Gå til innhold

Audi Q5 med tikkelyd, mistet motorkraft og røyk fra motorrommet

Ranger emnet

Anbefalte innlegg

Hei.

Har en Audi Q5 2011 modell som startet å lage høy tikkelyd under kjøring i går. Ble anbefalt å kjøre på med en flaske injektor rens på diesel tanken. Har kjørt med nesten tom tank, så det var spørsmål om evt kondens i tanken.

Gjorde det og kjørte en tur. Tikkingen ble værre og værre og da jeg skulle stoppe og starte bilen for å kjøre hjem og parkere bilen, så kom jeg kun 20 meter opp bakken før motoren mistet kraft med at det ristet når jeg trødde inn gasspedalen. Med det samme så kom det røyk ut fra panseret.

Fikk bilberging og fraktet til verksted, og jeg forstår jo at dette antageligvis blir fryktelig dyrt !

Noen som har noen ide om hva jeg kan forvente å måtte fikse eller hva dette kan være ? 

Bilen har gått 220000

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 4/2/2025 den 7:44 AM, Natalie Henriksen skrev:

Hei.

Har en Audi Q5 2011 modell som startet å lage høy tikkelyd under kjøring i går. Ble anbefalt å kjøre på med en flaske injektor rens på diesel tanken. Har kjørt med nesten tom tank, så det var spørsmål om evt kondens i tanken.

Gjorde det og kjørte en tur. Tikkingen ble værre og værre og da jeg skulle stoppe og starte bilen for å kjøre hjem og parkere bilen, så kom jeg kun 20 meter opp bakken før motoren mistet kraft med at det ristet når jeg trødde inn gasspedalen. Med det samme så kom det røyk ut fra panseret.

Fikk bilberging og fraktet til verksted, og jeg forstår jo at dette antageligvis blir fryktelig dyrt !

Noen som har noen ide om hva jeg kan forvente å måtte fikse eller hva dette kan være ? 

Bilen har gått 220000

Expand  

Kondens i tanken var noe man hadde på 80 og tidlig 90-tallet. 

Uten at du nevner hvilken motor det er, så kan jeg anta at det er en 2 liter diesel? Ikke umulig at oljepumpa har havarert og dermed er motoren rast når du har fortsatt å kjøre med tikkelyd i motoren. 

Svar i forbindelse med hjelp til bil er veiledende og som regel ikke et fasitsvar. Bileier/forumbruker står ansvarlig for hva de velger å gjøre selv. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider