Gå til innhold

Dumpventil anbefales ikke på VAG 1.8T? Hvorfor?

Ranger emnet


Ideal

Anbefalte innlegg

Enkelt og greit, åpen dump på 1.8T og 2.2T 20v funker dårlig. Motoren går "sur" etter giring og katalysatoren ryker, den drukner nærmest i bensin. Åpen dump på gamle 10v turbo funker greit nok, den har mekanisk injection som reagerer så sakte at det ikke skjer noe spesielt.

 

Bedre med en resirkulerende ventil og sportsluftfilter hvis det er lyden man er ute etter..

 

Generelt skal *ikke* biler med luftmassemåler ha åpen dump..

'87 Mercedes-Benz 300GD (prosjekt rustfiks - i dvale)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 40
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Originally posted by Spangen

Enkelt og greit, åpen dump på 1.8T og 2.2T 20v funker dårlig. Motoren går "sur" etter giring og katalysatoren ryker, den drukner nærmest i bensin. Åpen dump på gamle 10v turbo funker greit nok, den har mekanisk injection som reagerer så sakte at det ikke skjer noe spesielt.

 

Merkelig at motoren min ikke gikk sur eller noen ting, da. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Spangen

Hadde du hatt en lambdamåler hadde du nok sett at den ble alt for fet like etter giring.. Naturlig nok at det blir sånn når man slipper ut luft som allerede er beregnet å gå inn i motoren..

 

Du kommer ikke vekk fra det faktum at det funket som faen, og at motoren ikke ble sur etter giring. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg også kjører med åpen dump på S2'n. Funker helt fint det! Men under visse forhold merkes det at det er mismatch...

 

Hvis en ladder i vei og plutselig går av gassen litt (men fortsatt holder den litt inne), da dumpes masse luft som MAF'en har målt opp - motoren får altfor mye bensin og bykser til og kutter mens dumpingen pågår...

 

Hvis en tar hensyn til dette funkar det fint.

 

Hvis en slipper gasspedalen ved giring kommer det vel ikke noe bensin allikevel, så da kan det vel dumpes så mye en vil...

 

Med en resirkulerende ventil vil jo den samme varme lufta sirkulere om turboen, mens med en dump vil "ny" kald luft kjøle ned turboen. Om denne fordelen utgjør noe i praksis vet jeg ikke...

 

OZzzt zzzz

OZzzt zzzz

93 Audi S2 coupe - Powered by ES-tuning

 

http://www.team-quattro.net

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Alteza

Samme er det vel.. er vel ikke lyden som teller meste ?

Har bare en skikkelig høy tone på ventilen min.. sånn

zoopp når jeg girer. Synes det er nesten kulere enn å ha sånn pppsssssssssssssssssssssssssssssssssssssssssssssst jeg.

 

Har du byttet ventil? Det står jo i profilen din at bilen er original :) Hvordan funker det hos deg, mye "hopping", lugging osv.?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Majestet

 

Har du byttet ventil? Det står jo i profilen din at bilen er original :) Hvordan funker det hos deg, mye "hopping", lugging osv.?

 

For å være helt ærlig vet jeg ikke om bilen er orginal, er importert

rett i fra japan. Så har nesten ikke.no info på den.

Onkelen min er markedsjef for import av toyota i norge/danmark

så han som ordnet alt gjennom kontakter.. Så vet ingenting om

hva som er ettermontert eller hva som er orginalt. Men det driter jeg egentlig i!

wrrooommmm prrrrrrr wroooomm

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Alteza

 

For å være helt ærlig vet jeg ikke om bilen er orginal, er importert

rett i fra japan. Så har nesten ikke.no info på den.

Onkelen min er markedsjef for import av toyota i norge/danmark

så han som ordnet alt gjennom kontakter.. Så vet ingenting om

hva som er ettermontert eller hva som er orginalt. Men det driter jeg egentlig i!

 

Du visste jo hva en dumpventil er, så da vet du vel om du har atmosfærisk i din? :) Er du ikke nyskjerrig på å finne ut mer om bilen din da? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Majestet

 

Du visste jo hva en dumpventil er, så da vet du vel om du har atmosfærisk i din? :) Er du ikke nyskjerrig på å finne ut mer om bilen din da? :)

 

Jeg vet ikke om jeg har atmosfærisk eller troposfærisk eller hva!!

gidder ikke begynne å mekke nedi motorommet, må jo skru av ca 20 deksler for å komme til så jeg ser noe da.. dessuten er jeg redd at jeg skal gjøre noe feil eller ødelegge noe. Jeg kan liksom ikke gjøre noe nedi der selv vis du skjønner. Men regner med at jeg har sånn ventil som fører tilbake luften. Men ikke vet jeg..

Men vet at luftfilter greiene mine sitter rett på turboen.. sitter et stoooooooooooort konisk filter på turboen! Med masse ledinger på. Det vet jeg for det så jeg da de skifta dekk på bilen. (ser det fra under bilen)

wrrooommmm prrrrrrr wroooomm

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår