Gå til innhold

Har ikkje trykk på ein av bremsekretsene ved lufting etter skifte av bremser

Ranger emnet

SvenH1

Anbefalte innlegg

Bil: 
Hyundai H1 Varebil (2011)

Problemstilling:
Den eine bremsekretsen (FR, RL) har ikkje noko trykk, bare såvidt noko væske kommer ut. Det er som om du presser ned pedalen uten at du har åpnet luftemuttern. Den andre kretsen fungerer som normalt ved lufting. Det er ingen feilmeldinger på ABS systemet.

Tilleggs Informasjon:
Kjøpte den tidligere i år, og den hadde eit problem med turboen (oljelekkasje), og samtidigt som eg kikket på det, så fant eg ut at bremsene burde skiftes samtidig som eg hadde den på bukken.

Lurer på om problemet kan ha vært fremprovesert pga, eg lot bremsevæsken renne ut når eg skiftet stempel/pakninger på kaliperene. Tenkte at det ikkje gjorde noko annet enn litt meir lufting.

Det som er blitt skiftet på bremsene er: alle klosser, bremseskiver bak, alle kaliperene har fått nye stempel/pakninger, og glidebolter/pakninger. Etter eg prøvde å lufte systemet, har eg og skiftet gummi bremseslangene på kvart hjul, og hoved bremsesylinderen (luftet før installasjon, og verifisert etter installasjon at begge kretsene får ut godt trykk ut fra denne når pedalen blir presset ned).

Har prøvd fleire ganger å lufte bremsene, har og kjørt software for å lufte ABS systemet fleire ganger, har kjørt igjennom rett over 3L med bremsevæske til nå.

Det siste eg har gjort er å fjerne luftfilteret, slik eg kom ned til ABS sylinder/boksen. Deretter løsnet eg på utgang til kretsene ved lufting, og væske flyten er like dårlig ut frå ABS boksen på kretsen som har problemer.

Så det tyder på at problemet ligger i ABS boksen, men har aldri vært borti at den skal stenge trykket slik som dette. Er akkuratt som om ABS, eventuelt ein annen ventil er slått på og stenger innvendig for kretsen.

Har nokon vært borti noko slikt som dette? Og eventuelt kva gjorde dykk for å fikse det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom du er sikker på at det er skikkelig trykk inn på MCP men ikke ut på RL og FR så har du nok rett i at noe er galt med ABS-modulen. Inni denne er det to ventiler til hvert hjul (tre dersom ESC), den ene skal være normalt åpen og slippe trykk ut til calipere. Siden du ikke får trykk ut på RL og FR så må det være feil på begge ventilene, er da kanskje mer nærliggende å tro krets/innløpsport på MCP er tett? Det billigste er gjerne å få tak i en brukt ABS-modul og bytte den. 

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider