Gå til innhold

Hvordan lufte en caliper?

Ranger emnet

rdl

Anbefalte innlegg

Hey, har nå fått meg en 4 pots brembo caliper som har 2 luftenippler pr, caliper.

Det jeg lurer på, skal den luftes som en helt vanlig caliper? LUfter hver nippel til den er helt tom for luft? Annenhver gang? eller begge 2 samtidig?

Noen som vet noe om dette.? Har luftet ut mye av systemet, men er fortstatt veldig myk i pedalen.. Vet ikke om jeg har gjort det 100% riktig fra starten av...

Thanx....

Verdensmester'n ©

• EPC Chiptuning
  • Spyshop Overvåking
  • Dekkpartner Holmen-Bilgummi
  • Autover Bilglass
  • Crazy Wheels Design
  • Felgimport

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De skal luftes annen hver gang til de er helt tomme for luft, holder ikke å lufte kun på en side av caliperen. Gjør deg ferdig med en caliper før du starter på neste. Ved lufting flere ganger, vær forsiktig når du tighter til lufte skruen, hvis ikke ryker gjengene. Dette skjedde meg, og løsningen ble å lime fast en adapter og bruke mindre lufteskrue. Alt dette fikser dem hos Christofferesen & Bekken skulle uhellet være ute.

1. Nå med Audi S2 coupe. ADU og lettere trim :)

2.

3. Takk til:

4. JCS RACE TECH for lån av utstyr og veiledning.

5. :- 91 Audi S2 Coupe. Lettere modifisert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jaja, jeg vet jo at jeg må gjøre meg feridg med EN caliper om gangen.. men jeg lurte på om jeg må ta ANNENHVER lufteskrue... eller en om gangen der å... har 2 luftenipler på en caliper.. altså en pr side skjønte du?...

får bare stå i å lufte ut til dem er helt tomme pr nippel...så gå videre bak.

Verdensmester'n ©

• EPC Chiptuning
  • Spyshop Overvåking
  • Autover Bilglass
  • Crazy Wheels Design
  • Felgimport

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror du kan velge om du vil ta begge skruene på en gang eller gjøre deg ferdig med en om gangen. Men husk at bremsesystemer som regel skal luftes i en spesiell rekkefølge. Eksempelvis VF-VB-HB-HF eller VF-HB-VB-HF osv. Dette varierer avhengig av biltype.

76 Volvo 242 DL Jubileum-Rullende prosjekt

87 Volvo 245GLE-Bruksbil

82 MB 280SE W126-Prosjekt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Begge skruene må luftes for å få ut all luften, caliperen består av to kammer med hver sin luftenippel. Luften stiger opp i kammeret, nippelen sitter på toppen. Begynn å luft det kammeret som er innerst mot bremsevæske slangen. Når du er ferdig der tar du det yttre kammeret. Skulle ikke være så vanskelig dette. Bruk en gjennomsiktig slange fra luftenippelen og ned i en beholder, lettere å se etter luftbobler gjennom slangen enn om væsken går rett ut.

2.

3. Takk til:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jauda, fått lufta systemet for 3 gang. men fant ut at master cylindern ikke leverer nokk bremsevæske fram! caliperner WAY 2 big! jeg blokker bakhjula uten å nesten gripe på skiva forran. må bytte master'n færst og sette på kraft fordeler... så prøver vi igjen.,

Verdensmester'n ©

• EPC Chiptuning
  • Spyshop Overvåking
  • Autover Bilglass
  • Crazy Wheels Design
  • Felgimport

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan nok være en fordel å bremse på forhjulen også ja :D Stopper litt forterre da.. Lykke til med prosjektet Tape-R. Sleng gjerne ut flere bilder..

2.

3. Takk til:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

skal vente til jeg kommer litt lenger ut på driten så slenger jeg opp en prosjekt post...

Håper på å få lakket den snart MÅ væffal være færri den 5juni! Koste hva faen det koste vil!

Verdensmester'n ©

• EPC Chiptuning
  • Spyshop Overvåking
  • Autover Bilglass
  • Crazy Wheels Design
  • Felgimport

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja kan være greit å få ting litt iorden før man legger ut bilder.

Men hva er det som skjer den 5 juni..? Hvis det i hele tatt skjer noe da`.. :)

2.

3. Takk til:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

altså har du lyst til å se bilder av bilen til dags så ser du det på hjemme siden min!

den 5 er det sommertreff på ACR

Verdensmester'n ©

• EPC Chiptuning
  • Spyshop Overvåking
  • Autover Bilglass
  • Crazy Wheels Design
  • Felgimport

Lenke til kommentar
Del på andre sider