Gå til innhold

Hei, trenger hjelp med bass får ikke ut så mye effekt som jeg trodde

Ranger emnet

Emilis

Anbefalte innlegg

Har en ground zero forsterker på 1800w rms og edge subbwoofer på 1500rms

spiller ikke så høyt som jeg forventa hade en annleg før det og det funka veldig bra men siden da oppgraderte jeg til 35mm ledninger og når jeg satt alt inn som subben og forsterken så spiller det ikke så mye bass burde riste bilen no jævli med 1800w men følges mer ut som 500w. Har noen forslag til hvorfor? Trenger jeg enda sterkere forsterker til subben eller?

IMG_6471.jpeg

IMG_6472.jpeg

IMG_6473.jpeg

IMG_6474.jpeg

IMG_6475.jpeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• Emilis changed the title to Hei, trenger hjelp med bass får ikke ut så mye effekt som jeg trodde

Vanskelig å si hva som er galt, eller om noe er galt. Min første tanke er basskassen, er volumet på denne og bassportens størrelse iht hva dette elementet skal ha? Er elementet koplet riktig, er gjerne dobbel talespole på det? 

Forøvrig har Edge nokså lav følsomhet (83-84 dB). Husker fra mine yngre dager, hadde da Cervin Vega sub i bilen med følsomhet på 94 dB. 3 dB opp er dobling av lyden. 

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, Quattro73 skrev:

Vanskelig å si hva som er galt, eller om noe er galt. Min første tanke er basskassen, er volumet på denne og bassportens størrelse iht hva dette elementet skal ha? Er elementet koplet riktig, er gjerne dobbel talespole på det? 

Forøvrig har Edge nokså lav følsomhet (83-84 dB). Husker fra mine yngre dager, hadde da Cervin Vega sub i bilen med følsomhet på 94 dB. 3 dB opp er dobling av lyden. 

Ja den har en følsomhet på 83,7, og er en 12 med dobeltalespolle har koblet opp på 1ohm og boksen er tunet til 35hz og 85liter

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du laget porten mindre så flytter du resonansfrekvens nedover. Reduserer du portlengde så vil resonansfrekvens flyttes oppover. Reduserer du portstørrelse så må også portlengde reduseres. Grovt fortalt, reduseres portstørrelse med 1/3 så må også portlengde reduseres med 1/3.

Ja ser du skriver Vb 85 liter og Fb 35 Hz, men skal vi kunne si noe eksakt om dette så må du også opplyse eksakte mål og utforming på bassrefleksport

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider