Gå til innhold

fra 1,8 til 2,2

Ranger emnet


veeight

Anbefalte innlegg

er det en enkel jobb å bytte fra 1.8 til en 2.2 5cyl viss en har fronten fra en audi 90, eller er det et h... å få det til ..godkjenning osv

x volvo pv 59x volvo pv 61

x amazon 64 x renault 18ts

x 142-144-145-244-245-745

x escort 81 x 17m 65-67-71 granada85 2,3 (grøss) x fiat uno 60s

x cortina67 xdatsun1800-1300-1600-200L-140Y x mazda 323 79stv

x opel record 73-74(3stk) kadett 86

x peugeot 505gti - 309gr(2stk)

x vw411-412-1300-1303sbig-derby

x corolla 85 1.6- 87 1.3GL sun

x audi 80 påkjørt og vraket

Audi 100 C4 2,3E

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil det da være lettere å ta en golf gti motor å sette i audien eller er ikke de like. gti fra midt 80 tall

x volvo pv 59x volvo pv 61

x amazon 64 x renault 18ts

x 142-144-145-244-245-745

x escort 81 x 17m 65-67-71 granada85 2,3 (grøss) x fiat uno 60s

x cortina67 xdatsun1800-1300-1600-200L-140Y x mazda 323 79stv

x opel record 73-74(3stk) kadett 86

x peugeot 505gti - 309gr(2stk)

x vw411-412-1300-1303sbig-derby

x corolla 85 1.6- 87 1.3GL sun

x audi 80 påkjørt og vraket

Audi 100 C4 2,3E

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by veeight

Vil det da være lettere å ta en golf gti motor å sette i audien eller er ikke de like. gti fra midt 80 tall

 

Kanskje ikke å anbefale. Siden motoren står tverrstilt i Golf, Corrado osv. Blir fort en del slanger ledninger og slike ting som ikke passer. Sånne ting koster fort litt penger å kjøpe. Motorene er så å si like, motorfesetene er vell skrudd inn i andre boltehull på blokka.

 

Jeg har selv byttet fra 2,0 8V til 2,0 16V. Da fikk jeg med alt jeg trengte fra donorbilen. Gikk vedig greit da. Spesielt det elektriske. Var bare å plugge motorledningsnettet inn i det som er i resten av bilen. Dette fungerer sikkert ikke om du tar motoren fra en VW.

 

Søk litt i sverige. http://www.bildelsbasen.se/ Er en del motorer der. De sender mer enn gjærne til grensen. Kan ofte være en fordel om du er med å demonterer selv. Da får du ganske mye bedre oversikt over deler og ledninger...hva som skal hvor.

 

Om du skal ha den i en B3, så prøv å få tak i 2,0 16V med motorkode 6A. Om det er B4 du skal ha den i, så prøv å få tak i ACE.

 

mvh

Vegard

Audi 80 -92 2,0 16V Turbo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

takker for svar

vet om en komplett front med en 2,2 motor og gear fra en audi 90 men får den vel ikke godkjennt er ikke ute etter en racer men skulle gjerne hatt mer dreimoment. og et mindre oljeforbruk har brukt ca 6 liter olje siden februar normal kjøring men den ryker ikke blått og motoren er helt tett hvor blir oljen av ??

x volvo pv 59x volvo pv 61

x amazon 64 x renault 18ts

x 142-144-145-244-245-745

x escort 81 x 17m 65-67-71 granada85 2,3 (grøss) x fiat uno 60s

x cortina67 xdatsun1800-1300-1600-200L-140Y x mazda 323 79stv

x opel record 73-74(3stk) kadett 86

x peugeot 505gti - 309gr(2stk)

x vw411-412-1300-1303sbig-derby

x corolla 85 1.6- 87 1.3GL sun

x audi 80 påkjørt og vraket

Audi 100 C4 2,3E

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by veeight

takker for svar

vet om en komplett front med en 2,2 motor og gear fra en audi 90 men får den vel ikke godkjennt er ikke ute etter en racer men skulle gjerne hatt mer dreimoment. og et mindre oljeforbruk har brukt ca 6 liter olje siden februar normal kjøring men den ryker ikke blått og motoren er helt tett hvor blir oljen av ??

 

Ikke bare fronten som må bygges om for å få 5'er vet du. Må ha radiatoren på siden av motoren osv.... Blir mye ombygning av det.

 

Når oljen ikke lekker ut må den jo forbrukes inne i motoren på en måte. Har du olje i kjølevannet? Trenger ikke bli blårøyk. Hadde ingen blårøyk på min gamle motor, men den bruke store mengder olje.

 

Var forresten på Biltilsynet i dag og fikk godkjent motorbyttet mitt. Hvilken modell har du forresten? Får å få 16V'n godkjent må du minimum ha 256 mm ventilerte skiver forran og skivebremser bak.

 

mvh

Vegard

Audi 80 -92 2,0 16V Turbo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vlopsahl: vurderer og gjøre det samme selv, da eg har 94" 2,0S, som ikke er noen racer akkuratt.. ;) Fannt også en ACE motor i sverige som kunne vært digg å hatt i bilen, kunne du forklart noe mere om hva som må gjøres ved ombyggingen etc ? Følger alt du trenger med når du kjøper motor på denne måten og skal montere istedenfor original 4 syl. ? Hvordan går ACE motoren da, bra drag ? :)

 

Takk for alle tips !

94' Audi 80 B4 m/Original RS2 front, Ventura sport-springs 40mm, 17" TSW Evo-R felger++ ;)

 

7" Wide screen TV og sonefri DVD spiller fra Boss selges billig, for bruk i bil ! ->PM

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For det første. Du må pressisere for huggeren at du skal ha med alt for ombygning. For denne motoren er det nødvendig med: Komplett motor, Luftmengdemåler (som også har noe bensinfordeler ting på seg, Bosch CIS), coil og komplett motorstyringsledningsnett m/ECU. Prøv å få med downpipe og katalysator(om du vil være lovlydig) også. Det geniale er at dette bare plugges i et par kontakter under sikringsboksen og mot resten av bilens ledningsnett, så funker det uten noe særlig kluss med lodding og slikt. I tillegg bør du få med bensinpumpa. Insprøytninsystemet på denne motoren, CIS, oppererer ved et ganske høyt bensintrykk, rundt 6 bar tror jeg, så din originale pumpe holder ikke. Siden dette er en 16V tar den litt mere plass i motorommet. Derfor kan det også være lurt å prøve å få med kjøleviftene. På modeller med denne motoren er det to separate elektriske vifter. På din 90 hk er det kanskje bare en, med en stor lang motor, på min gamle var det to vifter som var forbundet med en reim (samme store motor). På ACE og 6A er det to mere kompakte vifter som ikke stikker inn i motorrommet noe særlig. Tror jeg har fått med det meste da. Jeg har lært dette den vanskelige veien...:) Tok litt tid før jeg fikk det til kan en si... Men selve motorbyttet er ikke særlig vanskelig. Siden en kan ta bort hele fronten på Audien er det bare å dra fram motoren. Trenger ikke å løfte den ut.

 

Godt drag i motoren i mellomregisteret faktisk. Dette er ikke en 16V hvor all effekten er hentet ut i toppen av turtallsregisteret. Om du har en motor med ganske lite hester fra før av har du trolig lav utveksling på girkassa, og da kommer denne motoren til å dra meget bra i aksen.

 

 

 

mvh

Vegard

 

6a_henger.jpg6a_inne.jpgluftmengde.jpg

 

oi...blei litt store disse:D

Audi 80 -92 2,0 16V Turbo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for raskt svar !

 

Bilanmärkning: 2,0E 16V QUATTRO 2,0E 16V

Anmärkning1: ACE

Kvalitetskod: D1

Årsmodell: 1994

Mil: 13521

Chassienr: WAUZZZ8CZRA158086

Lagernr: 223201

 

Leste at kvalitetskode D1 var: Ikke prøvekjørt, Komplett (uten starter och generator.) Hvordan blir det med gearkasse, bruker eg bare den eg har (tilhørende ABT-motoren) ? Stod ikke oppgitt noen pris på denne, hva ga du for din ?. Kjørte du over grensen og hentet den selv eller ? Ikke umuli det blir Sverige tur på meg til sommern nå da ;)

94' Audi 80 B4 m/Original RS2 front, Ventura sport-springs 40mm, 17" TSW Evo-R felger++ ;)

 

7" Wide screen TV og sonefri DVD spiller fra Boss selges billig, for bruk i bil ! ->PM

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Regner med kassa di passer rett på. Tror alle 4-syl kasser skal gjøre det når det er någenlunde samme årsmodell.

 

Hadde ganske mye flaks med min motor. Hadde egentlig ikke tenkt å bytte motor, men kom tilfeldigvis over den jeg har nå hos en lokal hugger. Spurte hvor mye han skulle ha for den (forventet rundt 10k, siden det er norsk hugger vi snakker om), men han skulle ha 6500,- komplett med det jeg trengte for ombygning. Genialt! Da måtte jeg jo bare slå til. Min motor er 1990 modell, altså 6A. Fikk den inn i min B4, men alt passer ikke helt. Derfor er det best med ACE i en B4. Jeg dro til hoggeren og fikk pjuske litt med bilen motoren stod i på forhånd. Plukket ut litt småting, og koblet fra ledninger fra motoren. Huggerne vil gjæren bare kutte alle kabler og dra ut motoren så fort som mulig. Du må ringe huggeren og spørre hvordan de vil gjøre det.

 

mvh

Vegard

Audi 80 -92 2,0 16V Turbo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bilen min er en 88-89 mod (bruktimportert) 1,8s automat nyere panser, grill, lykter, frontplate (dobbel vifte )

 

fronten jeg vet om er med forstilling gear el.opplegg

 

( fra en audi 90)

x volvo pv 59x volvo pv 61

x amazon 64 x renault 18ts

x 142-144-145-244-245-745

x escort 81 x 17m 65-67-71 granada85 2,3 (grøss) x fiat uno 60s

x cortina67 xdatsun1800-1300-1600-200L-140Y x mazda 323 79stv

x opel record 73-74(3stk) kadett 86

x peugeot 505gti - 309gr(2stk)

x vw411-412-1300-1303sbig-derby

x corolla 85 1.6- 87 1.3GL sun

x audi 80 påkjørt og vraket

Audi 100 C4 2,3E

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by veeight

Bilen min er en 88-89 mod (bruktimportert) 1,8s automat nyere panser, grill, lykter, frontplate (dobbel vifte )

 

fronten jeg vet om er med forstilling gear el.opplegg

 

( fra en audi 90)

 

Om du får med "alt" som har med motorrommet å gjøre er det jo fult mulig å bygge om. Sikkert mulig å få godkjent det også.

 

Vegard

Audi 80 -92 2,0 16V Turbo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår