdet i forhold til om det i det hele tatt er verdt det da det jo er en forholdsvis gammel bil og det er i hvert fall dumt å brenna av X antall tusen på å eventuelt finne en feil som enten ikke kan fikses eller koster type 40k, det er jeg ikke sikker på at bilen er verdt kontra spytte i samme summen i en ny bil.

Er det noen som har noe formening om at det kan være noe annet? og om det eventuelt ville vært lurt med en second opinion fra et annet verksted? ( verkstedet jeg hadde bilen på er en kjent kjede og har brukt disse i årevis og har ingen mistanke om at de ikke vet hva de snakker om eller prøver å "lure" meg). Kan også legge til at min kunnskap om bil/rep er noe begrenset utover det helt elementære.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 10/12/2023 den 10:40 AM, Lonning skrev:

Jeg har en Toyota RAV4, 2010 modell, hvor kjølevæska "fordufter" etter relativt kort kjøring. Det er ingen synlige lekkasjer, ikke hvit eksos og olja ser grei ut. Bilen blir heller ikke overopphetet men ekspansjonstanken blir så og si tom etter kun noen få mils kjøring. Det vises heller ingen feilmeldinger/varsellamper.  Jeg hadde bilen innom et verksted som heller ikke fant lekkasjer, eller hadde bemerkninger rund olja eller eksos. Det ble også foretatt trykktest og dette var også greit.  Mistanken går jo da mot toppakninga og fikk beskjed om at neste steg da er å begynne å demontere motoren for å sjekke og da sa de at "tusenlappene fort begynner å fly" og fikk forespeilet 30-40000 kr for reparasjonen, hvis de finner feilen og det er mulig å fikse. 

Jeg sitter litt på gjerdet i forhold til om det i det hele tatt er verdt det da det jo er en forholdsvis gammel bil og det er i hvert fall dumt å brenna av X antall tusen på å eventuelt finne en feil som enten ikke kan fikses eller koster type 40k, det er jeg ikke sikker på at bilen er verdt kontra spytte i samme summen i en ny bil.

Er det noen som har noe formening om at det kan være noe annet? og om det eventuelt ville vært lurt med en second opinion fra et annet verksted? ( verkstedet jeg hadde bilen på er en kjent kjede og har brukt disse i årevis og har ingen mistanke om at de ikke vet hva de snakker om eller prøver å "lure" meg). Kan også legge til at min kunnskap om bil/rep er noe begrenset utover det helt elementære.

 

 

Umulig å si det sikkert, men det er store muligheter for det. Vet det går an å teste om det havner co2 i kjølesystemet. Dette er det ikke sikkert alle verkstedene har utstyr til, men er den beste indikatoren på defekt toppakning eller i verste fall sprekk i topplokk eller blokk. 

Svar i forbindelse med hjelp til bil er veiledende og som regel ikke et fasitsvar. Bileier/forumbruker står ansvarlig for hva de velger å gjøre selv. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår