Gå til innhold

Vrak eller muligheter for å få i orden??

Ranger emnet


shash84

Anbefalte innlegg

På fredag skjedde det noe med min Avensis D4D 2004 mod som ingen på Toyota Sulland kunne løse. Jeg skulle kjøre når oljelampa begynte å blinke, men ingen problemer med å kjøre bilen. Den lyste i oppoverbakke og slukket i nedoverbakke og på flat mark. Så begynte det å lukte litt rart av bilen, men fremdeles fungerte den. Oljelampa begynner så å lyse konstant, så jeg skal stoppe hos noen jeg kjenner. På vei opp siste bakken der sier turboen ptjoh, og all motorkraft forsvinner og bilen dør. Når den hadde stått en stund startet den igjen uten problemer, men når den ble varm igjen så begynte oljelampa å lyse igjen. Det er normal mengde olje på den, og olja lukter ikke diesel. Jeg fikk berget bilen hjem, og kjørte opp bakken hjemme her uten problemer, noe som ikke hadde gått om turboen ikke hadde fungert. Jeg er kjent med at jeg har et dårlig lager i turboen og at det er problemer med starteren når bilen er varm (det er en kjent feil på denne typen bil). Jeg har nå fått sjekket den for feilkoder, men det ligger ingen feilkoder inne på bilen. Hverken nye eller gamle. Er det noen som har en lignende erfaring og vet hva jeg kan gjøre for å få fiksa den?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom oljelampe begynner å lyse under kjøring så er det kun en ting man skal gjøre, og det umiddelbart; Avslutt kjøring og stopp motoren. Motor skal ikke startes igjen før man har koplet til måler for å måle oljetrykket, noe som er eneste måte man kan verifisere om det er lavt oljetrykk eller feil på oljetrykkbryter.

Siden du i stedet for å gjøre det man skal gjøre, men heller har fortsatt å kjøre, for så å oppleve både rar lukt og at motor dør ut, så er det nærliggende å tro du faktisk har lavt oljetrykk og har påført motor skade.  Det du kan gjøre, og som du burde gjort fra starten av, er å få målt oljetrykket på både kald og varm motor. Har sett på flere biler at oljenivå er ok men oljetrykk er for lavt, som regel pga tett sil i oljepickup, en direkte årsak av alt for sjeldne oljeskift. Så ja, få målt oljetrykk først av alt.

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår