Gå til innhold

diskusjon om forsikring og ikke godkjente felger

Ranger emnet

mjepson

Anbefalte innlegg

Jeg har 8x14 RH cup felger som stikker 1-2 cm utfor hjulbuen. Det følger med TUV papirer på at disse skal være kodkjent på Polo.

Hadde en liten diskusjon med en på jobben her om hva som vil skje dersom jeg kræsjer med en annen bil, uten å ha fått felgene godkjent av biltilsynet. Det er jo sånn, etter det jeg har forstått, at hele dekket skal være innenfor hjulbuen ikke bare slitebanen på dekket.

Vil min forsikring være gyldig da når jeg kjører med en bil som ikke har godkjente felger? Vil det medføre 100% egen dekning ved uhell eller større egenandel?

Blir jeg stoppet i kontroll, og politiet legger merke til felgene stikker utfor vil dem vel bare notere at jeg må vise bilen hos vegvesenet. Hadde forsikringen min vært ugyldig så hadde de ikke latt meg kjøre videre.

Audi A3 8P 2.0 TDI S-Line Bluefinned

*sold* Polo 1.4 16v

*dead* Polo 6N 1.6 8v

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by mjepson

Jeg har 8x14 RH cup felger som stikker 1-2 cm utfor hjulbuen. Det følger med TUV papirer på at disse skal være kodkjent på Polo.

Hadde en liten diskusjon med en på jobben her om hva som vil skje dersom jeg kræsjer med en annen bil, uten å ha fått felgene godkjent av biltilsynet. Det er jo sånn, etter det jeg har forstått, at hele dekket skal være innenfor hjulbuen ikke bare slitebanen på dekket.

Vil min forsikring være gyldig da når jeg kjører med en bil som ikke har godkjente felger? Vil det medføre 100% egen dekning ved uhell eller større egenandel?

Blir jeg stoppet i kontroll, og politiet legger merke til felgene stikker utfor vil dem vel bare notere at jeg må vise bilen hos vegvesenet. Hadde forsikringen min vært ugyldig så hadde de ikke latt meg kjøre videre.

Når du har TUV papirer så blir det ikke noe problem om du krasjer eller ei (men har du papirer så bestill en time og få godkjent det.. koster 450,-)

og du har låvt og forandre sporvidden med totalt 15mm.... uten og måtte kjøre innom biltilsynet....

angående krasjing så er det sjeldent noe problem

-89 mod Opel Senator 3.0liter(Drivstoff sluker)

X-97 mod Caddy

X-97 mod Polo 6N 16v

X-98 mod KIA

Lenke til kommentar
Del på andre sider

original inpress på polo er ET43 og RH felgene med adapter er ET20 så da må de vises uansett... Men det som er problemet nå er at hjulbuene må valses.

Tipper biltilsynet ikke godtar at det er strekk i dekket, de vil vel ha hele dekket innenfor skjermen...

*sold* Polo 1.4 16v

*dead* Polo 6N 1.6 8v

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I TÜV papirene dine må det stå i ditt tilfelle. At felgene er godkjent til polo, det må også stå at felgene dine er godkjent med 195/45 14. Reglene blir litt annerledes med strekk i dekket, da trenger bare slitebanen være innenfor.

-Audi S6 Avant 96mod-Audi A6 2,8Quattro Avant 95mod-

xPolo 95 mod (Prosjekt Polo4RS3)(Airride,liquid silver,x-dream 8,5/9,5x14)xxAudi S4 93 modxxToyota Hiace (Senka,rulla på 18")xxBmw 97 mod 520 iA TouringxxAudi A4 Avant TQ 97modx

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har snakka mye med fatter om dekk og felg ja. Men det er ikke alle som har denne praksisen dersom det er strekte dekk osv.

xPolo 95 mod (Prosjekt Polo4RS3)(Airride,liquid silver,x-dream 8,5/9,5x14)xxAudi S4 93 modxxToyota Hiace (Senka,rulla på 18")xxBmw 97 mod 520 iA TouringxxAudi A4 Avant TQ 97modx

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjenerelt en del ting jeg er litt skeptisk til når det gjelder slik godkjenning.

Loven tillsier jo at ALL ombygging av bilen skal godkjennes.

Lurer på hva som hadde skjedd ved ei ulykke som får et fatalt utfall om noe av stylingen fks var med på å gjøre skadene alvorligere?

Har allerede hørt om folk som har fått redusert erstatting fra forsikring pga sotede sideruter fremme.

Slik loven er , så tror jeg du kan sitte i meget " deap shitt " .Om det skjer noe , å rette advoktaen begynne å nøste opp i saken. Hvis bilen din ikke er 100 % orginal ...

Golf 4 gti 99 mod

x - en del golf 2 er

Lenke til kommentar
Del på andre sider

her ser man strekket. Dette er ET20...

Vil nå tro at det kreves litt valsing for å få dette godkjent. Det jeg funderer over er om jeg bare skal kjøre til jeg blir stoppet, om jeg engang blir stoppet for det.

Lupoboy kjører vel rundt med 8x14 utfor skjermene. Har han godkjent?

*sold* Polo 1.4 16v

*dead* Polo 6N 1.6 8v

Lenke til kommentar
Del på andre sider

angående soting på fram vinduene så er det jo for at det hindrer sikten så den er forståelige.....

men resten tror jeg du bare kan slappe av med... Liten fare for at de stopper deg pga 8x14.. og som sagt...

TUV... finn ut hvilke dekk som er godkjent... må antageligvis valse 1cm å 2... men det e jo bagateller :D

-89 mod Opel Senator 3.0liter(Drivstoff sluker)

X-97 mod Caddy

X-97 mod Polo 6N 16v

X-98 mod KIA

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser ut som jeg bare kan glemme godkjenning. Står jo i TUV papirene at kun 7x14 er godkjent på frontaksel og bakaksel, men 8x14 kun er godkjent bak...

http://rh-alurad.de/gutachten/RZ96-41933-D-41.pdf

Da får jeg vel bare satse på litt valsing og at ingen "legger merke" til det... er det verdt risken?

ellers så skal det veldig lite til for å endre HA til VA + HA i TUV papirene...

*sold* Polo 1.4 16v

*dead* Polo 6N 1.6 8v

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser ut som jeg bare kan glemme godkjenning. Står jo i TUV papirene at kun 7x14 er godkjent på frontaksel og bakaksel, men 8x14 kun er godkjent bak...

Ta en titt på godkjenningspapirene til steffan, der er det godkjent 8x14 ET 20 foran og bak med 195/45 14 dekker, til polo. Skal holde det. Er jo mest på grunn av belastning på hjullager da. Og siden disse har det godkjent skal det ikke være noe problem og få godkjent felgene dine med de andre papirene. Er ikke noe problem og få godkjent 8x14 ET 15 med 195 uten valsing...

Lenke til kommentar
Del på andre sider