Gå til innhold

Det tikker å bråker

Ranger emnet


gotthard

Anbefalte innlegg

Har en golf 1,6 Bensin, 140 000km på telleren, akkurat kjøpt den ( for vrakpant som prosjekt), Motoren hadde en tikking som kommer å går uavhengig av turtall, temperatur eller belastning, tenkte det var pga dårlig vedlikehold da oljen som var i motoren var gammel og sur. Byttet plugger og olje med filter, ble noe bedre så helte på "LIQUI MOLY PRO-LINE ENGINE FLUSH" byttet olje og filter og helte på 4L ny billig olje og et billig filter, kjørte motoren på tomgang i 2 minutter, så en rask rusing opp til 3000rpm før jeg byttet olje og filter igjen, lyden var da så og si borte. Startet bilen i sta kald å det tikket mye mer enn før helt til jeg tokk den ut av tomgang, da ga det seg, oljelampa slukket med en gang motoren startet så trur trykket er bra. noe småtikk var det enda men ikke mye. tenkte først skjørtebank men har målt kompresjon og den er helt fin og lik på alle fire, åpnet alle oljefilterene, det som satt i når jeg fikk bilen var det noe metall biter i men ikke mye, de jeg har byttet etter det er ikke noe metall og siste filteret var det ikke noe slagg eller noe i så trur motoren er rein nå, hadde håpet på en tett oljekanal men da hadde tikkingen hvert der hele tiden, så hva tenker folket?

-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-

Opel Insignia sport tourer 2009

Kia Soul 2018

Golf 5 1,6L 2005

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lyden kommer av ventilløfterene (hydrauliske), dog var det tidlig å ta kveld dersom motor kun er kjørt 140k. Du kan prøve å kjøre en stund med olje som har god renseeffekt (Castrol/Mobil 1), mulig det blir bedre da. Om ikke bør løfterene byttes. 

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk bilen som sakt til ca vrakpant mye pga manglende vedlikehold, olja jeg tokk ut skulle man tru kom fra en dieselmotor, var kullsvart og som vann. har en delebil stående med bra motor i ( 170K) så får se om jeg eventuelt bytter over motor eller hva jeg gjør.

-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-

Opel Insignia sport tourer 2009

Kia Soul 2018

Golf 5 1,6L 2005

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er nokså fort gjort å bytte ventil løfter - om du vil prøve det først. Må av med (slakke) registerreim, av med toppdeksel og løsne kamaksel. Du kan da bytte løfter. Regner med det er en 1.6 8v du har? 

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bgu motor ja, skal bytte regreim åkkesom så tenkte ta opp å se da, høres ut som det er nr 4 lyden kommer i fra men den kan fort forplante seg så.

-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-

Opel Insignia sport tourer 2009

Kia Soul 2018

Golf 5 1,6L 2005

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når du hadde på engine flush, lot du motoren gå ca 15 minutter med dette i oljen? Bruker du 5W-30 olje? Ett av problemene med å kjøre for lenge på oljen er at sil i oljepickup tetter seg, har opplevd det på en BGU før. Resultat var lavt oljetrykk og tidvis ventiltikking. Tok ned bunnpanne, av med pickup og rengjorde med diesel, problem løst. Bare en tanke - som du kan sjekke ved å få målt oljetrykket. 

Husk å bytte alle boltene til motorfeste ved bytte av registerreim da dette er strekkbolter. Bytt også vannpumpe når du først har tilkomst, er drevet av registerreim. 

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lot den gå i ca 15 min med olje som hadde gått kanskje 5 mil og flushe olje, 5-30, byttet så til en billig 10-40 og nytt filter, lot det gå i 2-3 minutter før jeg byttet olje og filter igjen, da til 5-40 pluss at jeg helte på "WYNN'S 76844" en veske som skal Rengjøre hydraulisk løfter, står du skal ha den i frem til neste oljeskift. Problemet er at jeg ikke har skilter på bilen, gikk ikke gjenom eu pga rustene kanaler og varsel på styring/esp så får ikke tatt langtur med den enda, bare litt frem å tilbake langs en grusvei her jeg bor. Oljelampa slukker med en gang bilen starter så det burde vel tyde på ok oljetrykk, men kan så klart bety at det ligger helt på grensa. ta av toppdekselet å se om ting beveger seg som det skal, ser det ok ut så er bunnpanna og et alternativ å prøve før eventuelt motorbytte. Men vil ikke tikkingen være konstant om det er lavt oljetrykk? Her kommer å går det litt. Har komplett regreimsett monterte det på den andre bilen men resten av bilen var for råtten fant jeg ut når jeg begynte med det så den ble delebil i stede, de regreim delene har gått kanskje 10 minutter bare så burde være like fine.

 

-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-

Opel Insignia sport tourer 2009

Kia Soul 2018

Golf 5 1,6L 2005

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, gotthard skrev:

Lot den gå i ca 15 min med olje som hadde gått kanskje 5 mil og flushe olje, 5-30, byttet så til en billig 10-40 og nytt filter, lot det gå i 2-3 minutter før jeg byttet olje og filter igjen, da til 5-40 pluss at jeg helte på "WYNN'S 76844" en veske som skal Rengjøre hydraulisk løfter, står du skal ha den i frem til neste oljeskift. Problemet er at jeg ikke har skilter på bilen, gikk ikke gjenom eu pga rustene kanaler og varsel på styring/esp så får ikke tatt langtur med den enda, bare litt frem å tilbake langs en grusvei her jeg bor. Oljelampa slukker med en gang bilen starter så det burde vel tyde på ok oljetrykk, men kan så klart bety at det ligger helt på grensa. ta av toppdekselet å se om ting beveger seg som det skal, ser det ok ut så er bunnpanna og et alternativ å prøve før eventuelt motorbytte. Men vil ikke tikkingen være konstant om det er lavt oljetrykk? Her kommer å går det litt. Har komplett regreimsett monterte det på den andre bilen men resten av bilen var for råtten fant jeg ut når jeg begynte med det så den ble delebil i stede, de regreim delene har gått kanskje 10 minutter bare så burde være like fine.

 

Varsel på styring og ESP kan komme av en defekt ABS-sensor, men du vil da også ha varsel på ABS. Om ikke tipper jeg rattvinkelsensor, gjerne det holder å kun utføre adaption. Først av alt burde du ta en diagnose. 

Oljelampe ville jeg ikke stolt 100% på, har opplevd på nevnte BGU med tett oljepickup at lampe kun lyste over drøyt 2000 rpm, oljetrykk under dette var også for lavt - uten varsel. Ventiltikking som kommer og går er som regel et tegn på slitte ventilløftere. Har de først begynt å tikke, og det er verifisert at årsaken ikke er manglende oljetrykk eller tette oljekanaler, så er det bare å bytte de. Dog, om det kun tikker noen sekunder rett etter oppstart, ellers ikke, så gjør det ingen skade. 

 

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, GregS skrev:

Sjekk om motorlagrene er i orden.

Slitte lagre på veiv eller råder lager mye "mørkere" bankelyd, lyden i opptaket er definitivt ventiltikking som følge av for stor avstand mellom ventilstamme og kam/vippearm. Om det hadde vært motorlagre så ville ikke lyden kommet og gått, motorlagre er ikke slitte 'av og til' 😉 

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

tokk ny diagnose nå, første delen er på pærer, alle virker men kom etter å ha byttet lykter, har ikke brukt tid til å se på det enda. varsel om rattet ble borte når jeg kalibrerte med å svinge fra side til side men får ikke slettet feilkoden da den tydeligvis henger sammen med espn, bilen drar ikke til siden så trur styringa er rett. vifte virker når jeg kjører test på den med obd leseren min, men ikke når bilen blir varm.  varselet om dørene er og noe forvirende da vinduer virker som de skal både med knappener og obd leseren,

Golf 5, diadnose 2.pdf.jpeg

Skjermbilde_golf5.jpeg

-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-

Opel Insignia sport tourer 2009

Kia Soul 2018

Golf 5 1,6L 2005

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enkelte (mange) feilkodelesere klarer ikke lese alle potensielle feilkoder, man kan da av og til bli lurt til å tro det ikke er noe feil selv om det er det. Tror feil på ESP er en følgefeil av rattvinkelsensor. Om du kjenner noen med VCDS så er det sterkt å anbefale å ta en diagnose med det, så slette alle feil. Ta så en ørliten kjøretur før ny diagnose tas. 

Rattvinkelsensor, no signal kan bety Defekt sensor, men igjen, med fordel tar du sletting og ny scan med VCDS. 

Var en del feil, er alle disse etter sletting er utført? 

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alt er etter sletting ja, som jeg skriver så virker både lys og dører så den har jeg ikke brydd meg om enda, tikkingen satser jeg på roer seg når den får kjørt lit mere, tokk en 4km tur i sta og syntes den var bedre allerede men får høre når motoren er kald igjen hvordan den låter da.  tenkte sveise kanaler om et par ukers tid å da mangler bare esp lampa for å få den godkjent trur/håper jeg, da vil jeg bli mer kjent med bilen å kan se hva som eventuelt fikser seg selv etter lit bruk.

har fungerende rattvinklsensor i delebilen, burde kanskje bytte til den? Den melder jo og om mekanisk feil under bremseelektronik?

Kjenner ingen med VCDC.

 

-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-

Opel Insignia sport tourer 2009

Kia Soul 2018

Golf 5 1,6L 2005

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, gotthard skrev:

Den melder jo og om mekanisk feil under bremseelektronik?

Kjenner ingen med VCDC.

 

Mekanisk feil på rattvinkelsensor ja. 

Se PM. 

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår