Gå til innhold

Dumpventil anbefales ikke på VAG 1.8T? Hvorfor?

Ranger emnet


Ideal

Anbefalte innlegg

Leste på http://www.turboxs.com at de ikke anbefalte bruk av dumpventil på VAG's 1.8T motor.

Da lurer jeg på.. HVORFOR?

Er det noe negativt ved dette? Håper noen kan komme med et bra svar på dette.

"The vast majority of the net is made up of educated individuals. What will happen when just anyone can log in?" - J. C. Herz 1994

"Nothing's foolproof to a sufficiently talented fool." -James Hannah

Jeg ignorerer nomix's meningsløse innlegg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 40
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Originally posted by Ideal

Leste på http://www.turboxs.com at de ikke anbefalte bruk av dumpventil på VAG's 1.8T motor.

Da lurer jeg på.. HVORFOR?

Er det noe negativt ved dette? Håper noen kan komme med et bra svar på dette.

 

Huff, vekk ikke den sovende bjørnen er du snill :D

 

Slå deg til ro med at det IKKE skal brukes ventil som ventilerer til atmosfere på VAG sine 1.8T motorer ( uansett merke ).

Instant maniac - just add wheels!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by henningl

snakk med ibizaturbo, han har gjort det med bra resultat. Det er bare snakk om at ventilen må være justert skikkelig.

 

Henning, ....... NEI FFS!!!!!

 

Det er IKKE snakk om justering ..... ahhhhrg :mad:

 

Du får unskylde at jeg blir gaaaaaaaaaal i dette øyeblikk, men dette temaet har jeg diskutert en million ganger og jeg er lei av å diskutere det. Det tar så forbanna lang tid.

 

VAG 1.8T liker IKKE avlastningsventiler som ventilerer til atmosfere - UANSETT MERKE ELLER JUSTERING.

 

Play at your own risk.

Instant maniac - just add wheels!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Poenget er at du må ha en som resirkulerer. Dvs sender luften inn i innsugs-systemet igjen, istedenfor ut i friluft. Luftmassemåleren gir nemlig feil signaler i forhold til luftmengde i systemet, og man får bl.a. for mye bensin, dersom man slipper ut luften etter måleren. Som en åpen dump gjør.

 

Den resirkulerbare lager ikke like stor psssht-lyd, men gjør samme nytten, dvs: slippe opp trykket slik at turbinen fortsetter å spinne og ikke bråstopper pga luften "slår tilbake" når du stenger krana for å gire.... Så kommer nytt trykk kjappere på neste gear også ;)

2001 Audi Allroad 2,5 TDIQ

1988 Audi 90Q/S2 3B - Baneprosjekt

x-'95 Audi S6 4,2 V8

x-'94 AudiCab 2,8

x-'99 Golf GTI 1,8T

x-'98 Renault Megane Coupè

Lenke til kommentar
Del på andre sider

de har faktisk maf sensor (luftmassemåler), og dersom du dumper mellom den og innsuget, klikker ecu'en pga feil luftmengde etc, og du kan få feilkoder etc. dessuten kan den gå dårligere enn originalt fordi den da får feil bensinblanding etc.

Det er kommet noen få ventiler som dumper til atmosfære som påstår de fungerer med 1.8t, tror de dumper på litt annen måte, med mindre mengde eller noe slikt.

1989 Corrado G60

1988 Golf 2 VR6 Turbo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by TheFANATIC

de har faktisk maf sensor (luftmassemåler), og dersom du dumper mellom den og innsuget, klikker ecu'en pga feil luftmengde etc, og du kan få feilkoder etc. dessuten kan den gå dårligere enn originalt fordi den da får feil bensinblanding etc.

Det er kommet noen få ventiler som dumper til atmosfære som påstår de fungerer med 1.8t, tror de dumper på litt annen måte, med mindre mengde eller noe slikt.

 

MAP sensor og Luftmassemåler er ikke det samme.

MAP (MANIFOLD Absolete Pressure) sitter logiskt nok på innsugs manifolden og blir påvirket av trykket.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1.8T motoren har både MAP og MAF, MAF er aktiv til ca. 4500rpm så tar MAP over. Dersom MAF er defekt vil bilen gå dårlig under 4500rpm og ok over det ( ok vel og merke, ikke bra ).

 

Dersom man slipper ut luft av ett innsugsystem etter MAF så vil ECU ikke kunne kalkulere korrekte verdier for AF blanding. Dette resulterer i at bilen får for mye bensin mellom hvert gear skift. Dette i seg selv er ingen direkte fare, annet enn at du soter ned sylindere, topp og katalysator. Dersom du er helt NEPE så merker du ikke at katten etter en stund blir tett av sot og du bygger opp et mottrykk som kan smelte både turbo og topp.

 

Man skal også være klar over at det er ingen spesifikk hensikt å ventilere til atmosfere, det fungerer vel så bra å slippe luften tilbake inn i det lukkede systemet.

 

Hva gjelder "justering" av ventilen så strides det noe rundt dette temaet enda. Nesten samtlige ettermarked ventiler er i "stengt" posisjon under tomgang mens den orginale er i "åpen". Relevansen av dette er enda ikke klarlagt for min del. Det som er på det rene er at det ikke er ønskelig med en for stram fjær. Dette gir dårligere responstid og mere lagg fremfor det mange anser for å være evnen til å holde på trykket. Man skal huske på at det er 2 krefter involvert. Selve den mekaniske fjæren og det postive/negative ladetrykket som åpner/lukker ventilen. Se på fjæren som en "grunn" motstand så skjønner man det kanskje bedre.

 

Eks. Øker du tykket så vil ventilen stenge "hardere" pga. det økte positive trykket. MAO du trenger ikke "justere" fjæren dersom du øker trykket.

 

Just my 20.000$

:D

Instant maniac - just add wheels!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm.. får man ikke skikkelig vroom-ptssj-vroom-ptsssj lyd i en 1.8T?

Hvis man bare får vroom-pss (lyd fra luftfilter) vroom-pss

så brenner jeg en cd med ordentlig lyd ass.. guffer opp stereoen..

hmm.. er visst ikke helt våken enda.. zzzz

Man kann ein Auto nicht wie ein menschliches Wesen behandeln -

ein Auto braucht Liebe (Walter Röhrl)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Gringo

1.8T motoren har både MAP og MAF, MAF er aktiv til ca. 4500rpm så tar MAP over. Dersom MAF er defekt vil bilen gå dårlig under 4500rpm og ok over det ( ok vel og merke, ikke bra ).

 

Dersom man slipper ut luft av ett innsugsystem etter MAF så vil ECU ikke kunne kalkulere korrekte verdier for AF blanding. Dette resulterer i at bilen får for mye bensin mellom hvert gear skift. Dette i seg selv er ingen direkte fare, annet enn at du soter ned sylindere, topp og katalysator. Dersom du er helt NEPE så merker du ikke at katten etter en stund blir tett av sot og du bygger opp et mottrykk som kan smelte både turbo og topp.

 

Man skal også være klar over at det er ingen spesifikk hensikt å ventilere til atmosfere, det fungerer vel så bra å slippe luften tilbake inn i det lukkede systemet.

 

Hva gjelder "justering" av ventilen så strides det noe rundt dette temaet enda. Nesten samtlige ettermarked ventiler er i "stengt" posisjon under tomgang mens den orginale er i "åpen". Relevansen av dette er enda ikke klarlagt for min del. Det som er på det rene er at det ikke er ønskelig med en for stram fjær. Dette gir dårligere responstid og mere lagg fremfor det mange anser for å være evnen til å holde på trykket. Man skal huske på at det er 2 krefter involvert. Selve den mekaniske fjæren og det postive/negative ladetrykket som åpner/lukker ventilen. Se på fjæren som en "grunn" motstand så skjønner man det kanskje bedre.

 

Eks. Øker du tykket så vil ventilen stenge "hardere" pga. det økte positive trykket. MAO du trenger ikke "justere" fjæren dersom du øker trykket.

 

Just my 20.000$

:D

 

Du kan komme med så mye fakta du bare vil, men det funket som bare faen på min 1,8T :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår