Gå til innhold

Merkelig, ujevn "skrape"- og raslelyd under tomgang ved kaldstart av gammel RAV4

Ranger emnet

rav4life

Anbefalte innlegg

Hei. Jeg trenger hjelp til å finne ut hva som kan være årsaken til følgende: Jeg har en gammel Toyota RAV4; den er så gammel at det nesten ikke er tilsvarende biler å se på veien i det hele tatt lengre, men funker fortsatt fint til mitt bruk. Siden ut i 2022 eller deromkring har det imidlertid kommet en rar, litt urovekkende ulyd fra et eller annet sted i eller ved motorrommet hver gang bilen startes for første gang etter å ha stått i ro en eller flere dager. Ulyden er der så og si med en gang, og varer gjerne i flere minutter, eller så lenge bilen står i ro, på tomgang, mens jeg venter på at turtallet skal gå ned til det normale (på disse bilene er det jo gjerne litt høyt i starten per design), eller på at bilen skal bli varm.

Lyden er litt vanskelig å beskrive, men er for meg ikke vanskelig å høre i det hele tatt; jeg hører den helt lett "bak" eller ved siden av den vanlige motorduren. Det er ikke en jevn lyd, men en slags varierende skrape- og raslelyd, kanskje litt som om en hører en gammel kjøkkenmaskin som ikke er helt i orden. Det er virke som om lyden er verre når det er kaldt.

Merk at den kun er å høre under tomgang. Så snart jeg begynner å kjøre, forsvinner den helt, og er da gjerne helt borte til dagen etter.

Jeg antar at dette må ha noe å gjøre med at den ikke utløses så lenge det er litt varme i systemet.

I fjor vår var bilen hos Toyota i flere dager (pga. noe annet), og jeg prøvde da å få mekanikerne der til å finne ut av dette, når bilen likevel sto der. De påsto at de ikke kunne høre noe unormalt i det hele tatt. Da må de ha heller dårlig hørsel, for jeg hører ulyden veldig godt både når jeg sitter i bilen og når jeg står utenfor. Toyota gjorde også en generell tilstandsundersøkelse, men det kom ikke noe ut av det heller hva årsaken til denne ulyden her angikk.

Det virker ikke som lyden blir verre med tiden, men den reiser jo spørsmål vedrørende gjenværende levetid, om det gir mening å investere mer penger i denne nå over tjue år gamle doningen, osv.

Lyden opphører omtrent helt så snart kløtchen trykkes ned (under tomgang), men kommer tilbake så snart jeg slipper den ...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min første tanke var skrangling fra eksosen men endret mening etter å ha lest ferdig. Ut fra din beskrivelse kommer jeg med et 'skudd i blinde' og gjetter svinghjul. Tenker da på dobbelmasse svinghjul. Din siste setning angående at ulyd forsvinner når clutch trås inn utelukker eksosanlegget, men rakling kan komme fra girkassen (dieselmotorer roterer ujevnt), men dette ville ikke forsvinner ved varm motor. Havner da tilbake på svinghjulet - men så har jeg altså ingen andre opplysninger enn at det er en RAV4...

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider