Gå til innhold

Ford B-Max med 1,0 EcoBoost

Ranger emnet

Anbefalte innlegg

Hei

Jeg skulle i dag kjøpe en Ford B-Max 2013 mod med en 1,0 EcoBoost, men reiste hjem med uforrettet sak. Ved prøvekjøring kom motorlampen på ved ca 4000 rpm. Denne slukte igjen ved stopp og ny start av bilen, men lampen kom på igjen hver gang når man fremprovoserte det . Det oppsto i 2 og 3 gir ved fult gass pådrag. Man hørte at turboen gikk på høyt trykk.

Selger var mekanikker selv og hadde OBD feilkodeleser. Han fikk opp en feilkode som indikerte at feilen kom fra MAP sensoren.

Bilen var ellers veldig bra og jeg ønsker å kjøpe den dersom feilen enkelt kan repareres.

Er det noen som har erfaring med dette? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 3/23/2025 den 9:44 PM, Rune Anfinsen skrev:

Hei

Jeg skulle i dag kjøpe en Ford B-Max 2013 mod med en 1,0 EcoBoost, men reiste hjem med uforrettet sak. Ved prøvekjøring kom motorlampen på ved ca 4000 rpm. Denne slukte igjen ved stopp og ny start av bilen, men lampen kom på igjen hver gang når man fremprovoserte det . Det oppsto i 2 og 3 gir ved fult gass pådrag. Man hørte at turboen gikk på høyt trykk.

Selger var mekanikker selv og hadde OBD feilkodeleser. Han fikk opp en feilkode som indikerte at feilen kom fra MAP sensoren.

Bilen var ellers veldig bra og jeg ønsker å kjøpe den dersom feilen enkelt kan repareres.

Er det noen som har erfaring med dette? 

Hadde holdt meg unna disse motorene om serviceintervallet ikke er fulgt til punkt og prikke. 

Ligget et lass med videoer på YouTube om problemer med registerreim som går i olje. Etter hvert som reimen blir slitt så løsner det bitner fra reimen som igjen tetter oljesiler og ødelegger turboer. Da ender du opp med et havari som blir mye dyrere enn verdien på bilen. 

Svar i forbindelse med hjelp til bil er veiledende og som regel ikke et fasitsvar. Bileier/forumbruker står ansvarlig for hva de velger å gjøre selv. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider