Gå til innhold

Dumpventil anbefales ikke på VAG 1.8T? Hvorfor?

Ranger emnet

Ideal

Anbefalte innlegg

Originally posted by Majestet

Du kan komme med så mye fakta du bare vil, men det funket som bare faen på min 1,8T :D

Det "funker" ja, men spørsmålet er vel "hvor lenge ?"

2001 Audi Allroad 2,5 TDIQ

1988 Audi 90Q/S2 3B - Baneprosjekt

x-'95 Audi S6 4,2 V8

x-'94 AudiCab 2,8

x-'99 Golf GTI 1,8T

x-'98 Renault Megane Coupè

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• Svar 40
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Originally posted by NoLimit

Kamerat har da Dump Valve på sin 1.8TQ.

Og det har det vært på den bilen i over 2 år nå uten noen form for problemer..

Til friluft eller resirkulerbar ? I mange tilfeler kan lyden være ganske lik, så vær sikker før du svarer ;)

2001 Audi Allroad 2,5 TDIQ

1988 Audi 90Q/S2 3B - Baneprosjekt

x-'95 Audi S6 4,2 V8

x-'94 AudiCab 2,8

x-'99 Golf GTI 1,8T

x-'98 Renault Megane Coupè

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sakset fra http://www.gtiklubben.nu :

"

Med luftmängds/massemätande system och dumpventil kan skador på turbon uppstå. När uppmätt luft släpps ut blir det ett bränsleöverskott, detta överskott har stor chans att inte hinna förbrännas utan kan brinna eller explodera i grenröret. Detta ger (kan ge) en mycket elak puls som kan få turbon att övervarva med deformerade vingar i kompressorhjulet främst.

Brinnande bränsle ger även mer värme än vad turbon mår bra av.

"

snow junkie

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har du hørt feil. På min 1,8T var det "skikkelig" lyd noe ala "ritsj ditsh disth disth" :) Spør Loppa, han har hørt den tror jeg :)

Noe lignende som det er på rally bilene? Bare en litt mørkere lyd?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

wosj wosj TSJJJH!...

okidoki...

Mekanisk gass spjeld = funker... bra for motor: trolig ikke. Kul lyd: ja. Får damer på fortauet til å skvette når man "plystrer på dem": ja.. hehe.

Elektronisk gass spjeld: funker ikke... glem hele saken..

har kjørt med og uten cat, med og uten ventil, med og uten chip osv osv..

Uten kat, MED ventil: mye fiiiiiiin backfire.. woha..

uten Kat, uten ventil:.. backfire, men kanskje en anelse mindre..

UTen chip, med kat: ingen stilige flammer.. men om man "småkjappruser" litt så kan man få en fin "krig" bak der.. smeller og panger værre.. MED chip så blir faktisk smellene mindre og færre..

hva gjelder effekt osv osv.. tja.. tro hva du vil etter hva du hører.. du merker IKKE forskjell..

Så lenge ventilen holder tett ved pådrag så funker den.. uansett.. er ikke no "for 1.8T motorer" eller ikke.. så lenge den slipper til friluft så slipper den til friluft, og har egentlig ingenting på en 1.8T motor å gjøre.. men dersom man absolutt VIL ha lyden der så går det å slenge på en ventil, så lenge man har den eldre typen.. meeeen, det er ikke bra...

meeeeeen, det er ikke bra å trimme heller.. er ikke det bilen er bygd for... gjør vi det fordet? jaaaaa :)

Derfor bruker jeg min ventil (og chip) kun til show ved banekjøring og sånne anledninger.. :D

-- http://www.jwcompetition.com --

(under construction)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Først en "stor" utblåsning, så en rekke små, hvis du skjønner hva jeg mener :) (Vanskelig å skrive lyder)

Jess, jeg skjønner hva du mener :D Akkurat samme som jeg har på min bil og fattern på sin. Har du hatt "samme" lyd hele tiden? Fordi noen mener den lyden kommer av at avlastningsventilen har tatt kvelden. Min mening om dette er at du må selv prøve og feile litt og se hva som er best for bilen din, til slutt finner du ut hva som virker og ikke virker. Det er moro med lyd :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider