Gå til innhold

BMW 518i E28 '86 som tikker..

Ranger emnet

vladnag

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg har et problem med en irriterende "tikkelyd" i min 518i. Det har seg slik at jeg ikke har noe særlig peiling på motorer i det hele tatt, men jeg vil gjerne unngå en større regning fra et verksted om det er en liten filleting jeg kan ordne selv.

Bilen tikker mest når den er kald, da er tikkingen mest påtrengende. etterhvert som bilen blir kjørt varm avtar tikkingen litt, og ved "langkjøring" blir tikkingen etterhvert unseelig. Det tikker kun ved gasspådrag, når jeg slipper gassen slutter tikkingen med en gang -og den tikker heller ikke når den står på tomgang.

Jeg har prøvd å høre etter i motoren når jeg gir gass, og det virker for mitt relativt utrenede øre som om lyden kommer fra "der innsprøytings-tingen" sitter. (unnskyld min manglende "motor-lingo")

Før jeg kjøpte bilen var det en eldre dame som eide den, og hun hadde hatt den fra den var ny. Jeg har kjørt den relativt hardt, men jeg kjørte den ganske pent i starten (det synes iallefall jeg).

Forøvrig har jeg problemer med at den koker når den står på tomgang, jeg har byttet både vannpumpe og termostat, så jeg forstår ikke helt hvorfor dette skjer heller. Hadde vært kjempeflott om noen kunne oppklare dette for meg!

mvh Stian.

EDIT: Flott om noen også vet om sider med styling til E28. har sett litt rundt, og det er ikke overveldende mange tilbud til denne bilen.. Den ser litt kjip ut synes jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ihvertfall ikke en gåen stempelring.. for det ville resultert i høyt oljeforbruk og ikke i koking.. tror du skal ta og forsøke med en ny viftekonling så blir det nok bra på kokefronten :) Viftekoblingen er stort sett make på alle bmwene så den er ikke så vanskelig å få tak i og koster ikke all verden (ny pris ca 1000-1500 +moms eller noe sånn)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Angående tikkingen så kan det hjelpe og justere ventilene evt kontrollere kamakslingen og se om den er utslitt og gjerne ta et oljeskift og fylle på en skikkelig olje da tror jeg det skal gå seg til.

Hvis det er lenge siden du har byttet olje ville jeg begynt med det!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syns nesten at det kan høres ut som at tikkingen er noe så enkelt som en gåen eksos manifold pakning? se øverst på eksosmanifolden, på toppen, om du ser en svart flekk eller noe, du kan også kjenne rundt eksosmanifoldpakningene om det blåser.

Det er jo sånn slure møkk vifte på denne bilen, den kan jo være slitt, ganske vanlig. det resulterer i at vifta ikke går fort nok rundt. Du kan jo montere en elektrisk vifte, det er ganske lett, dra på høggern å finn en elektrisk vifte fra hvilken som helst bil, så stripser du den fast til radiatoren, så kan du trekke en ledning fra + polen bort til vifta via en sikringsholder og sikring, også bort til en bryter inne i bilen og fra bryteren til jord, så kan du skru vifta på når det trengs. Enda bedre er jo å bytte ut bryteren inne i bilen med en termostat bryter.

Du kan jo også hente en E28 vifte på høggern å håpe på at den fungerer og bare bytte vifte.

Bare kommer med noen forslag.

Driftfun.com

1967 Chevrolet Camaro LS1/T56

1990 Chevrolet Van 6.5 g30

1990 200sxS13 LS1/T56 (LS13)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Angående stempelringen, det var i forbindelse med tikkingen, ikke med det at den går varm! Har også hørt at det kan være eksosmanifoldet, men der har jeg ikke turt å sjekke ordentlig, jeg har brent meg (bokstavlig talt) på det en gang før ;)

Olje har jeg "nettopp" byttet, men den tikket både før og etter! bilen bruker riktignok litt olje, men jeg kjører en god del også, så jeg tror ikke det er langt over normalen, bilen har jo gått snart 280K også..

justere ventiler og sjekke kompresjon, er det dyre verkstedjobber?

Tusen takk for alle innspill så langt! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider