Gå til innhold

Problemer tilhengerkontakt Mitsubishi Outlander


Jostein B

Anbefalte innlegg

Hei! Har en Outlander 2.0 diesel 2007-modell. Har problemer med strøm til tilhengerkontakta. Tror jeg har sjekka og gjort alt jeg kan sjekke. 7-pins kontakt. Skifta kontakta med en ny, men det hjalp ikke. Har sjekka sikringen i den gummiholderen på strømledningen fra plusspolen på batteriet, samt kontakta bak venstre frontlys. Alt i orden. Alle ledningene går i ei strømpe bak til en koblingsboks/modul over høyre hjulbue. Enkel tilgang. Det er strøm inn i denne, men ikke ut, så vidt jeg kan skjønne. Muligens at det kommer ørlite, men ikke nok. Blinklyskablene går utenom denne modulen, så blinklysene funker når jeg kobler en lysplanke til kontakta.

Sjekka ved å koble til en identisk utseende boks til en 2016-modell, men det funka ikke. Ellers er ikke en slik modul mulig å få tak i. Ikke for meg, i hvert fall, for jeg har sjekka rundt alle steder/firmaer jeg klarer komme på. Eneste jeg har funnet er en modul på ei utenlandsk nettside, men den solgtes uten garanti for at den funka. Modulen koster mange tusen kroner og slik jeg forsto det da jeg snakket med forhandler var at de muligens kunne skaffe en, men at det ville ta sabla lang tid. Sommeren er nå, så sabla lang tid hørtes trist ut. Jeg vet dessuten ikke med sikkerhet om det er modulen som er gåen, så å betale så mye penger for noe som muligens ikke hjelper får det ikke til å se lysere ut angående feriebudsjettet.

Hvis noen har tips om hva som sannsynligvis er galt og hva jeg kan gjøre for å få ei fungerende tilhengerkontakt igjen, ville jeg blitt forbasket glad! Legger ved et bilde av modulen.

Modul hengerkontakt2.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 minutter siden, Jostein B skrev:

Hei! Har en Outlander 2.0 diesel 2007-modell. Har problemer med strøm til tilhengerkontakta. Tror jeg har sjekka og gjort alt jeg kan sjekke. 7-pins kontakt. Skifta kontakta med en ny, men det hjalp ikke. Har sjekka sikringen i den gummiholderen på strømledningen fra plusspolen på batteriet, samt kontakta bak venstre frontlys. Alt i orden. Alle ledningene går i ei strømpe bak til en koblingsboks/modul over høyre hjulbue. Enkel tilgang. Det er strøm inn i denne, men ikke ut, så vidt jeg kan skjønne. Muligens at det kommer ørlite, men ikke nok. Blinklyskablene går utenom denne modulen, så blinklysene funker når jeg kobler en lysplanke til kontakta.

Sjekka ved å koble til en identisk utseende boks til en 2016-modell, men det funka ikke. Ellers er ikke en slik modul mulig å få tak i. Ikke for meg, i hvert fall, for jeg har sjekka rundt alle steder/firmaer jeg klarer komme på. Eneste jeg har funnet er en modul på ei utenlandsk nettside, men den solgtes uten garanti for at den funka. Modulen koster mange tusen kroner og slik jeg forsto det da jeg snakket med forhandler var at de muligens kunne skaffe en, men at det ville ta sabla lang tid. Sommeren er nå, så sabla lang tid hørtes trist ut. Jeg vet dessuten ikke med sikkerhet om det er modulen som er gåen, så å betale så mye penger for noe som muligens ikke hjelper får det ikke til å se lysere ut angående feriebudsjettet.

Hvis noen har tips om hva som sannsynligvis er galt og hva jeg kan gjøre for å få ei fungerende tilhengerkontakt igjen, ville jeg blitt forbasket glad! Legger ved et bilde av modulen.

 

På nettsiden til leverandøren så ligger det monteringsanvisning. 

https://www.ecs-electronicsuk.co.uk/ecsdata/manuals/MT14907U.pdf 

Denne gjelder bare fra 2012, men regner med at det er ganske likt. 

Dette er vel et ettermontert kit som sannsynligvis ble montert i Norge når bilen var ny. 

Se etter sikringer i nærheten av batteriet som kan se uoriginalt ut. Siden du har testet med en annen boks uten hell, så er det store muligheter for at det mangler strøm inn på den boksen. 

Svar i forbindelse med hjelp til bil er veiledende og som regel ikke et fasitsvar. Bileier/forumbruker står ansvarlig for hva de velger å gjøre selv. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, opelduude skrev:

På nettsiden til leverandøren så ligger det monteringsanvisning. 

https://www.ecs-electronicsuk.co.uk/ecsdata/manuals/MT14907U.pdf 

Denne gjelder bare fra 2012, men regner med at det er ganske likt. 

Dette er vel et ettermontert kit som sannsynligvis ble montert i Norge når bilen var ny. 

Se etter sikringer i nærheten av batteriet som kan se uoriginalt ut. Siden du har testet med en annen boks uten hell, så er det store muligheter for at det mangler strøm inn på den boksen. 

Hei, og takk for svar!

Flott at du delte lenke til den monteringsanvisningen. Skal sjekke alt jeg kan se. Ja, det er kobla til en rød kabel på plusspolen på batteriet. Ikke så langt fra tilkoblinga sitter en gummiholder for sikring. Har sjekka den sikringen (15A), sågar satt inn en ny bare for å være sikker. Har også sjekka den kontakta som vises på bilde nr. 20 på den anvisningen du lenka til, den som sitter rett bak venstre frontlys. Derfra går det to oransje ledninger (hvis jeg ikke husker feil i farta) inn i strømpa som deretter går ned og bakover. Det kommer to tilsvarende oransje kabler inn i modulen. Disse sitter over hverandre i kontakta. Det er strøm i disse. Hele tiden, hvis jeg ikke husker feil, men skal sjekke en gang til, og sikkert også trippelsjekke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det "letteste" her er nok kanskje å få tak i et nytt ledningsopplegg som paser til bilen din fra et merke som klarer å levere et komplett sett. 

 

https://www.eurodel.no/kabelsett-tilhengerfeste-brink-729531-mitsubishi-outlander?utm_source=google&utm_medium=cpc&utm_campaign=18132219013&utm_content=&utm_term=&campaign_name={campaignname}&gad_source=1&gclid=CjwKCAjwnei0BhB-EiwAA2xuBg0DrmaTD5bgWS1C7I57aCOUhbG0dL49IdE_cTp8ihHn6BOkQ9GSiBoCXfwQAvD_BwE 

Jeg har ingen aning om dette setter her kanskje passer til bilen din. Du kan sjekke ved å taste inn regnummeret ditt. Prisen for å ha noe sånn på feilsøking på verksted vs tiden det går å feilsøke selv uten tilgang til koblingsskjema overgår kanskje tiden og pengene det koster med et nytt ledningsopplegg. 

Svar i forbindelse med hjelp til bil er veiledende og som regel ikke et fasitsvar. Bileier/forumbruker står ansvarlig for hva de velger å gjøre selv. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 minutter siden, opelduude skrev:

Det "letteste" her er nok kanskje å få tak i et nytt ledningsopplegg som paser til bilen din fra et merke som klarer å levere et komplett sett.

Hjertelig takk for tips. Tror jeg fant et som passer, og er enig i at det nok er like greit å få skifta ut, blant annet pga. dine betraktninger om dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 timer siden, Jostein B skrev:

Hjertelig takk for tips. Tror jeg fant et som passer, og er enig i at det nok er like greit å få skifta ut, blant annet pga. dine betraktninger om dette.

Siden du alt har strøm lagt opp fra batteriet til bak i bilen så er den verste jobben gjort. Da kan du sannsynligvis bruke opp igjen det og nøye deg bare med å legge opp ledningsnett fra bagasjerommet og ned til hengerfestet. 

Svar i forbindelse med hjelp til bil er veiledende og som regel ikke et fasitsvar. Bileier/forumbruker står ansvarlig for hva de velger å gjøre selv. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår