Gå til innhold

Ranger emnet


Bjorn16-2

Anbefalte innlegg

Jeg kjøpte nylig en Peugeot 107 for min datter og har tatt full service på den før overlevering. bilen fungerer tilsynelatende uten problemer, men jeg stusser på hvorfor ikke kjølevesken blir varm. Motoren er en 3-sylindret Toyota 1,0 litres bensinmotor på 68HK. Tappet ut den gamle kjølevæsken, med å demontere den tykke slangen i bunnen av motoren, men fikk bare ut 2,5 liter av den gamle væsken (det skal være ca. 4 liter). Tenker at resten av kjølevæsken befinner seg inne i motoren og at motoren må bli varm før termostaten åpner og vannpumpen får pumpet vannet rundt. Forsøkte å kjøre motoren varm, men slangen under radiatoren blir aldri varm (selv ikke etter en kjøretur på to timer). Viftereima er helt ny og godt strammet opp, så vannpumpa har tilstrekkelig med rotasjon. 

Dersom motoren er tett eller pumpa er deffekt så burde jeg vel merke det på manglende virkning i varmeapparatet og en motor som fusket? 

PS: Temperaturen ute er ca. 3 minus nå.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 11/5/2023 den 9:43 AM, Bjorn16-2 skrev:

Jeg kjøpte nylig en Peugeot 107 for min datter og har tatt full service på den før overlevering. bilen fungerer tilsynelatende uten problemer, men jeg stusser på hvorfor ikke kjølevesken blir varm. Motoren er en 3-sylindret Toyota 1,0 litres bensinmotor på 68HK. Tappet ut den gamle kjølevæsken, med å demontere den tykke slangen i bunnen av motoren, men fikk bare ut 2,5 liter av den gamle væsken (det skal være ca. 4 liter). Tenker at resten av kjølevæsken befinner seg inne i motoren og at motoren må bli varm før termostaten åpner og vannpumpen får pumpet vannet rundt. Forsøkte å kjøre motoren varm, men slangen under radiatoren blir aldri varm (selv ikke etter en kjøretur på to timer). Viftereima er helt ny og godt strammet opp, så vannpumpa har tilstrekkelig med rotasjon. 

Dersom motoren er tett eller pumpa er deffekt så burde jeg vel merke det på manglende virkning i varmeapparatet og en motor som fusket? 

PS: Temperaturen ute er ca. 3 minus nå.

 

Skift termostat. Den står sannsynligvis åpen hele tiden. 

Svar i forbindelse med hjelp til bil er veiledende og som regel ikke et fasitsvar. Bileier/forumbruker står ansvarlig for hva de velger å gjøre selv. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår