Gå til innhold

Turbo på Golf GTi 16V...?

Ranger emnet


Mr. Ellingsen

Anbefalte innlegg

Hallois dere!!

 

Er ikke "mer enn" 16 år (snart 17! weehee!), men har allerede bestemt meg for at jeg skal ha GOLF GTi som første bil... Går på "mekken" på skolen, skal bli bilmekaniker (:D).

Men det jeg da lurer litt på er om det er noe stort problem og sette turbo på en GTi 16V motor? yummy Hva trenger jeg? Hvor stor turbo kan man sette på? Hvor mye hester kan få? (snakker da selvsagt ikke om noe Dahlbäck trimming!).

Eller er det noen andre motorer som går ann og sette i som er lettere og trimme e.l.?

 

Håper på gode svar!

Owner of:

-93 Audi S2 2.2

-85 Opel Rekord 2.0S LS (Står og støver nedl)

-83 Golf Rabbit 1.8 GTi. (Står og støver ned)

-83 Golf 1.8 GTi (står og støver ned)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du trykker "Search"-knappen øverst på siden ved siden av bilforumet.net-logoen, kan du utføre ganske "presise" søk. Hvis du for eksempel skriver: Turbo i feltet kalt "Search By Keyword", og Volkswagen i "Search Forum..."-rullegardinen, får du mange treff.

 

Da kan du lese i timesvis om blant annet Jonte, HFRacing, greenrallye og GolfRallye sine bekymringer angående turbo i golfer...

 

Gjør det først, og SÅ kan du jo skrive hvis det er noe mer du lurer på eller du har noe å tilføye.

 

 

Ikke meningen å trykke det inn med teskje, men det er mange tråder her som er nesten like hverandre, og da er det bare tull å ta alt på nytt :o

- magz -

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Mr Ellingsen!

 

Jeg er 18 år og eier en Blå Golf Gti 16v 86'er. Jeg funderer også på turbo og er et stykke på vei.

 

Har lav komp stempler i bilen som gir et kompresjonsforhold på 8,5:1 i motsetning til det orginale på 10:1 og har montert Golf G60 bremser også.

 

De store problemene mine er vel det med penger, kunnskap til å gjøre arbeidet, og hvilken motorstyring jeg skal bruke for at jeg ikke skal betale all verden..

 

Det som er at den orginale motorstyringen (K-jetronic) ikke takler mere en 170hk ca.. Og KE-Jetronic kan vel takle 200hk ca..

 

Så har du digifant, den som sitter i G60, den må justeres og kan vel brukes til litt over 200 hk..

 

Det beste er datasprut, noe som greenrallye, OleMorten osv har i sine golfer.. men, best er dyrest..

 

Ellers trenger du intercooler, her kan du velge å vrake hva du vil ha, alt ettersom hvor mye effekt du vil ta ut..

 

Turboen må du også ha, og den kan du også velge etter hvor mye hk du vil ta ut og her spiller pengboka stor rolle..

 

Ellers treng du mye småtteri.. Og du trenger å få ned kompresjonsforholdet på motoren, sånn at du ikke blåser den med en gang. Dette må enten gjøres med en tykkere toppakning eller turbo / smidde stempler og kraftigere råder..

 

Bremser må oppgraderes..

 

Og om du spinner for mye, så takler ikke den orginale gti 16v girkassen dette så godt.. så du burde skifte diff til quaife diff.

Clutch må nok skiftes også, ettersom den kanskje ikke takler så mye etterhvert som effekten økes kraftig..

 

Ellers må du skifte eksosmanifolden din, sånn at du kan koble på turboen...

 

Det er mye som må gjøres, annet enn å kjøpe en turbo å sette på. Jeg trudde selv det bare var å kjøpe en turbin å montere på motoren på et vis også hadde man flere hundre hestekrefter.. MEN, det er mye mye mere som spiller rolle når du skal turbokonvertere en bil..

 

Det største problemet er jo faktisk å få bilen godkjent med alt dette.. Har hørt om en som fikk godkjent en Golf Gti 16v Turbo med 190hk.. Så, det er vel muligheter.. eventuelt få den godkjent med 190 hk og derretter trimme videre, skru opp trykket osv..

 

osv osv.. og det er diskutert mye om dette emnet ellers..

 

Om min Golf:

 

Jonte's Golf Gti 16v m/ Turbo

 

Jonte's Golf Gti 16v, selges eller beholde den?

 

Andre..

 

Henrik skal dreie stempler for å få ned komp? Turbo bygg?

 

Thomas / Greenrallye Sin versting Rallye

 

Golf Rallye sitt prosjekt

 

Ole Morten sin med 231hk etc..

 

 

Håper det er mye du kan se på her..

 

Ellers finnes det flere turbogolfer i Norge..

 

Den giftgrønne som Fredrik i Bergen kjører.. 190 hk, den jeg snakka om som ble godkjent..

 

Også har du den Gull Golfen til Christian Rygge, med 288hk..

 

Finnes en til Gull Golf med turbo...

 

Det går en Rød en gti 8v i sortland med 180 hk med turbo

 

Ellers vet ikke Hf-Racing om han skal trimme med turbo eller NA..

 

Mk2-16v skal turbokonvertere og funderer litt..

 

Det finnes en del nå, og jeg håper og trur jeg joiner klubben.. Det høres morro ut..

 

Om du ikke har kjøpt bil enda så er det jo lettest og kjøpe en G60 Golf, siden den allerede har lav komp og er bygd for overladning.. også tar du bort gladeren og setter på turbo.. men, da er digifanten en begrensning, men f.eks Vampire gjorde jo dette på sin Corrado.. Det gjorde også Greenrallye med sin Golf Rallye før han bynte på 16v prosjektet..

 

"Problemet" med G60 motoren er jo det at det er 8v motoren og ikke 16v motoren, så du mister jo en del effekt med dette også..

 

For mest mulig effekt så er det vel best med en 16v hvor du får ned kompresjonen og etterhvert bygger på turbo..

 

Håper dette hjelper.. Er sikkert flere på forumet som vet litt mere enn meg, men jeg har lært jævla mye av å spørre og poste osv her på forumet.. Så bare spør videre.. men, les noen av våre poster først

- 02 Porsche Carrera 4

- 98 Porsche Boxster (selges)

http://www.jonte.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

vel vel..

 

kjøp en gti 16v?

 

eller g60 golf, men dem er dyre uansett liksom.. så det blir like dyrt som å bygge turbo på 16v nesten..

 

 

Kjøp deg nå en gti 16v, så har du den.. skrur etc.. kjører, og ser om den ikke går godt nok? om ikke, så kan du bruke penger på turbo etc

- 02 Porsche Carrera 4

- 98 Porsche Boxster (selges)

http://www.jonte.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

man kan kjøre seg ihjel, miste lappen , og ha det ganske moro på feks bane, selv med en ca orginal 16v.. ovverasket jeg ihvertfall over hvor bra de funker på bane. (digger og komme bak dyre biler i svingene og se de ikke dra fra med en meter, faktisk så blir endel av dem liggende og sperre.....)

- 2007 325d coupe Msport , BBS LM , KW3. Sølv bil, coral rødt Msport skinn - Daily driver

- 1992 mx5 - Trackday toy

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Så har du digifant, den som sitter i G60, den må justeres og kan vel brukes til litt over 200 hk..

 

Digifant kan med ny chip (og ev mapsensor) brukes til 350-400 hk. Det som kreves er bare at mapsensoren går til høyt nok ladetrykk og at bensindysen er store nok/har høyt nok bensintrykk. Jabbasport har mappet digifant 16v Turbo til 342 hk. Ikke verst fra 1,8L......

No SPEAKERS

NO BODYKITS

NO BULLSHIT

M3-speil, like moderne som bakrutesjalusi

M3-speil, M3-sideskjørt og RS-fangere, også kalt nybegynnerfeil

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Polo Classic

Så har du digifant, den som sitter i G60, den må justeres og kan vel brukes til litt over 200 hk..

 

Digifant kan med ny chip (og ev mapsensor) brukes til 350-400 hk. Det som kreves er bare at mapsensoren går til høyt nok ladetrykk og at bensindysen er store nok/har høyt nok bensintrykk. Jabbasport har mappet digifant 16v Turbo til 342 hk. Ikke verst fra 1,8L......

 

Trøbbelet er at ingen mapper digifant i Norge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår