Gå til innhold

Batteri (er det riktig type?)

Ranger emnet


Javel

Anbefalte innlegg

Har et nytt spørsmål om batteri. Måtte skifte ut et batteri på en eldre bil som er blitt dårlig, og fikk tilfeldigvis kjøpe et hos en privatperson ganske rimelig.

 

Det var ganske nytt men må lades opp endel fordi det har stått en stund.

Men det jeg lurer på er om det er rette typen.

På det batteriet jeg har står det: 12v, AH/20-60 240 amp

 

På det jeg fikk, står det: 12v 60AH 280 amp

 

har feks den forskjellen på amperen noe å si?

Det virker som at + kabelen blir veldig varm og det gnistrer mer enn det andre når kablene festes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så lenge det nye batteriet har omtrent de samme utvendige målene og riktig polstilling har det ingenting å si att batteriet

er kraftigere enn det gamle siden det bare er en liten økning.

 

Og årsaken til att det gnistrer når du fester kabelen til polen på batteriet er att enten står tenningen din på eller att du har en eller annen forbruker som trekker strøm noe som kan være årsaken til att du må bytte batteri.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Geir A

Så lenge det nye batteriet har omtrent de samme utvendige målene og riktig polstilling har det ingenting å si att batteriet

er kraftigere enn det gamle siden det bare er en liten økning.

 

Og årsaken til att det gnistrer når du fester kabelen til polen på batteriet er att enten står tenningen din på eller att du har en eller annen forbruker som trekker strøm noe som kan være årsaken til att du må bytte batteri.

 

Takk for svaret, ja det med at noe kan trekke strøm har vi lurt på om kan være grunnen. For det andre batteriet er ikke mer enn 3 år gammelt.

Det virker som det har blitt tappet ut av og til, og her en dag var det helt dødt.

Fikk noen hos en batteriforhandler til å se på det, og de fant ut at bilen hvertfall ladet batteriet. Med lysene på ladet det med 13,7 v. Det var littegrann lite, men det skulle være nok til at det ble oppladet likevel mente han

(dette er en gammel mazda 929 83 mod) :o

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det nyeste batteriet som jeg fikk, har stått til lading nå i over et døgn og ser ut til å ha ganske mye strøm. (pilen var gått nedfra 4 til 1,5 på ladestrømmen)

Likevel er det såvidt det drar rundt og får bare startet av og til.

Og så lukter det svidd etter at jeg prøver starte det.

Men akkurat slik var det første gangen jeg prøvde å starte også, før det ble ladet. Tyder det på at det er noe som ikke stemmer med batteriet? :confused:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis batteriet ikke vil motta lading tilstrekkelig kan dette ha flere årsaker:

 

1. De positive platene er kraftig korrodert.

 

2. Batteriet er sulfatert.

 

3. Celle® kortsluttet/ødelagt

 

4. For lite elektrolytt, eller for lite svovelsyre i elektrolytt grunnet overkok.

 

 

Sannsynligvis er batteriet ditt sulfatert, siden det er relativt nytt.

 

Sulfatering: Blysulfatbelegg på negativ og positiv plate som er "grodd" fast. Blysulfat leder ikke strøm, dermed får ikke elektrolytten komme til de aktive stoffene på platene ( Blydioksid og bly).

 

Under opplading av et batteri blir syre, bly og blydioksid brukt, blysulfat og vann blir dannet. Når batteriet går tom for syre eller bly/blydioksid er batteriet utladet.

 

Lading: Pb+PbO2+H2SO4 => PbSO4 + Vann

Utlading: PbSO4 + Vann => Pb+PbO2+H2SO4

 

PbSO4 er blysulfat. Blysulfat er et salt.

Pb er bly.

PbSO4 er blydioksid. Blydioksid er okdisert bly ("rustet" bly).

H20S04 er svovelsyre. Elektrolytt ligger på rundt 38% svovelsyre og resten vann. Dette gir ca en densitet på 1.28 ved 20 grader cel.

 

Du ser at Blysulfat blir dannet under utlading av batteriet. Blysyre batteri har en naturlig utlading (tap av kapasitet) over tid. Ved å bruke en vedlikeholdslader som gir en konstant strøm til batteriet mottvirker man at blysulfat blir dannet

 

Hvis blysulfat blir sittende for lenge på platene vil det "gro" fast. Det vil altså bli et problem å få blysulfatet omdannet til bly og blydioksid. Hvis et batteri står uten tilstrekkelig lading over lengre tid, vil dette blydioksidbelegget øke i omfang. Tilslutt vil det havne som bunnfall i cellekaret når krystallene blir store nok.

 

Hvordan fjerne blysulfat fra et sulfatert batteri:

 

Du kan bruke høyfrekvent strømpulsing av batteriet. Dette vil til en viss grad knuse blysulfatet til mindre biter og dermed kan du få dannet bly og blydioksid av det (få tilbake kapasitet på batteriet). Et norsk firma leverer en apparat man fester over polene på batteriet: Propulse. Ligger også tegninger til hjemmelagde blysulfat fjernere på nettet.

 

Bruke varmt vann. Siden blysulfat er et salt, vil det løses opp i varmt vann. Tøm ut all syre fra batteriet og skyll cellene med 60-70 grader varmt vann. Fyll deretter opp batteriet med rett syrekonsentrasjon. Dette fungerer kun på nyere batterier, gamle batterier har fått ødelagt/tært opp de aktive materialene og er dermed permanent ødelagt. OBS! Svovelsyre fordamper ikke. Du kan lett få store skader på hud og klær, en liten dråpe lager hull i bukser etc.

 

Hvis et batteri står uladet over lenger tid blir det altså sulfatert. Dette er saken hos batteri i biler. De blir sjelden over 80% oppladet pga utilstrekkelig lading ( for liten ladetid på småturer og feil type batterilading).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange takk for denne grundige informasjonen!

 

Jeg valgte å kjøre bilen bort til et verksted nettopp( såvidt jeg fikk den igang)

Så får jeg ringe fra jobb i morgen og forklare så godt jeg kan og høre om de har tid å sjekke disse tingene før onsdag.

 

Jeg satte det siste batteriet jeg fikk i og la det andre i baksetet, så får vi se hva de finner ut.

 

Takk igjen

 

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår