Gå til innhold

tomgangsproblemer

Ranger emnet


Dal-z

Anbefalte innlegg

Heisann....

 

har litt problemer med at bilen ligger på høyt tomgangsturtall til tider.... hadde det problemet for noen måneder siden, og da skiftet jeg det ledningsnettet med brytere som ligger på gass-spjeldet. Alt ble supert... en liten stund....

 

Noen som har noen ideer om hva som kan være gale? Møller sier at det kan være så mangt... gass-spjeld-potensiometeret f.eks. eller noen slanger som ikke er tette slik at den suger falsk luft....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Dal-z

Heisann....

 

har litt problemer med at bilen ligger på høyt tomgangsturtall til tider.... hadde det problemet for noen måneder siden, og da skiftet jeg det ledningsnettet med brytere som ligger på gass-spjeldet. Alt ble supert... en liten stund....

 

Noen som har noen ideer om hva som kan være gale? Møller sier at det kan være så mangt... gass-spjeld-potensiometeret f.eks. eller noen slanger som ikke er tette slik at den suger falsk luft....

 

Skulle jeg gjette, (er jo det det blir til), så ville jeg satt penga på ISV (Tomgangs stab) som ligger på toppen, ved spjeldet. Eller, enda bedre Lambda sonden. Lambda sitter festet i Kat, er ett helvette å komme til å få skiftet, men lager usansynlig mye dritt i motoren når den ryker..

Assholes in the rearview mirror are closer than they appear.

- -91 VW Corrado G60 "dyret"

X -89 VW Corrado G60

X -97 Polo 6N 16V

X -91 Corrado G60 "dyret"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Dal-z

hums.... .det er ikke tomg stab... den har jeg sjekket... men lambda sonden muligens... humms... pokkers til greier altså! :mad:

 

Vet du hvor lambda sitter? Isåfall kan du bare kople fra kontakten til lambda, ligger ved torpedoveggen på passasjer siden, og prøve å kjøre uten. Bilen går i en "nødmodus" slik at den gir en bestemt blanding til motoren..derfor kommer den ikke til å gå helt rent, da den gjerne får litt fetere blanding osv..Prøv å se..værste fall kan du utelukke lambda sonden, så er den ute av veien.

Assholes in the rearview mirror are closer than they appear.

- -91 VW Corrado G60 "dyret"

X -89 VW Corrado G60

X -97 Polo 6N 16V

X -91 Corrado G60 "dyret"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

et par tips til!

 

Bak på gass-spjeld huset sitter en liten skrue som man regulerer tomgangen med, denne skal ha en liten o-ring, som etter 13-14 år er ganske fesen. prøv å bytte den.

 

alle slanger som går inn på manifoilen, sjekk at de er 110% eller bytt de. håppa av den ene hos meg, og turtallet endte på stabilt 4000..

Få gang på CorradoclubNorwegen.

Legg forumet inn som startside!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Falskluft finner du LETT. Det er bare å gå over med startgass på alle slanger når den står på tomgang. Treffer du der den suger: Vroooooommmm!! Er det lambda vil den stabe når du napper av kontakten til lambdaen. Den sitter rett bak blokka på reimhjulssia, sannsynligvis på en brakett, ganske brei... Prøvd å bare justere på tomgangsskruen? Den skrur seg ut hvis det er dårlig låsing i gjengene.....

VOLVO - Schnellste Traktor der welt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har en plan...og en misstanke..

 

Min bil går som ett dass, funker ikke med lambda innkoplet, og alt er bare rævva..Bilen stopper når jeg trykker inn clutchen, og bremser, forann kryss eller andre biler, osv, og kan komme med umotiverte turtalls økninger, bare for å gjøre det.

 

Jeg skal bytte banke sensoren til uka. Denne føler om det er feiltenning no sted, og justerer alt etter dette. Hvis denne sensoren ryker, blir tenningen skrudd helt ned, hjernen går i nødmodus, og bilen svømmer i bensin..derfor fet blanding, derfor stopper den (drukner i bensin), og derfor øker turtall, masssssse bensin som svis av..

 

Delen koster 675 kr hos møller, så jeg skal prøve til uken..håper dette er saken, og at ting kommer seg etterpå..tilbakemelding kommer..

Assholes in the rearview mirror are closer than they appear.

- -91 VW Corrado G60 "dyret"

X -89 VW Corrado G60

X -97 Polo 6N 16V

X -91 Corrado G60 "dyret"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 weeks later...
Originally posted by Dal-z

Heisann....

 

har litt problemer med at bilen ligger på høyt tomgangsturtall til tider.... hadde det problemet for noen måneder siden, og da skiftet jeg det ledningsnettet med brytere som ligger på gass-spjeldet. Alt ble supert... en liten stund....

 

Noen som har noen ideer om hva som kan være gale? Møller sier at det kan være så mangt... gass-spjeld-potensiometeret f.eks. eller noen slanger som ikke er tette slik at den suger falsk luft....

 

 

Du har en vacum lekkasje. En defekt ISV ventil utgjør en stor vacum lekkasje. Prøv å klemme flat slangen til ISV ventilen å se hva som skjer da

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår