Gå til innhold

MAP-sensor

Ranger emnet

Knappertappen

Anbefalte innlegg

Hei folkens! Har akkurat kjøpt en 2005 mitsubishi colt czt 1,5l turbo. Liker å gå løs på små detaljer for shining og forbedring. Som f.eks å rense diverse sensorer. Kan noen fortelle meg hvor map-sensor  sitter på denne motoren? Trangt som bare det og ikke kar om p finne den. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 3 weeks later...

Sett forfra i motor rom ligger den på Høyre side av innsuget. Skal være en grønn merkelapp på den. 

men en annen ting, hvorfor i alle dager skal du klusse med den om ikke den er defekt eller har noe motor lys?

hva har du tenkt å rense den med? 
Viktig at du ikke bruker feile produkter når du renser en map sensor. Du får kjøpt egne map sensor rense spray men du kan også bruke elektro rens. Viktig at ikke det er fett eller noe slikt i sprayen. Skal heller ikke være noe form for smøre middel. Alt du sprayer i den må ha mulighet til å fordampe totalt 

940 LT 97 http://www.bilforumet.no/900-serien/167012-v240-min-940-lt.html

x740 Tic 86 model - solgt

XOpel vectra 90 model - Herjebil

XVOLVO 240 STV 92 mod

x 4 Volvoer, 1 renå, en mitsubichi

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, v240 skrev:

Sett forfra i motor rom ligger den på Høyre side av innsuget. Skal være en grønn merkelapp på den. 

men en annen ting, hvorfor i alle dager skal du klusse med den om ikke den er defekt eller har noe motor lys?

hva har du tenkt å rense den med? 
Viktig at du ikke bruker feile produkter når du renser en map sensor. Du får kjøpt egne map sensor rense spray men du kan også bruke elektro rens. Viktig at ikke det er fett eller noe slikt i sprayen. Skal heller ikke være noe form for smøre middel. Alt du sprayer i den må ha mulighet til å fordampe totalt 

Takk for svar! Plasseringen er ikke den samme som på 1,3 literen. Her er motoren snudd slik at innsuget sitter i bakkant og ikke foran. Antakelig sitter den nok på tilsvarende plass bare at det er umulig å fysisk se den. 

Har renset denne på de fleste bilene jeg har hatt. Ofte med godt resultat i forhold til lavere drivstofforbruk. Noen ganger renere motorgange. På akkurat denne sensoren har jeg brukt Biltemas bremserens! Mye billigere enn rensen som er tiltenkt dette. Har heller ikke tatt livet av en eneste sensor selv om mange påstår at bremserens ikke kan brukes til dette. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville nokk selv sagt at bremserens er feil å bruke, men i min egen mekaniker hverdag benytter jeg også bremserensen i slike tilfeller, men bruk den med moderasjon og ikke spyl på slik en gjør med el. Rens. 

940 LT 97 http://www.bilforumet.no/900-serien/167012-v240-min-940-lt.html

x740 Tic 86 model - solgt

XOpel vectra 90 model - Herjebil

XVOLVO 240 STV 92 mod

x 4 Volvoer, 1 renå, en mitsubichi

Lenke til kommentar
Del på andre sider