Gå til innhold

Bremsene mine har feber! Hjelp her også!

Ranger emnet

golfrider

Anbefalte innlegg

Var ute på kjøretur i går. Da jeg kom hjem og stanset bilen merket jeg at det røyk litt og luktet svidd! Lette etter årsaken og fant ut at hele felgen var veldig varm, samt hjulboltene. Skrudde av hjulet og hele bremseskiven samt calipern var veldig varm. Skulle nesten tro at bremseklossen hadde klemt "litt på skiven hele veien og at dette var grunnen til at alt ble så jævlig varmt!

Kanskje lukten og røyken var fra klossene.

Hva tror dere er årsaken? Hvordan kan dette fikses?

Håper dere vet svaret for nå er dama alvorlig lei av at det til stadighet er noe med bilen:-)

P.S det var på begge fremhjulene..

Sind sie frei heute Abend?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet at de ikke er verdens beste akkurat! men det som er så rart er at de aldri har vært sånn før..

Jeg skjønner ingenting og trenger hjelp! Er lite lysten på å kunne steke egg på felgene bare jeg har tatt en liten tur til butikken!

Noen som vet noe?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

bare en tur til butikken?.... Tviler jeg sterk. her tror jeg du har grisekjørt onkli!

Var det blåskiver på både venstre og høyre? eller bare den ene siden?. Om det var på begge. så kan du roe ned kjøringa di. om det var på den ene... så sjekk bremsekretsen, og prøv å få lufta det..

Enkleste du kan gjøre er at du presser tilbake cylindern, til den er helt i vegg. så kan du sette tilbake klossene og luft hele systemet ditt. Kan være at cylindern hang seg opp...

Verdensmester'n ©

• EPC Chiptuning
  • Spyshop Overvåking
  • Dekkpartner Holmen-Bilgummi
  • Autover Bilglass
  • Crazy Wheels Design
  • Felgimport

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var dette ved normal kjøring??

Har opplevd lignende, men dette var etter "litt" hard kjøring i ekstrem lang svingete trang nedoverbakke hvor bremsene ble brukt så og si hele tiden

Kom til bunnen og stoppet, da så jeg at det kom røyk fra hjula, og bremsekraften var betydelig redusert.

Lot bilen kule´n litt, så var det normalt etterpå.

Si ifra om det skjer igjen!!

PS. du har ikke tilfeldig vis skiftet skiver i det siste?

Skiver leveres med et lag av olje for at de skal holde seg fine, fjerner du ikke dette kan det ryke og lukte dritt....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje på tide å smøre opp bremsene.. Som RDL sa, sjekk calippern hvis det bare var på den ene siden, stempelet kan sette seg fast, hvis du har gammel bremsevæske (suger til seg vann) og stemplene har stått langt ute bl.a. Er alt ok der, ja da har du kjørt som en gris:D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

eller kanskje bremsekraftforsterkeren trenger en liten titt? Hadde samme problemet med en Ford Taunus. Men der bremsan på begge hjulene hele tiden. glødene bremseskiver og masse røyk..samt lukt. mener det var bremsekraftforsterkeren som hadde tatt kvelden der..husker ikke sikkert.

Chrysler Stratus 2.0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ikke helt sikker på hvordan kaliperen ser ut på golf, men frambremsene mine lå litt på hele tiden på Camaroen en stund. Jeg smurte bare opp de bevegelige delene på kaliperen med kobber pasta, får en tube for 29,- på Biltema (the blue speedshop) da slipper kaliperen litt lettere når du slipper pedalen, det kiler seg liksom ikke.

Det er jo 1 stempel med glidekaliper på Camaroen da. golfen har vel glidekaliper den og?

Driftfun.com

1967 Chevrolet Camaro LS1/T56

1990 Chevrolet Van 6.5 g30

1990 200sxS13 LS1/T56 (LS13)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by ottar

Enkeltstempla glidekalipper ja.

Ta ut stemplet og puss det og kalippern.

Puss og smør glideskruen med kobberpasta.

Har gjort det på 4 biler og fungert gull etterpå

Er du morsom?..... du tar jo faen ikke ut stempla da luringen..

Tar du dem ut så ryker pakningene og da lekker dem... Skal du ha service på dem så send dem inn til noen som kan dette.

Det han derimot kan gjøre er å presse cylindere HELT inn. så kjøre den ut igjen og en gang til. løsne det av fastbrent fett/støv/rust etc. det burde hjelpe..

Men å ta ut cylinderen uten at du bytter pakninger eller har kompetanse fører bare til å bajs på leggen...

Lykketil

Verdensmester'n ©

• EPC Chiptuning
  • Spyshop Overvåking
  • Autover Bilglass
  • Crazy Wheels Design
  • Felgimport

Lenke til kommentar
Del på andre sider

biltema har rep kit til dem.. dra ut stemplet.. og så tar du fint smergelpapir og pusser med.... sett inn ny pakning og stapp inn stemplet igjen.. detta funker fett... har gjort det en del ganger på golf... er verdt det hvis ikke stemplet har rusta helt opp.. men husk å lufte da :P hehe

Tape-R er ikke noe problem bare man husker å kjøpe nye pakninger.. som ikke koster en dritt

Benekter du fakta?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by liIIebror

Tape-R er ikke noe problem bare man husker å kjøpe nye pakninger.. som ikke koster en dritt

Kosta 200 kroner pr sett til kalipperne foran på monzaen.. synes det var dyrt for en gummibelg og en kvadring jeg.

Men er sikkert billigere på en golf.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ta ut stempelet sier dere, men i Haynes boka ser jeg ikke utifra tegningene noe som ligner et stempel.. Er det den ovre og undre skruen dere mener? Kan dårlig smørte bremser altså være årsaken? Synes det er litt rart at det har skjedd samtidig på begge hjulene.. Noen tips?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kansje ikke så jævli rart at alle golfer i landet sliter med bremsene sine. når nOobEne som kjører pusser sine egne calipere.. doh..

Verdensmester'n ©

• EPC Chiptuning
  • Spyshop Overvåking
  • Autover Bilglass
  • Crazy Wheels Design
  • Felgimport

Lenke til kommentar
Del på andre sider