Gå til innhold

For høy spenning på 12V startbatteri…?

Ranger emnet

Fagbjo

Anbefalte innlegg

31 minutter siden, Fagbjo skrev:

Har ladet et nytt 95A batteri over natten, og det viser hele 13,2V… Det sies at et fulladet batteri skal ha 12,7V..

Kan noe i bilen ta skade ved å koble til et batteri med så høy spenning?  Er en KIA Sportage diesel

Nei. Et batteri som akkurat har stått med laderen på vil vise mer enn 12,6 volt. 

Når bilen går på tomgang, så bør ladespenningen uansett ligge opp i mot 14,5 volt. 

Svar i forbindelse med hjelp til bil er veiledende og som regel ikke et fasitsvar. Bileier/forumbruker står ansvarlig for hva de velger å gjøre selv. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

44 minutter siden, Fagbjo skrev:

Det rare er at når jeg koblet til batteriet målte det 11,6V, men jeg fikk startet, så stoppet jeg bilen og da viste det 11,8V. Koblet så fra -polen og da viser det 12,3V.

Noen som har tips?

For å svare på den andre tråden du har laget samtidig, så er det sannsynligvis dynamoen din som driver å ryker. Da kan den lade fint mens bilen er kald for eksempel. Plutselig slutter den å lade når motoren blir varm. Du må nok belage deg på at dynamoen må skiftes. Det må da verifiseres ved å måle rett ut fra dynamoen at den faktisk ikke lader. 

Svar i forbindelse med hjelp til bil er veiledende og som regel ikke et fasitsvar. Bileier/forumbruker står ansvarlig for hva de velger å gjøre selv. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ny info: Etter noen timer med frakoblet -pol, viser målingen å ha steget fra 12,3V til 12,68V.

Det jeg ikke skjønner noe av er at når jeg nå koblet til -polen igjen så måles det 11,3V.

Altså fra 12,68 uten -pol til øyeblikkelig 11,3V med??? Hvordan kan dette forklares???

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Fagbjo skrev:

Ny info: Etter noen timer med frakoblet -pol, viser målingen å ha steget fra 12,3V til 12,68V.

Det jeg ikke skjønner noe av er at når jeg nå koblet til -polen igjen så måles det 11,3V.

Altså fra 12,68 uten -pol til øyeblikkelig 11,3V med??? Hvordan kan dette forklares???

Fordi når du kobler til strømmen igjen så vekker du til live alle komponentene på bilen som trekker størm. Derfor vil det gå ned igjen med en gang. 

Du må måle på den tykkeste ledningen som går ut i fra dynamoen. Hvor mye volt det er der når motoren er varm. 

På noen biler er det så trangt at du ikke kommer til å få målt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er skikkelig trangt å komme til å få målt på dynamoen, da må nok bilen på en bukk.

Men, etter å ha stått påkoblet i natt målte batteriet helt ned på 3V, har nå satt det på lading igjen. Etter ett par timer har det krøpet opp til over 7V…

Det kan virke som om det er noe som tapper batteriet skikkelig heftig. 

Kan en defekt dynamo stå å tappe strøm, evt hva annet kan det være?

Lenke til kommentar
Del på andre sider